Installera X efteråt på FreeBSD5.4

Permalänk
Medlem

Installera X efteråt på FreeBSD5.4

Har en laptop utan cd-rom så jag tog ut hårddisken och satte den i en annan laptop och installerade FreeBSD5.4 minimall install.Nu har jag satt hårdisken tillbaks i laptopen utan cd-rom men har ingen X.Undrar om det går installera X efteråt och hur?? Finns det någon bra FAQ eller liknande där någon beskriver hur man installerar och ställer in X??

Permalänk
Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Re: Installera X efteråt på FreeBSD5.4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av geting
Har en laptop utan cd-rom så jag tog ut hårddisken och satte den i en annan laptop och installerade FreeBSD5.4 minimall install.Nu har jag satt hårdisken tillbaks i laptopen utan cd-rom men har ingen X.Undrar om det går installera X efteråt och hur?? Finns det någon bra FAQ eller liknande där någon beskriver hur man installerar och ställer in X??

Är det inget mer än det som står på sidan man ska göra? Ska X kicka igång efter att jag gjort som på länken du skrev?

Har jag fattat det rätt nu? kan man välja att installera antingen xorg eller XFree86?

Permalänk
Medlem

man startar genom att skriva "startx".

men innan dess bör du installera en fönsterhanterare.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Ingen som kan svara på det här? "Har jag fattat det rätt nu? kan man välja att installera antingen xorg eller XFree86?" Läs inlägget innan...

Håller på och installerar xorg just nu.

Permalänk
Medlem

ja du kan installera xorg och/eller xfree86 om du vill, men du bör endast installera ett av dem. (förslagsvis xorg)

läs hela kapitlet om x så klarnar det nog
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/x11...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Hedersmedlem

Installera xorg, sedan startar du det med startx.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Installera xorg, sedan startar du det med startx.

Installerade xorg och testade sen att starta med startx,men det händer inget bara mörkgrå bakgrund.

Permalänk
Medlem

då har du inte installerat fönsterhanterare/skrivbordsmiljö.

läs: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/x11...

kanske gnome eller kde passar...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!