Intel byter modellnummer

Permalänk
Melding Plague

Intel byter modellnummer

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel byter modellnummer</b></font> <small class="small">fredag 23 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Det var inte länge sedan Intel började namnge sina processorer med ett modellnummer istället för familj och klockfrekvens. Detta har gjort många förvirrade då Intels namnsystem rent instinktivt är mycket ologiskt. AMD som också använder modellnummer till sina processorer lyckades skapa ett system som är lättare att förstå.<br /><br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=26362" target="_blank">The Inquirer</a> skriver nu att Intel tänker byta system och namnge deras framtida processorer annorlunda. Processorerna kommer få namn som är fem tecken långa och innehåller både bokstäver och siffror. Det första tecknet i modellnamnet är en bokstav och talar om vilken klass processorn tillhör. Det andra tecknet är en siffra som förklarar familj och det tredje tecknet är en siffra för hastighet. De två återstående tecknena är två stycken nollor för att det ser snyggt ut. En Conroeprocessor lär exempelvis heta Intel S5x00 eller liknande när den lanseras, där x kan vara i princip vad som helst.<br /><br /><i>Yonah could well be the first to get the treatment, and it appears as if it will be dubbed the x1x00 series. The normal processors will be labelled T1x00, low voltage will be L1x00 and ULV models will be U1x00. Got that? But the situation will become more confused when the Merom family of cores is launched. Merom itself is another T', but the second number is either a 4 or 6, and I have no idea what the difference is, speed is the next number. Possibly cores, but who knows.</i><br /><br />Läs mer på <a href="http://www.theinquirer.net/?article=26362" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

eh då lär de va ännu svårare att förstå :S

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Det var bekvämt på den tiden man bara behövde kolla på klockfrekvensen för att förstå prestandan.

Permalänk
Medlem

Där tycker jag att AMD's system är bättre. Men för oss entusiaster spelar modellbeteckningen ingen roll - vi vet vad som gäller i alla fall.

Permalänk
Medlem

00 för att det ska se snyggt ut? Strx börjar dom väll tänka på utseendet på processorn istället för prestandan.

Permalänk
Medlem

Så dom kommer med max 9 hastigheter och bara 9 modeller i varje klass... jaja... låter som nån inte har tänkt...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jaha? Det där verkar ju inte vara speciellt mycket lättare.

Permalänk

Och vad menar dom med "familj" i det här fallet?
Jag hänger med på typ av processor (typ budget, normal, gaming och dubbla) och siffran 1-9 för hastigheten (Lite störande att man därmed lämnar Ghz/Mhz helt).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Dom byter nog inte system för att det ska bli enklare utan för att dom helt enkelt börjar få slut på siffror i det gamla systemet

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem

När man skall ha så många modeller blir det så här.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Svårt att förstå dem nya modellnummrerna? Tycker inte jag... Liknar faktist väldigt mycke som grafikkorten betäcknas. Eller iaf nVidias.... ATi har ju typ en miljon olika av samma modell

X800SE, X800, X800Pro, X800GTO, X800GTO2, X800XT, X800XTPE... Sen ska vi inte glömma alla X850!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Det bästa vore att lägga ihop alla beteckningar man kan komma på:

Vad har du för dator?

Jag har en T1400TILAFS10247800GTX256XFIWDNECDTVCI

I = Intel chipset
L = LAN
A = Audio
F = Firewire
S = Serial ATA

XFI = Creative X-Fi
WD = Western Digital
NEC = NEC
DTVCI = Digitalt TV-kort med CI-slot

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Målet verkar vara att göra det totalt oöverskådligt.
Så att man inte kan jämföra processorer längre. Jag har min nya 49xER prolle FETT VAA!!!!
Eller så har man en AMD 64 3500+

mhm

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite konstigt att skriva att AMD's system är lättare att förstå. Om det är någon som har krånglat till det så är det AMD enligt mig.

AMD's system bygger ju mer eller mindre på vad de tycker att deras CPU ska stå sig i mot Intels CPU'er. Så jag har full förståelse att Intel har tröttnat på det och där efter ändrat hur det döper sina CPU'er. Vore ju nästan som att Saab skulle börja döpa sinna bilar för att man ska kunna gämföra de mot Volvo

Jag kan dock hålla med om att Intels nuvarande system inte är det lättaste vilket deras kommande ändring förhoppnings vis förbättrar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielJ
Jag tycker det är lite konstigt att skriva att AMD's system är lättare att förstå. Om det är någon som har krånglat till det så är det AMD enligt mig.

