Asus 7800GT-DUAL strömkrävande

Permalänk
Medlem

dundermuppen
q-tec inte q-tek

Apskaft
Klarar ni inte av att förstå att jag menar q-tec när jag skriver qtek i samband med nätagg så är ni inte alltför smarta.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Man undrar ju ändå, är inte de där 6-pinskontakterna standardiserade enligt en viss standard, som bland annat specificerar hur stor effekt de klarar. Att använda sig av ett externt nätagg borde inte kunna ändra på det faktumet att kontakten var designad för en viss effekt och borde kunna nå den oavsett om krämen tas från det interna eller ett externt nätagg!

Sen kan man ju undra lite över designen också, varför sätta kontakten i andra änden av kortet så att det blir ännu svårare att få in i trånga chassin!
Hade det inte varit smidigare om kontakten satt närmare bakplåten eller iaf var vänd åt andra hållet!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Hmmm var har jag sett en sådan lösning förut? Kan det ha varit på Voodoo 6?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

inte vettigt

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pars
tänk 4 sånna i SLI... inge kul för elräkningen

Har man råd med 4 såna kort så är elräkningen nog inga problem.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta inte var någon vidare lösning av Asus. Jag sitter på ett XFX 7800GT och det får extra ström från nätagget genom TVÅ molex kontakter, just det.. två stycken, kabeln följde med grafikkortet.

Jag har dessutom en molex kontakt på moderkortet som är ämnad för att ge extra med ström i PCI-E sloten, den behöver jag inte använda. Men allt det tillsammans BÖR väl vara nog för att slippa använda en extern strömkälla? 400-500W nätagg är inte så dyra idag, och vad är meningen med att ha sådana om man inte ska utnytja dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Jag tycker detta inte var någon vidare lösning av Asus. Jag sitter på ett XFX 7800GT och det får extra ström från nätagget genom TVÅ molex kontakter, just det.. två stycken, kabeln följde med grafikkortet.

Mitt 6800GT vill helst också ha två kontakter anslutna för att fungera smärtfritt. Inget att hänga upp sig på

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Mitt 6800GT vill helst också ha två kontakter anslutna för att fungera smärtfritt. Inget att hänga upp sig på

-k0nsl

Joeee! Jag sitter på ett 480W nätagg men jag saknar ändå en molex kontakt för moderkortet (som ska ge extra ström i PCI-E slot). *hänga upp sig*!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waste
Ganska mycket särskrivning, 4 pins på ett PCI-E kort? :S snarare 6 pin... sen är det inte en nyhet sweclockers

Se över ditt eget inlägg om särskrivning

Permalänk

Jag är iaf intresserad av ett sådant grafikkort
Varför är alla så negativa till dubbla GPU kärnor, hellre det än 2 grafikkort. Frågan är hur mycket bättre det är än 1st 7800GTX?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Qtek, Qtec, Q-technology. Man kan Nästan tro att det är samma företag.

Kibumbi: Voodoo 5 5500 hade också extern strömmatning.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Känns lite ostabilt att den där dosan ska ge exakta rätta spänningar till graffet... Kul om den får spratt och pajjar grafikkortet..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Jag är iaf intresserad av ett sådant grafikkort
Varför är alla så negativa till dubbla GPU kärnor, hellre det än 2 grafikkort. Frågan är hur mycket bättre det är än 1st 7800GTX?

Mycket.
Som en liten jämförelse...i 3DMark05 får 1st. 7800GTX ~7000. Detta kort får ~11000.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pars
tänk 4 sånna i SLI... inge kul för elräkningen

den körs i sli mode

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Mitt 6800GT vill helst också ha två kontakter anslutna för att fungera smärtfritt. Inget att hänga upp sig på

-k0nsl

Har ditt kort två kontakter för extra ström?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oli
Känns lite ostabilt att den där dosan ska ge exakta rätta spänningar till graffet... Kul om den får spratt och pajjar grafikkortet..

Hur jämna dom blir ska jag låta vara osagt, men om det skulle komma en spänningsspik så sitter det antagligen en säkring. Hur som helst så har dom not tänkt på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Har ditt kort två kontakter för extra ström?

Ja, mitt kort har två kontakter för extra ström.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Voodoo 5 5500 hade också extern strömmatning.

Mjae, V5 5500 hade intern molex. Däremot var V5 6000 från börjad specad med extern strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oli
Känns lite ostabilt att den där dosan ska ge exakta rätta spänningar till graffet... Kul om den får spratt och pajjar grafikkortet..

Hur ofta brukar det hända för dig då att nätdelar får spratt och pajjar saker?
Det lär vara lika stor risk att det händer på ett nätagg i en dator då den är antagligen mer komplicerad än den i ett externt då den ska klara av många flera uppgifter och därav kan lättare drabbas av diverse fel.

Sen undrar jag varför den inte ska kunna ge tillräckligt bra spänning? Vi lever på 2000-talet och det är nog inte ett av de största problemen vi stöter på inom elektroniken.

De flesta elektriska komponenter som tillverkas idag har en feltolerans på några procent, för att kunna hantera att spänningar går upp/ned, sen hur många är det här som inte kör sina datordelar på spänningar som dom inte är gjorda för som t.ex processorer och minnen.

Jag tycker det är en bra ide personligen att ha ett externa agg då kortet kanske blir mer intressant för personer som inte vill/kan köpa ett nyare värre nätagg till sin dator utan de kan helt enkelt köpa kortet, stoppa i kortet och plugga in en kontakt extra i grendosan, sen så når dom nog ut till fler kunder genom att göra så.

Enda bekymmer jag kan tänka mig med en extern kontakt som denna (svårt att se hur den ansluts på baksidan av kortet) är hur bra den kommer att sitta fast, får hoppas att det är någon sorts låsannordning för att hålla kontakten på plats.

Edit:Konstiga stavningar smyger sig lätt in.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Lösning med extern strömkälla är inte alls dum, avlastar nog nätagget bra mycket

ja man kan ju ha 5 olika externa nät agg om man vill.
Ett till cpun, ett till gfxet, ett till hdn, ett till minnet och ett till ljudkortet....... eller så har man ett som tar allt.. slipper man alla miljarder sladdar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
ja man kan ju ha 5 olika externa nät agg om man vill.
Ett till cpun, ett till gfxet, ett till hdn, ett till minnet och ett till ljudkortet....... eller så har man ett som tar allt.. slipper man alla miljarder sladdar

Då får man modda en hel del eftersom alla ska kopplas till power-switchen.

Sen undrar jag också hur du gör för att tala om för ett nätagg att bara leverera ström till minne eller bara till ljudkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Då får man modda en hel del eftersom alla ska kopplas till power-switchen.

Sen undrar jag också hur du gör för att tala om för ett nätagg att bara leverera ström till minne eller bara till ljudkort?

om du missade det, så försökte jag vara ironisk.

Förstår inte varför man har ett nätagg och sen ska man ändå ta ström någon annanstans ifrån.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
om du missade det, så försökte jag vara ironisk.

Förstår inte varför man har ett nätagg och sen ska man ändå ta ström någon annanstans ifrån.

Du glömde smileysen.