46.90USD Från USA- Tull?

Permalänk

46.90USD Från USA- Tull?

Jag köpte ett secondary batteri till min laptop på ebay för några dar sen. Då glömde jag säga att dem ska skriva gift på det. Kommer jag behöva att betala tull? Priset var exact 46.90USD.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

räkna med cirka 27% påslag

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hedersmedlem

+ Tullens idiotiska avgifter för post i landet. Eftersom dom stoppade paketet gäller inte den gamla frakten längre utan Posten tar ut en avgift för att dom fraktar ditt paket från tullen!!! ~100kr om du har tur.

Det är så ologisk idiotisk avgift! Jag har betalat frakt från land A till min dörr en gång, varför ska jag behöva betala posten för att Tullen stoppar mitt paket? IDIOTI!

Kan även tilläggas att du kan undkomma tull helt också, men räkna inte med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
+ Tullens idiotiska avgifter för post i landet. Eftersom dom stoppade paketet gäller inte den gamla frakten längre utan Posten tar ut en avgift för att dom fraktar ditt paket från tullen!!! ~100kr om du har tur.

Det är så ologisk idiotisk avgift! Jag har betalat frakt från land A till min dörr en gång, varför ska jag behöva betala posten för att Tullen stoppar mitt paket? IDIOTI!

Kan även tilläggas att du kan undkomma tull helt också, men räkna inte med det.

Du betalar inte för frakten från tullen hem till dig, utan för att tullen öppnar ditt paket och kontrollerar det (inget sagt att saken blir bättre av det).

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk

Många ebaysäljare (men inte alla) skriver låga värden på paketen, så det kan finnas hopp.

Permalänk

hm. men en sak bara. När tar posten ut denna avgift. Normalt brukar saker jag köper på ebay komma i brevlådan.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otidblom90
hm. men en sak bara. När tar posten ut denna avgift. Normalt brukar saker jag köper på ebay komma i brevlådan.

de tar ut den avgiften i de fall där paketen fastnat i tullen, så att säga.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Så jag får en AVI från posten alså? Så det kommer inte någon från posten o knackar på dörren? Aja. Då får man la knalla dit o hämta de då:-)

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Takashi
Du betalar inte för frakten från tullen hem till dig, utan för att tullen öppnar ditt paket och kontrollerar det (inget sagt att saken blir bättre av det).

Jag har för mig att det finns en del som kallas postavgift. Det finns en hel drös med olika skumtillägg som man tvingas betala till en klumpsumma.

Permalänk

Fick batteriet idag.
Det blev ingen tull avgift.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk

Låt oss säga att jag har köpt saker för 10.000kr från usa, sen så skriver dem att värdet bara är 2000kr. vad händer om tullen tittar in i paketet?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är misstänkt lite för sig en tv eller nåt annat kollar dom upp vad liknande produkt kostar i Sverige och tullar dig sedan efter det. En annan sak är att du inte kan få tillbaks mer än varans värde om paketet skulle tappas bort på vägen (försäkring).

Permalänk

"Gift" funkar inte längre, tullverket är inte så jävla dumma att dom går på det hur länge som helst. Dom kommer ändå öppna paketet, och kräva tull... även om det verkligen ÄR en gåva.
Däremot funkar det såklart att skriva ett lägre värde på paketet. alltså kanske 10$ istället för 100$.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Äver $19 är gränsen har jag för mig. Står det alltid på alla invoices jag får från USA oavsett vad som är i. Är det högre summa så ska det regelmässigt tullas.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ganska många saker från US med varierat pris. Endast en gång har tullen öppnat det och den gången verkade det vara Fedex som såg till att tullen skulle öppna det. Totalt 25-30% i avgifter tillkom, inte hela världen.

Permalänk
Medlem

Jag har endast betalat tull en gång och det var för ett Nintendo DS. Säljaren (ebay) hade skrivit fullt värde på försändelsen (motsvarande 1500 sek) jag fick betala 500 kr efter först ha väntat i EN månad. Det blev moms på tullen, påslag för att de skickade ut paketet "express" även fast jag inte uttryckligen bett om detta.

Nu väntar jag på en iRiver H10 20gb från ebay sedan snart 3 veckor tillbaka. Hoppas för det första att jag inte blivit blåst, och för det andra att jag slipper tull

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera att man skriver ner värdet till på en produkt som är inköpt i USA för ca $500? I sverige kostar motsvarande produkt ca 10k.

Ska man både ha "gift" samt ett nerskrivet värde?

Permalänk
Medlem

dartan: för att minimera tullrisken så ska du försöka få paketet skickat med "gift" samt nerskrivet värde, ja.

Tänk dock på att skulle du försäkra paketet och det försvinner så kan du inte få ut mer än det värdet som stod på försändelsen. Handlar man för 500 USD vill man ofta ha en försäkring som en trygghet. Annars kan du ju be om att få paketet skickat med kurir t.ex. DHL, Fedex, UPS etc. Då är risken minimal att paketet försvinner, och du kan då också sätta ett lägre värde på försändelsen utan att riskerna att paketet skulle försvinna skulle vara stora.