Permalänk
Avstängd

Livsfarligt fel i Firefox!

http://www.betanews.com/article/Serious_Flaw_Found_in_Firefox...

Bara ett litet ofarligt fel. Ingen idé att byta till IE ännu. Firefox är fortfarande osårbart och vi klarar oss alledes utmärkt utan ondskans redskap, microsoft.

Cheers
Cure

Permalänk
Medlem

Och får dras med inkomplett stöd för webbstandarder istället, nej tack.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Och får dras med inkomplett stöd för webbstandarder istället, nej tack.

Jag har varnat dig!

Permalänk
Medlem

Är det samma som stod som nyheten här på sweclockers? I så fall så står det hur man skulle spärra säkerhetshålet där:
Andra network.enableIDN till false i about.config.

Fast i sweclockers nyhet så stod det inte att det felet gälde bara linux...

Rätta mig om jag har fel.

[Edit]:
Tar till baka det då.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Avstängd

Det är vid sådana här tillfällen jag är glad att jag kör Opera och WindowsXP!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Är det samma som stod som nyhet här på sweclockers? I så fall så står det hur man skulle spärra säkerhetshålet där.
Andra network.enableIDN till false i about.config.
Fast i sweclockers nyhet så stod det inte att det felet gälde bara linux...

Rätta mig om jag har fel.

(Anmärkningar: 2 och windows propaganda i unix forumet. Vill du bara göra uppror?)

Jävlar ja! Nästan en anmärkning vartannat år.

Jag ville uppmärksamma dig på ett mycket allvarligt fel. Tack vare mig kan du nu rätta till det. Du hade dock sluppit detta om du kört Automatic Updates (Windows). Men det är en annan historia.

Permalänk
Medlem

mycket man hör om detta helt plötsligt då? jag byter givetvis tillbaka till Window när ett fel faktiskt inträffar..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Jävlar ja! Nästan en anmärkning vartannat år.

Jag ville uppmärksamma dig på ett mycket allvarligt fel. Tack vare mig kan du nu rätta till det. Du hade dock sluppit detta om du kört Automatic Updates (Windows). Men det är en annan historia.

Det är ett korrekt antagande att denna fadäs inte drabbar Windowsanvändare, men ärligt talat så är det här ett undantag snarare än en regel. Windowsanvändare, vare sig de använder Windows Update eller inte, drabbas betydligt oftare av farliga säkerhetshål än Gnu/Linux användare. Dessutom drabbar detta bara de som använder sig av Fedora Core 4 och Red Hat enterprise, en minoritet med andra ord.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Det är ett korrekt antagande att denna fadäs inte drabbar Windowsanvändare, men ärligt talat så är det här ett undantag snarare än en regel. Windowsanvändare, vare sig de använder Windows Update eller inte, drabbas betydligt oftare av farliga säkerhetshål än Gnu/Linux användare. Dessutom drabbar detta bara de som använder sig av Fedora Core 4 och Red Hat enterprise, en minoritet med andra ord.

Jag arbetar vanligtvis mot SunOS, Debian och Windows. Ur säkerhetssyn så måste jag välja Windows som en favorit. Ett OS som är väldigt säkert och dessutom uppdaterar sig själv.

När det gäller de andra OS:en så måste du nästintill vara en ph.d. inom *NIX-mjukvara för att lyckas säkerhetsställa OS:et.

Men eftersom jag råkade surfa in i den här nyheten så tyckte jag absolut att det var på sin plats att varna alla som gillar att leva på den farliga sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Jag arbetar vanligtvis mot SunOS, Debian och Windows. Ur säkerhetssyn så måste jag välja Windows som en favorit. Ett OS som är väldigt säkert och dessutom uppdaterar sig själv.

När det gäller de andra OS:en så måste du nästintill vara en ph.d. inom *NIX-mjukvara för att lyckas säkerhetsställa OS:et.

Men eftersom jag råkade surfa in i den här nyheten så tyckte jag absolut att det var på sin plats att varna alla som gillar att leva på den farliga sidan.

