Budgetdator för spel

Permalänk
Melding Plague

Budgetdator för spel

<font style="font-size: 10pt"><b>Budgetdator för spel</b></font> <small class="small">lördag 24 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.sharkyextreme.com/guides/MVGSBG/article.php/355066..." target="_blank">Sharky Extreme</a> har skrivit en artikel hur de skulle spendera $1 000 dollar, eller motsvarande 7 600 kronor, för att bygga en komplett speldator. Artikeln väljer ut chassi, nätaggregat, processor/moderkort/minne, grafikkort, skärm, hårddisk, CD/DVD-brännare, högtalare, tangentbord med mera. En komplett dator alltså. Sharky Extreme väljer både komponenter för AMD och Intelsystem beroende på vad man vill ha för processor.
<br />
<br />Resultatet är en dator med en Athlon 64 3400 och ASUS K8N4-E Deluxe, eller Pentium 4 640 och ASUS P5GPL (i915PL), och ett GeForce 6600 GT bland annat. Fastän amerikanska priser är lägre än svenska kan artikeln vara intressant om man vill bygga en respektabel men billig speldator.
<br />
<br /><i>The AMD and Intel systems are both looking pretty good for September 2005, and these represent serious gaming systems for the class. As usual, it is very surprising what kind of PC you can put together for a cool $1K. </i>
<br />
<br />Läs hela artikeln på <a href="http://www.sharkyextreme.com/guides/MVGSBG/article.php/355066..." target="_blank">Sharky Extreme</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, de brukar komponerna en budgetdator varje månad och har gjort så i några år, underligt att ni tar upp deras artikel just denna månaden... De väljer vettiga grejer och jag brukar kolla deras val innan mina inköp.

Permalänk
Medlem

kanske skulle lägga på momsen i omräkningen också.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

eh... liknande artikel var uppe för någon månad sen på swec @ nyheter... Hur som helst.
Eller om det nu t.om var samma artikel.

Har för mig att det sades att samma dator som dom tipsade om i den andra artikeln kostade 11000:- här, så det är rätt stor skillnad...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Alltså... varför en 754 bräda? Och varför 6600gt när x800gt har kommit? Hmmm... Men de har fått riktigt trevliga grejer på vissa saker, typ en mx310 för 17 dollar

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kul. För jags kriver just nu en liknande artiklar fast jag bygger dator för 9000kr. Och väntar nu på grafikkortet innan jag får den färdig.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Hade dom skippat WinXP Home och lagt dom pengarna på en TFT istället, hade det varit ganska ok.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Varför länka till amerikanska dator-guider? Dom hjälper inte en swecare alls, med undantag för swecare som befinner sig i USA just nu men dom är nog väldigt få.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
varför en 754 bräda?

för att dom är billigare så klart, det är ju ett budjetbygge

Permalänk
Medlem

I stället för att skriva en stor nyhet varje gång någon sida som sharky uppdaterar sina månatliga buyers guides, kan ni inte fixa en samling länkar till alla sidor som gör sånt och sen bara slita upp en liten notis när det uppdateras?
Eller ännu bättre, en rss-feed. Fett!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Hade dom skippat WinXP Home och lagt dom pengarna på en TFT istället, hade det varit ganska ok.

Så du spelar spel på Linux då eller? för du pratar inte piratkopiering hoppas jag?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skulle nog skipper prollen 3400+ och tatt en 3000+ och laggd dom pengarna på ett 6800gt från komplett

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Det vore väl något för Sweclockers? En budget-, en medel- och en värsting-setup varje månad/kvartal med delar från svenska butiker.

Permalänk
Avstängd

själv har jag fixat ny dator nu från komplett med:
Antec Sonata 2 450w
MSI K8N 754
AMD Sempron 2600+ 1.6Ghz @ 2.5Ghz
TwinMos 1024 DDR
6600GT 128GDDR3
för exakt 4698:-

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Varför länka till amerikanska dator-guider? Dom hjälper inte en swecare alls, med undantag för swecare som befinner sig i USA just nu men dom är nog väldigt få.

Oavsett var artikeln är skriven, så visar det en setup som inte innebär 1TB HD-utrymme eller 2*7800GTX i SLi... Artikeln belyser att det faktiskt går att bygga billiga datorer som ändå presterar någorlunda hyffsat.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

KASS! Jag kan bygga en BETYDLIGT bättre speldator för dom pengarna.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
själv har jag fixat ny dator nu från komplett med:
Antec Sonata 2 450w
MSI K8N 754
AMD Sempron 2600+ 1.6Ghz @ 2.5Ghz
TwinMos 1024 DDR
6600GT 128GDDR3
för exakt 4698:-

Är den klockad av komplett? elelr ahr du gjort det själv?

Hade inte Sweclockers och ngn affär samarbete och sålde klockade datorer för ngt år sedan eller är det bar jag som har drömt?

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Så du spelar spel på Linux då eller? för du pratar inte piratkopiering hoppas jag?

Doom3 och UT2k4 funkar bra. Sen om det är just Linux man vill sitta på är en annan sak. En del sitter ju på licenser av Windows utan att nyttja dom. Om du redan har en Windowslicens till en halvgammal burk, och köper nya prylar. Flytta över licensen till dom nya prylarna och ge den gamla burken till bättre behövande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^

Hade inte Sweclockers och ngn affär samarbete och sålde klockade datorer för ngt år sedan eller är det bar jag som har drömt?

Det var en deal med datorbutiken.com. Så det är ingen dröm

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Och varför 6600gt när x800gt har kommit?

"Of course, we're always looking to upgrade, and although we did give both the GeForce 6800 128-MB and Radeon X800 128-MB cards a good look, there is still nothing in this price range that offers the same mix of performance and value."

Ett tips, läs texten innan du frågar.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem

det verkar rätt vettigt..
har själv precis köpt ny dator :
.Intel p4 640
.Asus P5GD1
.Twinmos 1024mb
.Radeon x800 256mb
.Dvd-brännare
.noname chassi 350w
.Tt Typhoon

6500 kr
Det tycker jag är ett riktigt bra pris på en såpass bra dator

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Är den klockad av komplett? elelr ahr du gjort det själv?

Hade inte Sweclockers och ngn affär samarbete och sålde klockade datorer för ngt år sedan eller är det bar jag som har drömt?

Nej den är inte klockad utav komplett, jag skrev @ 2.5ghz för att Sempron 2600+ klockar RIKTIGT bra dom flesta gör det.. och tester visar att den presterar likvärdigt och bättre än tex 3500+ och Intel 3.4EE , men för 700kr

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.