Har Itea (inklab) rätt att inte levera gratiserbjudande

Permalänk
Medlem

Har Itea (inklab) rätt att inte levera gratiserbjudande

Hej, nappade på iteas erbjudande att om man köpte 3 valfria produkter så fick man välja en vara för 0 kr som fanns i deras system. Sagt och gjort jag köpte 3 st paket med batterier och valde en gratis Toner (ord pris 550:-) till min laserskrivare (mkt bra introduktionserbjudande tänkte jag). Jag får en orderbekräftelse och betalar med visa (e-kort) och även kvitto på det. Vid leverans får jag bara batterierna och på kvittot står det att tonern är restad och skickas snarast. Det dröjde och vid frågan om vart tonerns leveransstatus fick jag svaret att det hadde blivit fel i systemet och dom ämnade inte leverera tonern.

Fråga: har Itea rätt att bryta avtalet om leverans av produkterna.

Jag tycker att dom borde påpekat att det blivit fel i deras system innnan dom skickade delleverans.

Vad tycker ni ?

Permalänk

Dom bryter avtalet och du har rätt till din toner

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Absolut, du ska antingen få tillbaka dina pengar (inkl vad det har kostat dig i övrigt) eller få tonern hemskickad.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Nja fel i systemet köper jag då inte om dom skrivit att man skulle få en vara för 0:- för det kan dom inte skylla på den mänskliga faktorn lika lätt som man kan göra om en vara får fel pris. Det du kan göra är att ta kontakt med företaget igen och kräva att dom ska leverera tonern eler så tar du kontakt med konsumentvägledaren för ev anmälan till ARN och då bör företaget reagera. Hoppas du har sparat all konversation och ev har nån skärmdump eller liknande på deras erbjudande så du kan visa detta för ARN.

Permalänk
Medlem

Itea framhärdar.

Jag har sparat den mailkonversation och fakturan/kvittot där det står att dom kommer skicka tonern snarast.

Enligt konsumentvägledaren har jag inte rätt att framhärda att Itea ska fullfölja leverans.

Tydligen har man inte rätt att kräva leverans på betalda produkter. däremot har man rätt att häva hela köpet.

Jag tror jag nöjer mig med detta faktum och får känna mig blåst. Hadde jag själv drivit firman så skulle jag stått för att det skett ett misstag och levererat tonern, alt för inköpspris.

Tack för åsikterna som jag fått i ämnet.

Permalänk
Medlem

För att få välja en GRATIS produkt måste Ni betala för minst 3 st andra valfria produkter. Den vara som är gratis kostar 0:-.

Vad är en gratis produkt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
För att få välja en GRATIS produkt måste Ni betala för minst 3 st andra valfria produkter. Den vara som är gratis kostar 0:-.

Vad är en gratis produkt?

Va i helsike... vilket språk är det där?
Är inte definationen av gratis att den kostar 0:-?
Låter ju helmysko formulerat iallafall...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Ne stå på dig. Du har rätt till tonern och ska inte känna dig blåst. Bara mesar som låter företagen vinna.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Det är skillnad på att köpa något för 0:- om man köper 2 andra saker än att få något gratis om man köper 2 andra saker.

Gratis betyder gratis, det ska ALDRIG kosta något extra. Annars bryter dom mot någon paragraf som ingen bryr sig om.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det var inte så att det fanns ett gäng med gratisvaror som man kunde välja mellan? Förstår inte hur de kan ha ett sånt erbjudande annars. Klart de går med förlust så det skriker om det... om det gäller hela sortimentet.

Permalänk

Vad kostade dina 3st paket med batterier? Om du kunde välja 3st billiga batterier så var det såklart felet den mänskliga faktorn, att de inte tänkte på att det alltid finns någon som tänker utnyttja deras erbjudanden på ett sätt som det inte var tänkt på.
Butiker brukar oftast ha den billigaste varan på köpet, för att slippa såna hära problem.

Men nu när de skrev "att tonern är restad och skickas snarast", så har de ju gått med på det. Ang gå till Arn som någon sa, så tar de väl inte upp saker för under en kostnad? Och kostnaden i detta fallet är den summan som du har betala.
Hade du köpt dyrare batterier för typ 500kr så hade ju det varit mycket trovärdigt, och då ska du självklart minst häva köpet och ingen frakt ska du stå för. Jag tycker såklart att du skulle ha rätt, men det är tyvärr inte så mycket man kan göra åt det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".