OK, det är din åsikt - baserat på mina egna erfarenheter av Windows så håller jag absolut inte med dig. Dessutom, hur svårt på en skala är det att automatiskt uppdatera till exempel ett Debian-system?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
När det gäller de andra OS:en så måste du nästintill vara en ph.d. inom *NIX-mjukvara för att lyckas säkerhetsställa OS:et.

Att se till att uppdateringar installeras är något som gäller alla OS. Hävda att ett operativ är säkrare än ett annat är man ute på hal is och de brukar sällan vara några större bekymmer att uppdatera något OS jag stött på. Kanske är selektiv, men ett grundkrav är att det släpps säkerhetsuppdateringar för all mjukvara.

Jag skulle defintivt aldrig påstå att GNU/Linux är säkrare än Windows. Kodbloaten är ungefär lika stor bland båda läger.

Sist men inte minst, sluta trolla, även om jag förstår att det är svårt att hålla sig i det här fallet då det definitivt väcker starka känslor.

/me som numera är Operavänn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Sist men inte minst, sluta trolla, även om jag förstår att det är svårt att hålla sig i det här fallet då det definitivt väcker starka känslor.

/me som numera är Operavänn.

"Trollning" skulle jag inte vilja kalla det. Faktum kvarstår: det faktiskt är ett allvarligt fel. Jag arbetar emellanåt en hel del i Linux och felet rör även mig.

Min tråd har helt enkelt ett ädelt och viktigt syfte. Detta är ett allvarligt fel.

Men naturligtvis passade jag på att ge en känga till alla jävla dryga Firefox/*Nix användare som i samtliga Win/IE trådar måste ge rådet att byta browser/OS oberoende på vad tråden egentligen handlar om. Jag trodde det var så uppenbart att jag knappast skulle vilja kalla det trollning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
"Trollning" skulle jag inte vilja kalla det.

Skulle faktisk jag gärna göra för hade det varit seriöst menat så hade du länkat någonstans där mer info fanns…
…ex.v. < http://secunia.com/advisories/16869/ > som fanns länkat i artikeln du hade kikat i, eller varför inte CAN även om den < http://cve.mitre.org/cgi-bin/cvename.cgi?name=CAN-2005-2968 > var synnerligen oinformativ i detta fall )

Vill man kolla lite på när var och hur det händer så är denna länk bra < http://www.frsirt.com/english/advisories/2005/1794 > (och lätt att hitta om man inte bara vill trolla )
Några få minuter nerlagt på första inlägget och det hade varit till nytta istället för som nu…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Re: Livsfarligt fel i Firefox!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
http://www.betanews.com/article/Serious_Flaw_Found_in_Firefox...

Ytterligare ett farligt fel i FireFox. Se till att uppdatera genast.

Eller ännu bättre! Byt till WindowsXP och kör IE. Så slipper ni alla dessa problem med farliga webläsare.

Cheers
Cure

Sen när blev du militant microsoft kramare?

btw. Så tycker jag dom här dom här firefox flamenews som kommer hela tiden är så överskattade. Alla vet ändå att IE ger vika för minsta lilla. Och ingen browser är helt säker.

miljontals användare runtom i världen kan inte ha fel.. bara insnöade gammla Microsoft horor..

Permalänk
Medlem

Nu är det alltså bekräftat - Man kan dö av att köra Firefox i Linux!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Livsfarligt fel i Firefox!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
bara insnöade gammla Microsoft *****..

apapa, editera innan moddarna kommer. dom är på hugget idag. (äntligen)

OnT: varför inte bara säga uppgradera lösare, det är ju samma som att säga att IE skulle vara säkert utan uppgraderingar? (andra trix finnes på förstasidan om man inte orkar uppgradera)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
"Trollning" skulle jag inte vilja kalla det.

Tja, kanske skulle skrivit "Mata inte trollen" istället.

Permalänk
Medlem

Re: Livsfarligt fel i Firefox!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
http://www.betanews.com/article/Serious_Flaw_Found_in_Firefox...

Ytterligare ett farligt fel i FireFox. Se till att uppdatera genast.

Eller ännu bättre! Byt till WindowsXP och kör IE. Så slipper ni alla dessa problem med farliga webläsare.

