Permalänk
Medlem

unix.se guide

Någon pratade om att unix.se hade någon guide för att sätta upp openbsd och PF, har letat där men inte hittat någon. Någon som har den nedsparad eller liknande?

Har försökt med en del guider men itne lyckats att få routning etc att fungera, har kommit så långt att det står något om att arp försöker göra något med ip nummer till klienterna men sen tog det stopp.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack så mycket, sk age mig i kast med ett nytt försök!

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Annars finns en jättebra beskrivning hur du sätter upp i installationsmanualen på openbsd.org

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ut p* n*tet fr*n klienterna, ah rslagit p* ip forward och anv*nt pf.conf scriptet fr*n unix.se guide

Jag anv*nder dhcp fr*n telia p* xl0 och 192.168.0.1 p* fxp0 vet ej vad jag missat, har slagit p* pf=yes i rc.conf ox*. N*got tips vad jag missat?

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

Klienterna har rätt DNS osv?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hmm jag satte iofs min server som dns men den har val ingen dns installerad:/ kan ju var det.

Nope fungerade end* inte. fr*n openbsd n*r jag n*tet men itne fr*n andra datorerna, dom *r satta att anv*nda servern som dns och gateway. kan posta min pf.conf i morgon.

Fixade problemet. Måste bara se hur jag autostartar named. Var att jag inte hade dns servern installerad

Nu fungerar den klockrent. Tack alla för ert tålamod.

mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.