Tillfällig "disk full" varning...fast den är långt ifrån full :(

Permalänk
Medlem

Tillfällig "disk full" varning...fast den är långt ifrån full :(

Kopierade in några filer (några GB totalt) till min Samba-utdelning på BSD-servern och på den sista filen som var ca 1.8GB så kom den bara 1.4GB och sen klagade den på att disken var full (och nere i aktivitetsfältet i XP dök det upp en ruta som sa något om att det kunde vara nätverksfel eller hårdvarufel eller nåt sånt.

WTF tänkte jag och loggade in och skrev "df" och såg att jag hade sisådär 30GB kvar på /usr (73% använt).
Tog bort den misslyckade kopieringen som låg kvar och körde igen och nu funkade det.

Var detta bara ett slumpartat nätverksfel som man får vänta sig händer då och då tror ni, eller nåt strul med BSD?
Blir nojig på sånt här....vill ju inte att servern ska rasa nu när allt är så bra

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Vad säger den om nätverksnenhetens totalstorlek då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vad säger den om nätverksnenhetens totalstorlek då?

Högerklickar lite här och var i XP men ser ingen sån information...vet inte riktigt var man ska leta för att se Samba-utdelningens kapacitet.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

visas ju i statusraden längst nere

annars ta Egenskaper på nätverksenheten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
visas ju i statusraden längst nere

annars ta Egenskaper på nätverksenheten

Ser inga statusrader längst ner här när jag browsar runt i XP och kikar på olika ställen.
Har tagit egenskaper (som jag skrev tidigare) på det mesta, tex direkt på Sambautdelningsmappen, ett steg upp därifrån alltså server-datorn, ett steg till upp alltså workgroupen, ett steg till upp alltså microsoft windowsnätverk och dess egenskaper säger ingenting alls typ, och utanför det har vi ju bara "hela nätverket" och den får man inte ta egenskaper på för det finns inga tycker den.

Har även tagit egenskaper på "Mina nätverksplatser" på skrivbordet och därunder kikat på "anslutning till lokalt nätverk" men hittar inget vettigt där heller.

EDIT: Aha, "visa statusfält". Men det visar ju bara hur stora filerna är som ligger i aktuell katalog.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Men anslut som nätverksenhet så ska du få se vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men anslut som nätverksenhet så ska du få se vad jag menar.

?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
?

såhär:

sen egenskaper på den:

Permalänk
Medlem

Aha, så visste jag inte ens att man kunde göra
Verkar inte va för lite plats iallafall....antar att det var nåt tillfälligt slumpartat överföringsfel eller nåt som kanske kan hända ibland. Råkade ju köpa skärmad kabel och nu har jag läst i en nätverksbok att det inte är att rekommendera om man inte jordar dom för då kan skärmen agera antenn och plocka upp lite extra störningar...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006