AMD's system bygger ju mer eller mindre på vad de tycker att deras CPU ska stå sig i mot Intels CPU'er. Så jag har full förståelse att Intel har tröttnat på det och där efter ändrat hur det döper sina CPU'er. Vore ju nästan som att Saab skulle börja döpa sinna bilar för att man ska kunna gämföra de mot Volvo

Jag kan dock hålla med om att Intels nuvarande system inte är det lättaste vilket deras kommande ändring förhoppnings vis förbättrar

Såvitt jag vet så sätter inte AMD namnet efter vad dom pretserar jämföresevis med en Intel CPU utan hur dom presterar jämfört med en vanlig AMD athlon, alltså en 3200+ är en Athlon 3200MHz.

Anledningen är juh att AMD inte anvädner sig av samma architektur(stavnign ) som intel och dom skulle antagligen förlora mcyekt kunder på att döpa prollen till AMD 64 2200MHz när den presterar som en 3200MHz:are

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Så dom kommer med max 9 hastigheter och bara 9 modeller i varje klass... jaja... låter som nån inte har tänkt...

10 st väl 0 till 9
Men håller med. Nu är det väldigt begränsade.
Opteron har ju 8 st i 2x0 och 8x0 serierna, plus att vissa är HE och EE. Nu har de ju hoppat till dualcore och bytt, men det skulle ju vara fullt möjligt att de fått >10 st vanliga Opteron om de fortsatt. Så vad gör Intel i en sådan situation? Byter modellnummersystem igen kanske

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Såvitt jag vet så sätter inte AMD namnet efter vad dom pretserar jämföresevis med en Intel CPU utan hur dom presterar jämfört med en vanlig AMD athlon, alltså en 3200+ är en Athlon 3200MHz.

Anledningen är juh att AMD inte anvädner sig av samma architektur(stavnign ) som intel och dom skulle antagligen förlora mcyekt kunder på att döpa prollen till AMD 64 2200MHz när den presterar som en 3200MHz:are

Hehe jag begrep inte mycket av det där=).
En 2.2GHz processor som i mitt fall motsvarar enligt amd en 3.4GHz pentium processor, amd har ju skapat den pr-märkning för att kunder ska kunna få en överblick på vilken prestanda den har jämfört mot en intel cpu.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Hehe jag begrep inte mycket av det där=).
En 2.2GHz processor som i mitt fall motsvarar enligt amd en 3.4GHz pentium processor, amd har ju skapat den pr-märkning för att kunder ska kunna få en överblick på vilken prestanda den har jämfört mot en intel cpu.

Säger du det... vilken PR rating får en AMD som presterar som en 3.4Ghz Pentium M? som är en Intel cpu...

Samt i vad jämförs?? I spel får AMD´n en rating på 6000+ medans i office program får den 2000+??

Sen kan man undra om:

Athlon XP 3000+
Sempron 3000+ (socket A)
Sempron 3000+ (s754)
AMD64 3000+

presterar som en Intel P4 3Ghz eller som en Intel P4 3.06Ghz?? eller vilken menas??

Rating system är förkastligt oavsett om det är AMD eller Intel som inför det....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Hehe jag begrep inte mycket av det där=).
En 2.2GHz processor som i mitt fall motsvarar enligt amd en 3.4GHz pentium processor,

AMD skriver i namnet hur en xxxx+ presterar jämfört med en Athlon CPU(inte en Athlon xp utan en vanlig Athlon). Anledningen är att dom inte kan jämföra sin CPU med en intel cpu i alla program/spel osv eftersom att dom beter sig olika.

Visserligen tror större delen av köparna att en 3200+ presterar lika bra/dåligt som en 3,2GHz P4:a
Vilket är fel!

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk

Amd:s pr rating sýstem är ju långt ifrån 100% korrekt speciellt i dagens läge med alla olika cpu modeller men som sagt det ska ju ge en fingervisning om ungefärlig prestanda jämfört med en intel cpu.
så har alltid jag uppfattat det sen visst är ju amd bättre på vissa grejer medans intels är bättre i annat men jag har då inget bättre förslag vad man ska använda för "pr-rating" som kan ge en mer korrekt bild av prestandan.

Orion:
Sen angående pr rating angående athlonXP var det mig veterligen bara dom första processorerna som hade en annan pr rating som var baserad på den äldre athlon processorn...tex athlonXP 2400+ motsvarar en northwood 2.4GHz iaf enligt den här artikeln från 2002 då amd gjorde om sitt pr rating system.

länk

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]