Mac Mini kan ha bättre specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Mac Mini kan ha bättre specifikationer

<font style="font-size: 10pt"><b>Mac Mini kan ha bättre specifikationer</b></font> <small class="small">onsdag 28 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.thinksecret.com/news/0509macmini2.html" target="_blank">Think Secret</a> skriver att vissa Mac Mini har bättre komponenter än vad som utlovas på förpackningen. Genom att använda en 1,5 GHz-processor istället för en 1,42 GHz-modell i vissa datorer eller använda en snabbare hårddisk i andra kan Apple rensa sitt komponentlager utan att ändra priserna på Mac Mini. De påverkade komponenterna rapporteras vara processorn, grafikkort, hårddisk och CD/DVD-enhet. Specifikationerna för datorerna är alltså de som står på förpackningen - eller bättre.
<br />
<br />Det skulle vara roligt om fler datortillverkare gjorde såhär.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice...För dem som gillar MAC. Bra att dem inte tar ut högre pris. SÅnt här borde andra datortillverkare/leverantörer lära sig av.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Tycker det här låter som en typisk Apple sak, som bara de vågar göra och ingen annan ^^

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

jag tycker att det låter utomordentligt fånigt.
om apple har för mycket gammalt skrot på lager eftersom folk (tydligen) inte tycker att den aktuella produkten är prisvärd, så erbjud riktig rabatt då för sören!

att locka kunder genom någonslags grisen-i-säcken-lotteri är inte vad jag tycker är god marknadsföring...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Kan jämföras med olika steppning på t ex samma processormodell, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag tycker att det låter utomordentligt fånigt.
om apple har för mycket gammalt skrot på lager eftersom folk (tydligen) inte tycker att den aktuella produkten är prisvärd, så erbjud riktig rabatt då för sören!

att locka kunder genom någonslags grisen-i-säcken-lotteri är inte vad jag tycker är god marknadsföring...

Och som vanligt så förstår folk inte...
Man får BÄTTRE saker, såsom bättre processor, större hårddisk m.m inte fan får man sämre saker!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
att locka kunder genom någonslags grisen-i-säcken-lotteri är inte vad jag tycker är god marknadsföring...

De lär väl knappast skriva på förpackningen att vissa komponenter kanske är bättre än vad som står

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
att locka kunder genom någonslags grisen-i-säcken-lotteri är inte vad jag tycker är god marknadsföring...

Tror knappast de använder det som marknadsföring på något sätt. Lär dig använda ordspråket grisen i säcken för här kan det då fan inte tillämpas.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Vilket OS är det tänk att köra på mac mini ? är de Tiger eller ??

Permalänk

troligen ligger det nog bakom att efterfrågan på mac mini är stor och attt de har dåligt med delar så de tar stora partier för samma pris och trycker in något snäppet bättre.. skulle ju vara kul om pc företag gör så med.. men det skall det ju finnas vad det är för skit man får istället..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag tycker att det låter utomordentligt fånigt.
om apple har för mycket gammalt skrot på lager eftersom folk (tydligen) inte tycker att den aktuella produkten är prisvärd, så erbjud riktig rabatt då för sören!

att locka kunder genom någonslags grisen-i-säcken-lotteri är inte vad jag tycker är god marknadsföring...

Hur kan det vara grisen-i-säcken-lotteri om man bara kan få bättre saker än vad som erbjuds enligt förpackningen, bättre grafikkort, CPU eller hårddisk än vad standard Mac Mini har.

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Tycker det här låter som en typisk Apple sak, som bara de vågar göra och ingen annan ^^

Precis. Och det är därför jag älskar Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag tycker att det låter utomordentligt fånigt.
om apple har för mycket gammalt skrot på lager eftersom folk (tydligen) inte tycker att den aktuella produkten är prisvärd, så erbjud riktig rabatt då för sören!

att locka kunder genom någonslags grisen-i-säcken-lotteri är inte vad jag tycker är god marknadsföring...

men har de använt det i marknadsföring på något sätt då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vilket OS är det tänk att köra på mac mini ? är de Tiger eller ??

ja, det är inte så att de skulle leverara gamla produkter med en ny maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Och som vanligt så förstår folk inte...

som vanligt tänker folk inte längre än vad näsan räcker... :roll:

mina invändingar gällde följande:

Citat:

think secret:
"Sources have informed Think Secret that Mac mini box labels will continue to list the older specifications with no indication of whether the newer or older systems are contained within. The motivation behind this is to help clear current inventory without lowering prices."

på vilket sätt kan detta hjälpa apple att tömma sina lager av den gamla modellen utan att hoppas att folk ska chans-köpa för att få den nya...? vettiga konsumenter väntar givetvis lite extra tills den i praktiken redan lanserade uppdateringen blir officiellt tillgänglig.

varför inte bara hålla inne med den nya modellen tills den gamla är slut (eller helt enkelt inte säljer längre) som apple alltid har gjort tidigare...? om folk nu kan tänka sig att betala $500 (eller vad den nu kostar) för den gamla modellen och vara nöjda med det, finns det väl ingen anledning för apple att ge bort 'extra godis' gratis.

nu är det ju givetvis inte ens säkert att apple medvetet släppt ut den nya modellen, utan det känns mer troligt att det är en logistikblunder el dyl som ligger bakom, men om det faktiskt skulle visa sig vara en medveten (om än förvånandsvärt underlig) pr-move från apples sida skulle knappast jag kalla det en 'rolig grej'. jag skulle snarare tappa allt tänkbart förtroende (det som är kvar) för apples prissättningspolitik.

