Strul med chmod, vägrar fastna!

Permalänk
Medlem

Strul med chmod, vägrar fastna!

Jag vill att min DocumentRoot till apache2 ska vara läs och körbar för alla surfare. det vill säga att om jag laddar upp en bild i en katalog på weservern så ska alla som surfar in i den katalogen (/var/www/bilder/) till exempel kunna se bilderna listade och kunna öppna och titta på dem, ladda ned dem osv utan att jag måste chmodda varje fil/katalog jag slänger upp på servern. De börjar bli lite jobbigt nu.
Jag har prövat med det mesta nu men inget tycks funka.

Det är samma problem med alla /home/user/public_html-kataloger, där blir alla uppladdade filer automatiskt "du har inte tilåtelse 403-bla bla" när man surfar in.

Hur fixar jag detta. Jag kör Debian 3.1

(i kortversion):
Jag vill att /var/www och /home/*/public_html ska kunna läsas och ses ifrån alla surfare. Filerna och katalogerna ska få läs och kör rättigheter atuomatiskt, så fort man ladddar upp en bild t. ex så ska den kunna listas i en apachelatalog och kunna ses från vilken surfare som helst...

Permalänk
Medlem

Sätt umask 022.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

hur exakt sätter jag umask?

som root:

# umask 022 /var/www samt /home/xxx/public_html

eller vadå?

Permalänk
Medlem

Nej, du sätter det i en configfil.
I debian har jag för mig att det är i /etc/login.defs. Kika efter UMASK.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Det stod redan tror jag.

Såhär såg den filen ut:
http://hampus.homelinux.org/dump/umask.jpg

Permalänk
Medlem

Om du anväbder en ftp-server för att lägga upp filerna så har den garanterat en egen umask. Kolla isåfall i dess .conf-fil.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Tusen tack!