Permalänk
Medlem

Knoppix på CD?

Hej!
Jag laddade förut hem Knoppix 4.0. men det tar 3 GB utrymme så det går inte att bränna på CD och jag hittar ingen som kan bränna det till mig på DVD. så nu undrar jag vilken är den nyaste versionen som får plats på en vanlig 700MB skiva?

och är det så stor skillnad mellan 3,x och 4.0 att det är lönt besväret att hitta någon som kan bränna det på DVD åt mig?

Permalänk

version 4 finns också för cd

Permalänk
Medlem

var då? på knoppix.com hittade jag bara 4.0 på 3gb och alla med lite sunt förnuft förstår att 3gb inte får plats på 700MB.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kollade du? Klicka på download (om du har svårt att hitta så är den på mitten av sidan) sen väljer du bara en mirror som har CD versionen. Vad du har tankat ner på 3gb har jag ingen aning om men de finns på nästan alla mirrors en CD version.

TEX http://ftp.knoppix.nl/os/Linux/distr/knoppix/KNOPPIX_V4.0.2CD...

Permalänk
Medlem

tack! jag gick igenom mirror för mirror på ftp sidan och tyckte de flesta bara hade 3,8 och 3,9. var bara några få som hade 4.0 och de funkade ändå inte så jag drog ner den via torrent. ska testa denna då. har brännare på en dator här hemma så jag kan testa.

EDIT:
men är inte den versionen på 2 cd skivor? står CD2 på den versionen jag laddade hem :S

EDIT:2:
nu när jag ska bränna knoppix så undrar jag om jag ska bränna som bootable disc eller som vanlig iso?

och ifall jag ska köra bootable disc, vilken emuleringstyp ska jag köra, ingen eller hårddiskemulering?

Permalänk

KNOPPIX_V4.0.2CD-2005-09-23-EN.iso

Versionsnummret är inte 4.0 utan 4.0.2, inte två skivor alltså

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

jaha okej! tack!

hur ska jag bränna nu? som iso eller som bootable disc?

Permalänk

Bränn som en vanlig iso, har alltid funkat för mig iaf.

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

Hade nog gått snabbare om du provade direkt En CD kostar ju inte så många kronor så att bränna en fel gör väl inget. Och ja det borde vara som vanlig ISO då informationen på hur den ska boota ligger i datan och inte "för cdn" vilket jag tror nero (eller vilken du nu kör) syftar på när du gör en bootable disc.

Permalänk
Medlem

oki tack! har fått upp det på laptopen nu. har ett problem dock. det står att mitt trådlösa nätverkskort är inaktiverat :S hur aktiverar man det? är inte så jättebekant med linux.

EDIT:
när jag försökte köra configwlan eller något sånt så sa den att den inte hittar något wlan kort :S har ju ett helt vanligt d-link airplus+ DWL-650+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
oki tack! har fått upp det på laptopen nu. har ett problem dock. det står att mitt trådlösa nätverkskort är inaktiverat :S hur aktiverar man det? är inte så jättebekant med linux.

EDIT:
när jag försökte köra configwlan eller något sånt så sa den att den inte hittar något wlan kort :S har ju ett helt vanligt d-link airplus+ DWL-650+

Det brukar vara lite dåligt stöd för Wlan kort i linux, det brukar lösa sig med Ndiswrapper http://ndiswrapper.sourceforge.net/ vet dock inte hur det funkar i live cd:s......

Har dock inte fått det att funka själv.......i vanliga install distar

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Det brukar vara lite dåligt stöd för Wlan kort i linux, det brukar lösa sig med Ndiswrapper http://ndiswrapper.sourceforge.net/ vet dock inte hur det funkar i live cd:s......

Har dock inte fått det att funka själv.......i vanliga install distar

märkte att det var lite dåligt med WLAN stöd. testade med 2 olika laptops som har 2 olika WLAN kort och ingen av dom funka. dock funka deras trådburna nätverkskort på båda.