ubuntu boota från annat än C:?

Permalänk
Medlem

ubuntu boota från annat än C:?

Hej!
Jag hade tänkt att vid nästa formatering av min windowsburk även installera ubuntu som ett OS vid sidan om. nu undrar jag om linux också flippar ur totalt om det inte ligger på c:\ ?

har nämligen bara 10gb på C:\ partitionen och tänkte lägga den på en annan större disk.

EDIT:
och hur blir det med mina windowsfiler? kommer jag kunna läsa till exempel mina .avi, ,.iso, ,.cue o .bin osv filer som är skrivna med NTSC och finns på mina andra diskar?

Permalänk
Medlem

Det går bra!
Är inte riktigt säker på hur man gör det då jag bara har en disk
Men jag vet att det ska gå utan problem, någon annan kan säkert förklara lite bättre än mig.

Samma med dina windowsfiler. Man kan mounta dem i en terminal. Du kan dock inte skriva till disken.
Här beskriver dom hur man gör:
http://ubuntuguide.org/#mountunmountntfs

Det finns en hel del nyttiga tips på den sidan, om du ska använda Ubuntu.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

operativdisken i Windows är ju alltid C, oavsett vilket partion den ligger på..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

sålänge windows partitionen ligger "först" så går det bra... jag råkade göra tvärtom igår å då flippade hela alltet å blev riktigt otrevligt...

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
operativdisken i Windows är ju alltid C, oavsett vilket partion den ligger på..?

Inte alltid. Jag fick min installation på D en gång.

Men iallafall, du får nog vänja dig med att C:, D: osv försvinner i samma sekund du drar i skivan.

Och du kan läsa alla filer på din NTFS-disk och kopiera över dom till linux-partitionen. Det är tvärtom då det blir lite knivigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Inte alltid. Jag fick min installation på D en gång.

men då måste du väll haft en annan Windows som du ville ha startbar den med eller?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Windows NT behöver inte ligga på första partitionen på första disken eller C:. Däremot var 95/98/ME det.

Linux har aldrig varit beroende av detta, det kan ligga lite varstans.

Sedan ska jag klargöra att man inte talar om C:, D: osv i UNIX-världen, så du inte blir förvirrad.

/dev/hda1 - Primary Master, Partition 1 /dev/hdb2 - Primary Slave, Partition 2 /dev/hdc3 - Secondary Master, Partition 3 /dev/hdd4 - Secondary Slaver, Partition 4

And so on.

Så ser det ut i Linux.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Ett Windows och Ubuntu kan samsas hur bra som helst. Inget försvinner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azur
sålänge windows partitionen ligger "först" så går det bra... jag råkade göra tvärtom igår å då flippade hela alltet å blev riktigt otrevligt...

japp, eftersom att multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) inte längre var rätt utan borde vara nått multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2) eller liknande istäället..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
japp, eftersom att multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) inte längre var rätt utan borde vara nått multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2) eller liknande istäället..

Det går faktiskt ganska lätt att fixa med lagning av MBR. Då fixas alla parametrar rätt. Det går faktiskt att ta en Windows98 startdisk och laga MBR:n med den, kvittar om man har Windows 2000 eller Windows XP. Fick ta till detta när jag bytte gamla C: mot en ny C:, det accepterar inte Windows 2000/XP utan vidare. Kruxet var att man ska kunna fixa problemet via Recovery Console men den kraschade hela tiden Så fram med Windows98-disketten och vips, så kom jag in i Windows 2000 igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
Det går faktiskt ganska lätt att fixa med lagning av MBR. Då fixas alla parametrar rätt. Det går faktiskt att ta en Windows98 startdisk och laga MBR:n med den, kvittar om man har Windows 2000 eller Windows XP. Fick ta till detta när jag bytte gamla C: mot en ny C:, det accepterar inte Windows 2000/XP utan vidare. Kruxet var att man ska kunna fixa problemet via Recovery Console men den kraschade hela tiden Så fram med Windows98-disketten och vips, så kom jag in i Windows 2000 igen.

Mja, lättaste sättet är väl helt enkelt att låta lilo sköta mbr och själv ändra i boot.ini så den letar på det nya partitionsnumret istället..

om du bara bytte hd så var det ju för att mbr helt enkelt försvann, i hans fall var det för att partitionsnumrena förskjöts då det lades till en ny framför den gamla

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
massa text

kunde inte sagt det bätre själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
operativdisken i Windows är ju alltid C, oavsett vilket partion den ligger på..?

Min nuvarande ligger på G:, har legat där sedan installationen.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

okej! tänkte använda ubuntu som slösurf OS, se på film OS och kanske något program som finns till ubuntu också som till exempel maya. spela gör jag på windows och ladda också. så jag behöver bara ett OS som kan läsa filmfiler och vissa program som jag tänkt använda så är jag nöjd.

hur är det med byte mellan XP och ubuntu? kan man göra det utan en fullständig reboot eller går det att stänga ner OSet och boota det andra bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis

Min nuvarande ligger på G:, har legat där sedan installationen.

konstigt.. du har inte döpt om det senare bara? har aldrig sett nått Win föredra att döpa den till annat än C, NT elelr ej..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi

hur är det med byte mellan XP och ubuntu? kan man göra det utan en fullständig reboot eller går det att stänga ner OSet och boota det andra bara?

"fast user switch" mellan XP och Linux? dream on..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

"fast user switch" mellan XP och Linux? dream on..

oh darn! aja man vänjer sig vid all rebooting väl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
aja man vänjer sig vid all rebooting väl.

ja, har man kört Windows innan borde man väll vara van redan..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja, har man kört Windows innan borde man väll vara van redan..

nej faktiskt inte. trots att program krashar stup i kvarten så är det sällan hela windows dör. har en uptime på över 140 timmar nu på min windowsburk ovanligt länge faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Enda anledningen som du nämner att starta om till Windows är spelen, allt annat kan du göra i Linux.

Jag kastade f ö ut Windows för ett antal månader sedan och ångrar mig absolut inte, yrkar på att fler bör göra det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.