Jämförelse av luftkylning

Permalänk
Melding Plague

Jämförelse av luftkylning

<font style="font-size: 10pt"><b>Jämförelse av luftkylning</b></font> <small class="small">onsdag 21 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dcopteroncooli..." target="_blank">GamePC</a> har skrivit en jämförelse av fem stycken kylare för Socket 939/940/754. Modellerna som testas är AMD:s egna kylfläns för Opteron, Swiftech MCX6400-V, Swiftech H20-120-DK, Zalman CNPS7700 ALCU och Zalman CNPS9500 LED. Recensionen är främst tänkt att testa kylningsförmåga kontra ljudnivå på dual-core dual Opterons men då kylarna passar på alla Athlonplatformar så kan jämförelsen ses som generell. Kan en kylfläns kyla en dual core Opteron kan den kyla en vanlig desktopprocessor.
<br />
<br /><i>So, we decided to see which cooling systems are best for cooling a pair of dual-core Opteron processors, with a specific focus on how well different cooling systems work in a low-noise environment. In order to test, we grabbed two of AMD's top of the line Opteron 275 processors and stuffed them in a chassis next to a hot GeForce 7800 GTX card in order to test the efficiency of various dual processor cooling systems. We tested in a closed chassis environment with fans all tuned at 5V for minimal noise creation. Let's see how our various Opteron coolers stack up.</i>
<br />
<br />Läs hela testet på <a href="http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dcopteroncooli..." target="_blank">GamePC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant och se hur bra originalkylningen är...

Permalänk
Medlem

Zalman 9500 verkar intressant. Fast, nu har jag redan en 7700.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Intressant test...

En sak dom förbryllade mej.. Varför har dom med gpu temperaturen. Det var väl cpu kylare dom testade.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Glömsk

Processorerna värmer upp chassit lite också. Grafikkortet blir även varmare när processorerna sitter nära.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Varför testa 7700 AlCu mot 9500led som är helt i koppar?

Vore klart intressantare att se 7700Cu mot 9500led tycker jag iallefall.

Permalänk
Medlem

Zalman for teh Win... kör ett komplett zalman system redan(cpu, gpu, nordbrygga och fläktar) är supernöjd

Permalänk
Medlem

AMD´s orginalkylare överraskade lite...

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem

Monterade en TT Big Typhoon igår. Är väldigt nöjd iaf, är en jätte bamsing till björn
Har inte gjort någon större undersökning på tempsänkingen då det var ljudnivån jag ville få ner, och det lyckades den med, med bravur tillsammmans med en AC VGA Silencer NV 5 Rev 2. Blev en otrolig skillnad...

Permalänk
Medlem

ZitreXx: ... men sitt inte bara där.. kasta upp lite bilder.... :=)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Varför testa 7700 AlCu mot 9500led som är helt i koppar?

Vore klart intressantare att se 7700Cu mot 9500led tycker jag iallefall.

Kunde inte hålla med dig mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spinifer
AMD´s orginalkylare överraskade lite...

det gjorde den verkligen Har en sån själv och är mycket nöjd med den

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Varför testa 7700 AlCu mot 9500led som är helt i koppar?

Vore klart intressantare att se 7700Cu mot 9500led tycker jag iallefall.

Kan hålla med om att det hade varit vettigare med 7700CU i testet, men skillnaden i praktiken mellan ALCU och CU är ändå så pass liten att man helt enkelt kan dra av någon grad från ALCU'n i testet.

Väldigt välkommet test faktiskt. Har nu bestämt mig att det blir 2x 9500-CU till Opteron-burken.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Hade inte ens funderat över att använda orginalkylaren i mitt planerade datorinköp. Kan spara några hundra till där. Den duger nog till att börja med i alla fall...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Har själv en 9500 liggandes i hallen tillsammans med ett Antec P180 som skall kompletteras i helgen eller nästa vecka. Återkommer med bilder och en liten recension när det hela är klart. Ska bli intresant att se skillnaden mot min gamla zalman...
Som det står hos Game PC så är den dessutom väldigt lätt jämfört med Zalmans förra flänsar.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Skulle va kul o se något test med en moddad Opteron kylare på ett s.939 system, men med en bättre fläkt på. Tror den skulle kunna göra riktigt bra ifrån sig med en 92mm eller något.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.