@morkiz:
ja, man kan ju undra...
ganska underligt att hålla fast vid en icke-ci-accelererande gpu, g4an skulle nog må bra av lite avlastning. men det är väl inte lönt med en stor moderkortsuppdatering innan intelbytet. det indikerar ju iså fall att denna mini blir den sista med ppc.

Citat:

sidde
ja, det är inte så att de skulle leverara gamla produkter med en ny maskin.

hur förklarar du då hela apples hårdvarulineup...?

(flåt, jag menar det inte egentligen... )

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
som vanligt tänker folk inte längre än vad näsan räcker... :roll:

mina invändingar gällde följande:

på vilket sätt kan detta hjälpa apple att tömma sina lager av den gamla modellen utan att hoppas att folk ska chans-köpa för att få den nya...? vettiga konsumenter väntar givetvis lite extra tills den i praktiken redan lanserade uppdateringen blir officiellt tillgänglig.

varför inte bara hålla inne med den nya modellen tills den gamla är slut (eller helt enkelt inte säljer längre) som apple alltid har gjort tidigare...? om folk nu kan tänka sig att betala $500 (eller vad den nu kostar) för den gamla modellen och vara nöjda med det, finns det väl ingen anledning för apple att ge bort 'extra godis' gratis.

nu är det ju givetvis inte ens säkert att apple medvetet släppt ut den nya modellen, utan det känns mer troligt att det är en logistikblunder el dyl som ligger bakom, men om det faktiskt skulle visa sig vara en medveten (om än förvånandsvärt underlig) pr-move från apples sida skulle knappast jag kalla det en 'rolig grej'. jag skulle snarare tappa allt tänkbart förtroende (det som är kvar) för apples prissättningspolitik.

@morkiz:
ja, man kan ju undra...
ganska underligt att hålla fast vid en icke-ci-accelererande gpu, g4an skulle nog må bra av lite avlastning. men det är väl inte lönt med en stor moderkortsuppdatering innan intelbytet. det indikerar ju iså fall att denna mini blir den sista med ppc.

hur förklarar du då hela apples hårdvarulineup...?

(flåt, jag menar det inte egentligen... )

Det kanske inte handlade om en ny modell. Hade över från något annat. Va vet jag. Men det kunda vara en ny modell men att lansera den tar tid och dom vill kunna leverera tillalla.

Permalänk
Hedersmedlem

Dom kunde ju ha sänkt priset på den gamla och sålt slut på dom på det viset.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Dom borde ju iofs inte stoppa i saker som det inte står att det ska vara. Bedrägeri.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Vissas näsor är kortare än andras.

Ett tänkbart scenario, som jag spry ur mig utan att ha kollat hur det egentligen ligger till, är att efterfrågan på mac-mini är större än tillgången, tillgången på vissa komponenter alltså! Det behöver alltså inte vara frågan om en helt ny modell.

Då behöver det inte vara ett orationellt beslut att skippa reklamkampanjen och bara slänga i lite andra delar (snabbare). Med tanke på att folk kommer komma på det så blir det ju lite gratisreklam ändå. Visst den här gratisreklamen missar nog 95% av kunderna då denna del inte hänger på hårdvaruforum.

Vad gäller prissättningspolitiken, den är väl ganska enkel? Apple är ett företag med en helt egen nisch på marknaden. duh?

ci eller ri... jadu, beror ju på vad du ska göra med processorn. G4:an är en föråldrad processor, sant. En miss där från apple att inte knyta kontrakt med en processorleverantör som kunde försörja dem med konkurrenskraftiga processorer.

Vad gäller hårdvarulineupen! G5:orna är det inget större fel på. Läs jämförande tester på nätet så får du se att prestandan är riktigt trevlig. Iaf om man lägger in linux på burkarna.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Ett tänkbart scenario, som jag spry ur mig utan att ha kollat hur det egentligen ligger till, är att efterfrågan på mac-mini är större än tillgången, tillgången på vissa komponenter alltså! Det behöver alltså inte vara frågan om en helt ny modell.

think secret menar att det är tvärtom, att det finns många gamla mini på lager och apple därför beslutar sig för att släppa en ny modell i förtid. (imho låter det ganska(läs väldigt) skumt...)

att det inte skulle vara den nya minin som slunkit ut känns osannolikt...
råkar apple ha ett gammalt lager av en dvdspelare, aldrig tidigare använd i en appleprodukt, som de nu beslutar sig för att hugga in på...? sedär, ytterligare ett genidrag av jobs!

men det sagt, leverans av nya minis pga en brist på gamla minis en rimlig förklaring, men då faller ju den bit i situationen som jag invänder mig emot bort helt.
(det är fortfarande inte en 100% vettig förklaringsmodell, varför levereras de nya burkarna märkta som den gamla modellen? det finns ingen anledning som jag ser det.)

imho är den rimligaste förklaringen fortfarande ett misstag i tillverkning eller distribution.
det verkar ju väldigt sällsynt med dessa 'turbominis', endast en enda rapport hittills vad jag vet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
ci eller ri... jadu, beror ju på vad du ska göra med processorn. G4:an är en föråldrad processor, sant.

ci betyder i detta sammanhang coreimage...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Vad gäller hårdvarulineupen! G5:orna är det inget större fel på. Läs jämförande tester på nätet så får du se att prestandan är riktigt trevlig. Iaf om man lägger in linux på burkarna.

min (kvasioseriösa) pikning gällde främst de uråldriga gpus apple alltid väljer att stoppa i alla sina modeller...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Precis. Och det är därför jag älskar Mac.

Beror på hur man ser på saken.
En hel del pc-tillbehör och kompletta datorer innehåller bättre saker än vad som står på förpackningen, men då är upp till användaren själv att låsa upp dessa med andra drivrutiner och firmware. T.ex. piplineupplåsning av grafikkort, brännare och dylikt.