Hur installera Ubuntu på laptop som andra operativ?

Permalänk
Medlem

Hur installera Ubuntu på laptop som andra operativ?

Hej!

Provade en Ubuntu livecd igår på skoldatorn: HP Compaq nx6110 och det fungerade jättebra med wlan och allt. Men nu är våra diskar uppdelade i 2st partitioner.

Frågan är: Kan man installera Linuxet på D partitionen som är helt tom och ändå kunna ha kvar Windows XP på C?

Och hur?

EDIT: Och finns det någon möjlighet att kunna använda filerna från C disken i Ubuntu? Jag är total nybörjare inom området, så steg-för-steg hjälp vore inte helt fel

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu och se till att välja rätt parition.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Så det är inte mer avancerat?

Permalänk
Medlem

Re: Hur installera Ubuntu på laptop som andra operativ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken

EDIT: Och finns det någon möjlighet att kunna använda filerna från C disken i Ubuntu? Jag är total nybörjare inom området, så steg-för-steg hjälp vore inte helt fel

Är det fat-format så är jag säker på att Ubuntu frågar om du vill "mounta" disken. (Osäker på NTFS)
Är det FAT så är default att bara sudo (super user ungefär) kan komma åt att skriva. Läsa går bra utan att vara sudo.
Vad gäller NTFS: Vad jag vet så finns det inget säkert skrivstöd till det i Linux. Läsa går dock bra.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.