Var hittar man libpython2-paket för SuSE 9.3? Eller funkar det med 9.2-paketet?

Permalänk
Medlem

Var hittar man libpython2-paket för SuSE 9.3? Eller funkar det med 9.2-paketet?

Har sökt en del men hittar det inte. Behöver det för att kunna bygga Superkaramba.
Visst är SuSE 9.3 nytt, men SÅ nytt tycker jag inte det borde vara så att det är svårt att hitta så nödvändiga paket som detta verkar vara.

Kanske jag som letar på fel ställen iofs

Eller kan man bygga Python själv istället? Tankade sourcen från pythons hemsida men jag vet inte om det är det jag ska ha (ska ju ha libs/headers).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

sluta trolla!

du har redan fått svaret att suse finns på sunet!

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jodå där fanns det faktiskt...tack snälla
Jag var väl dum som trodde att man hittade rpm'er på alla de stora kända rpm-siterna som finns, men det verkar vara sunet som gäller även där
Vetefan vilken av alla python jag ska ha, eller om den ens finns där, men det var nånting med libpython2 iallafall och det fanns några liknande rpm'er där iallafall så det är väl bara att chansa lite

EDIT: Skit samma, den krävde en annan python, som i sin tur krävde en tredje python som ej fanns på sunet
Gamla vanliga visan mao.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jodå där fanns det faktiskt...tack snälla
Jag var väl dum som trodde att man hittade rpm'er på alla de stora kända rpm-siterna som finns, men det verkar vara sunet som gäller även där
Vetefan vilken av alla python jag ska ha, eller om den ens finns där, men det var nånting med libpython2 iallafall och det fanns några liknande rpm'er där iallafall så det är väl bara att chansa lite

EDIT: Skit samma, den krävde en annan python, som i sin tur krävde en tredje python som ej fanns på sunet
Gamla vanliga visan mao.

Försöker du bygga Superkaramba från källkod? I så fall behöver du installera python-devel. Om du installerar den från Yast så kommer programmet leta upp de paket som behövs för python-devel (python, pyhton-tk och blt). Eftersom de flesta distar inte är binärkompatibla för C++-program så är kompilering ofta det enda sättet att installera ett program om det inte finns färdiga RPM-paket.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Försöker du bygga Superkaramba från källkod? I så fall behöver du installera python-devel. Om du installerar den från Yast så kommer programmet leta upp de paket som behövs för python-devel (python, pyhton-tk och blt). Eftersom de flesta distar inte är binärkompatibla för C++-program så är kompilering ofta det enda sättet att installera ett program om det inte finns färdiga RPM-paket.

Ja självklart bygga från källkod, eftersom jag inte lyckats fixa någon mirror till YAST (det är en annan färsk tråd här inne). Som tur var lyckades jag hitta en Superkaramba-rpm för SuSE 9.3 från nån skum liten sida, men den verkar funka
Dock får jag inte autostart att funka fast jag skrivit precis som det står på superkarambas sida (eller om det är liquid-weather sidan kommer ej ihåg).
Skapar en fil i /.kde/Autostart med detta innehåll, men den klagar vid uppstart på att filen inte har någon "Type=....", men det har den ju uppenbarligen

Exec=/opt/kde3/bin/superkaramba /home/seb/lwp-8.5.skz
Name=liquid_weather_plus
Type=Application
X-KDE-StartupNotify=false

Ska söka på skiten, måste käka middag först bara och sen sova

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Har du glömt att skriva

[Desktop Entry]

i början av filen? Slutar filnamnet på .desktop förresten? (vet inte om det behövs). Du behöver inte skriva genvägsfilen själv förresten, det räcker att du högerklickar på en tom plats i Konqueror och väljer Skapa ny->Länk till program, precis som i Windows.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Har du glömt att skriva

[Desktop Entry]

i början av filen? Slutar filnamnet på .desktop förresten? (vet inte om det behövs). Du behöver inte skriva genvägsfilen själv förresten, det räcker att du högerklickar på en tom plats i Konqueror och väljer Skapa ny->Länk till program, precis som i Windows.

Jo den heter .desktop.
Kan ju lägga till [Desktop Entry] i början också om det behövs.

Det enda som inte stämmer med exemplen jag sett är att jag inte har nån .theme-fil denna gång, utan nya liquid weather jag tankade är en sån där .skz-fil, men det kanske är sak samma.

Edit: Där satt den. Tack

[Desktop Entry] Exec=/opt/kde3/bin/superkaramba /home/seb/lwp-8.5.skz Name=liquid_weather_plus Type=Application X-KDE-StartupNotify=false

Och maten står och blir kall....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006