Permalänk
Melding Plague

SLI på Socket 754

<font style="font-size: 10pt"><b>SLI på Socket 754</b></font> <small class="small">måndag 26 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.epox-europe.com/news/view.php?news_id=54" target="_blank">Epox</a> har lanserat ett moderkort med två säregna specifikationer som man inte trodde man skulle se på samma moderkort. Dels har moderkortet stöd för SLI. Dessutom har moderkortet Socket 754. Detta är det första moderkortet som både stödjer SLI och äldre Athlon 64-processorer och kan vara intressant om man vill använda SLI utan att uppgradera processorn också. <br /><br />Andra funktioner moderkortet bjuder på är SATA-II, inbyggt ljudkort, inbyggt gigabit-nätverkskort, en massa USB-portar och även en hel del överklockningsfunktioner. PCIe-platserna är två stycken 8x och två stycken 1x. Det är osäkert vad moderkortet kommer att kosta men förhoppningsvis är modellen tillräckligt billig för att det ska vara värt att uppgradera.<br /><br />Se bilder och specifikationer hos <a href="http://www.epox-europe.com/news/view.php?news_id=54" target="_blank">Epox</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

neee nu går vi ju bakåt ?

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren
neee nu går vi ju bakåt ?

Verkligen, eller känns så ju, sen finns det ju dom som vill köra SLI utan att byta prolle.

Permalänk
Medlem

Så, för de som inte har råd att köpa ny processor men har råd med nytt mobo och två stycken nya SLI grafikkort så är det här moderkortet ett bra köp?

Känns som marknaden för det här moderkortet endast består av testsidor som vill se hur det presterar.

Permalänk
Medlem

perfekt, socket 754 med en 3500+ och 2st 6600gt i sli

Visa signatur

//HundSkit

Permalänk
Medlem

Finns det inte bara Sempron till socket 754?

Knappast en processor som ger dubbla grafikkort full rättvisa.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

det finns sempron och winchester, vad jag vet..

Visa signatur

//HundSkit

Permalänk
Medlem

Lagom många "moderkort" i den här texten. Sju räknade jag det till.

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Perfekt att stoppa i ett slött och svalt graffakort i ena 8X och ett bra raid5kort i andra och sen toppa med en Turion.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HundSkit
det finns sempron och winchester, vad jag vet..

Och Clawhammer... sen finns det säkert nån mer.

Permalänk

Vet inte om jag skulle kalla moderkorten "säregna". Det finns alltid någon som vill kunna ha en sådan setup som dessa kort tillåter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tycker det verkar som ett bra budget alternativ för dom som har dåligt med pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
tycker det verkar som ett bra budget alternativ för dom som har dåligt med pengar

SLI är inte ett bra alternativ för dom som har lite pengar, så tycker det låter ganska onödigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HundSkit
det finns sempron och winchester, vad jag vet..

Newcastle inte winchester

Visa signatur

dothan 730 . asus p4gd1. 2*512 twinmoss speed premium pc3500 bh-5 . hiper 580w . ati x800pro . 2tb+ . sb audigy 2 zs . nec 3500a . antec p160

Permalänk

Har man sen tidigare ett PCIe-kort med SLI-stöd och en duglig Athlon 64 prolle så kan väl ett likadant grafikkort + nytt mobo vara ett klart alternativt?
Det kan inte heller kosta särskilt mycket, har ju t ex bara två minneplatser.

Visa signatur

War driving ÄR en sport.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HundSkit
det finns sempron och winchester, vad jag vet..

Winchester kärnan finns inte på s754.

Det finns sempron och Athlon 64 Cpus. Athlon64 finns med kärnorna Newcastle och Clawhammer för s754.

Nu mera tilvlerkas dock bara Sempron för s754 vad jag vet.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Det finns Newcastle, Clawhammer, Semprom, Turion och Mobile att välja mellan för socket 754. Så det är inte helt dött....

Permalänk

moderkortet får ju kosta under 700kr om det ska va vettigt : )

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Piledahlaren: ta ett DFI LanParty kort för s757 och en AMD 64 Mobile cpu o klocka röven.... den presterar jävligt bra för att vara så gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Piledahlaren: ta ett DFI LanParty kort för s757 och en AMD 64 Mobile cpu o klocka röven.... den presterar jävligt bra för att vara så gammal

Nu uppfann du nog en ny socket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Nu uppfann du nog en ny socket.

Petig

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaktland
Newcastle inte winchester

juste ja, så var det

Visa signatur

//HundSkit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Nu uppfann du nog en ny socket.

ooohh whina lite till vet ja.. 754 .. mer glad eller

Permalänk
Avstängd

jag tycker det känns som en bra grej.
De som är nöjda med sin cpu- prestanda behöver ju inte byta, i spel är ju grafikkortet minst lika viktig som processorn.

Moderkort + två grafikkort ~ 5000kr
moderkort + två grafikkort + processor som ska vara värduppgraderingen ~ 8000kr

Så visst finns det pengar att spara, ni som verkar vara så förmögna får ju självklart ta det dyrare alternativet om ni vill

Permalänk
Medlem

Ni glömmer helt att TURION 64 fungerar på de flesta s754 kort.. 90nm, SSE3, 64bitar, low voltage och E6rev minneskontroller.. single channel förvisso, men coolt ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Ni glömmer helt att TURION 64 fungerar på de flesta s754 kort.. 90nm, SSE3, 64bitar, low voltage och E6rev minneskontroller.. single channel förvisso, men coolt ändå

erhmm... har jag redan nämt ovan.. men ingen som har uppmärksamt det ....... bra att fler vet

Edit: vi ska inte glömma att det dessutom ska komma en turion dual core model tidigt nästa år

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som insett hur GENIALT det här är??

Dom utnyttjar faktumet att många har socket 754-moderkort men inte har råd att uppgradera till socket 939. Ta mig t.ex., jag har ASUS K8N, 2800+ och ett 6800LE. Om jag ska uppgradera så kan det vara till ett sånt istället, så behöver jag inte en ny processor = sparar en tusenlapp!

Jag måste dock erkänna, i längden är det bättre att köpa ett socket 939 moderkort med en CPU och ett Pci-e grafikkort...så helt felfritt var det inte, men dom tänkte definitivt i rätt banor. Dom har ju monopol på det nu, på ett sätt. Eller, med andra ord, dom kom på det ingen annan tänkt på. Det märks att dom tänkt efter här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Piledahlaren: ta ett DFI LanParty kort för s757 och en AMD 64 Mobile cpu o klocka röven.... den presterar jävligt bra för att vara så gammal

AMD64 Mobile e inge o hänga i julgranen... : ) knappt någon skillnad på värmeutvecklingen juh.

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Det är väl 20w skillnad.. räcker gott

Permalänk

Men hallå folket, skärpning för bövelen. Vi snackar Turion här.

Det mobot, 2 fina GF-kort, en Turion prolle....
Nice.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION