Permalänk

Enklaste mejlprogrammet?

Hej!

Håller på och scripta ihop ett script som gör så att man kan få ett mycket enkelt färdig konfgiurerat linux paket via debian/ubuntu. Då undrar jag om ni kan tippsa om ett enkelt mejlprogram liknande outlook express.

Tack på förhand!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

jag kör med thunderbird

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Permalänk

Ok, men detta projekt är riktat till svenska skolor och pensionärer. Så det ska vara Enkelet! Finns det förövrigt nått program så man kan uppdatera en linux dist genom att bara skriva in ett kommando typ "update" och sen få ange sitt lösenord i ubuntu (sudo funktionen) i en grafiskruta. Sedan ploppar det upp en "update" knapp i Gtk 2.2?

EDIT: Thunderbird verkar bäst! Eller kanske enklast

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör Thunderbird men har mer och mer gått över till Pine som jag kör direkt på servern.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Evolution för det är så mycket mer än bara Email

Visa signatur

8D

Permalänk

men det är problemet, det ska bara var mail!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
men det är problemet, det ska bara var mail!

Hmm jaha okej men då är det dunder fåglen som gäller.

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
men det är problemet, det ska bara var mail!

Evolution är både enklare och snabbare än Thunderbird. Många skolor kör för övrigt t.ex. Novell GroupWise vilket inte fungerar så bra i Thunderbird, medan det fungerar bra i Evolution...

Enda "problemet" med Evolution är att det har lite fler dependencies än Thunderbird.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Evolution är både enklare och snabbare än Thunderbird. Många skolor kör för övrigt t.ex. Novell GroupWise vilket inte fungerar så bra i Thunderbird, medan det fungerar bra i Evolution...

Enda "problemet" med Evolution är att det har lite fler dependencies än Thunderbird.

litet fler? men med på köpet får man tonvis med funktioner också så bloaten är inte bara av ondo även om jag håller mig ifrån det.

[root@UFU xerxes2]# lazy-pac-cli-devel -S evolution The following packages will be installed: cyrus-sasl-2.1.21-2 dbus-0.50-2 desktop-file-utils-0.10-1 docbook-xml-4.1.2-2 docbook-xsl-1.68.0-1 evolution-2.4.0-3 evolution-data-server-1.4.0-1 fam-2.7.0-4 gail-1.8.5-1 gconf-2.12.0-1 gnome-common-2.8.0-9 gnome-icon-theme-2.12.0-1 gnome-keyring-0.4.5-1 gnome-mime-data-2.4.2-1 gnome-vfs-2.12.0-2 gnutls-1.2.6-1 gtkhtml-3.8.0-1 hal-0.5.4-1 hicolor-icon-theme-0.8-1 howl-1.0.0-2 libart-lgpl-2.3.17-2 libbonobo-2.10.1-1 libbonoboui-2.10.1-1 libgcrypt-1.2.1-2 libgnome-2.12.0-2 libgnomecanvas-2.12.0-1 libgnomeprint-2.12.0-1 libgnomeprintui-2.12.0-1 libgnomeui-2.12.0-1 libgpg-error-1.1-2 libsoup-2.2.6.1-1 libtasn1-0.2.15-1 libxslt-1.1.15-1 nss-3.10-2 opencdk-0.5.7-2 openldap-2.2.28-2 orbit2-2.12.4-1 pmount-0.9.3-1 portmap-5beta-9 scrollkeeper-0.3.14-4 shared-mime-info-0.16-1 sysfsutils-1.3.0-2 Total compressed size: 35.1 MB Proceed with the installation? [y/n] n

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Re: Enklaste mejlprogrammet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Hej!

Håller på och scripta ihop ett script som gör så att man kan få ett mycket enkelt färdig konfgiurerat linux paket via debian/ubuntu. Då undrar jag om ni kan tippsa om ett enkelt mejlprogram liknande outlook express.

Tack på förhand!

Det här kanske skulle kunna uppfylla ditt krav på ett enkelt mailprogram:

"Sylpheed - lightweight and user-friendly e-mail client"
http://sylpheed.good-day.net/en/

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Annars så finns KMail. Evolution är mer än ett mailprogram, det är en motsvarighet till Outlook med kalender, att-göra-lista mm. Annars så är Thunderbird att rekommendera om du vill inte vill installera så många extra bibliotek. Thunderbird finns dessutom för Windows.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

KMail eller Thunderbird

Fast har man Gnome redan så är kanske Evolution eller Thunderbird att föredra.

Permalänk
Medlem

Pine är det enda rätta. snabbt och smidigt så ini***vete

Permalänk
Medlem

Höjden av portabel och enkel mailklient är väl GNUMail.app, fast den kräver ju GNUstep...
Kanske för mycket 2003 för att passa?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Sylpheed är ett bra mailprogram. Evolution är i de flesta fall massiv overkill.

Håkan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Pine är det enda rätta. snabbt och smidigt så ini***vete

Word!

Pine är riktigt bra. Och enkelt.

Permalänk
Medlem

Pine är utmärkt, det håller jag med om. Men som han skrev ovan så är det riktat till "svenska skolor och pensionärer" - inte precis IT-samhällets superstjärnor. Peka och klicka är något mer passande. Jag rekommenderar Thunderbird.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Pine är utmärkt, det håller jag med om. Men som han skrev ovan så är det riktat till "svenska skolor och pensionärer" - inte precis IT-samhällets superstjärnor. Peka och klicka är något mer passande. Jag rekommenderar Thunderbird.

Du har så rätt. Jag missupfattade det.