Cheers
Cure

Njae.. Nöjd med Mac OS X jag.. Firefox har lika många hål som i en Sweizerost, IE har lika många som i en garntröja.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Tja, kanske skulle skrivit "Mata inte trollen" istället.

Bättre, men inte korrekt

maDam: "miljontals användare runtom i världen kan inte ha fel.. bara insnöade gammla Microsoft horor.."

Litet konstigt att använda antalet användare som ett argument i denna situation. Förövrigt gastar du som jag förolämpat din fru/flickvän. Firefox har kanske blivit ett substitut i brist på tillgång till annat?

Permalänk
Medlem

ett försök att få folk att gå över till IE?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Re: Livsfarligt fel i Firefox!

Citat:

Eller ännu bättre! Byt till WindowsXP och kör IE. Så slipper ni alla dessa problem med farliga webläsare.

Tror inte mina problem varken löser sig eller blir färre bara för att jag byter os. Kör Elinks, rätt skönt att faktiskt kunna ha friheten att välja browser iställer för att få en kastad i ansiktet som M$.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Livsfarligt fel i Firefox!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
Kör Elinks, rätt skönt att faktiskt kunna ha friheten att välja browser iställer för att få en kastad i ansiktet som M$.

Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure

Litet konstigt att använda antalet användare som ett argument i denna situation. Förövrigt gastar du som jag förolämpat din fru/flickvän. Firefox har kanske blivit ett substitut i brist på tillgång till annat?

Tycker du ska ta och kika på detta först faktiskt, mycket intressant läsning för dej...
http://madaserver.mine.nu/docs/ie_facts.html

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tycker du ska ta och kika på detta först faktiskt, mycket intressant läsning för dej...
http://madaserver.mine.nu/docs/ie_facts.html

Skulle gärna. Men sidan fungerar inte i Firefox. Kanske ytterligare en anledning att byta...?

Permalänk
Medlem

Inget är säkrare än vad man gör det. Vem som helst kan bryta sönder vilket system som helst om man inte konfiggar det rätt. Jag är mest trött på en massa småfeatures som saknas i Windows. Säkerhetsmässigt har jag aldrig haft nåt problem med varesig Unix eller Wintendo. Men ska man dömma utifrån defaultinstallationer så leder nog OpenBSD rent säkerhetsmässigt, sedan kan man argumentera i evigheter runt detaljer.

O nej, jag är ingen fanatisk Linux användare, jag har tröttnat.... BSD för hela slanten...

Men jag skulle nog aldrig byta OS enbart för ett säkerhetshål i en Webläsare, webläsaren har inget med Operativet o göra, även om Microsoft gärna vill hävda det. känns som dom byggt OS'et runt Internet Explorer...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Wintendo.

WTF?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Skulle gärna. Men sidan fungerar inte i Firefox. Kanske ytterligare en anledning att byta...?

Den fungerar visst. Det är en bild i proportionerna 99999x99999 pixlar. Den är gjord för att visa att IE inte klarar den storleken på bilder och då krashar. FF krashar inte.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Den fungerar visst. Det är en bild i proportionerna 99999x99999 pixlar. Den är gjord för att visa att IE inte klarar den storleken på bilder och då krashar. FF krashar inte.

Aha. Vilken härligt mogen nivå herr maDam ligger på idag. Och ytterst tråkigt då ett av mina helgnöjen är just att titta bilder på 10gigapixel i webläsaren Jag får nog byta till en annan webläsare trots allt.

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha fattat att Cure var lite sarkastisk mot alla "OOOH, säkerhetshål i IE, fly till firefox nuuuu"...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ingen verkar ha fattat att Cure var lite sarkastisk mot alla "OOOH, säkerhetshål i IE, fly till firefox nuuuu"...

Som jag skrev till Quizor. Min uppmaning var ärlig och tråden allvarlig. Men jag passade på att ge en liten känga till den typiske FireFox/*NIX användaren i farten - fast nu med omvända roller.

Trodde det var uppenbart, men tydligen blev folk redigt förbannade