Elsäkerhetsverket gör mig besviken

Permalänk

Elsäkerhetsverket gör mig besviken

Vadfalls!? Helsike! Jag läste just att Datorbutiken.com inte längre monterar fritt valda delar ur den tidigare så kallade "datorkonfiguratorn", utan nu endast de färdiga datorpaketen.

Sedan när upphörde den tjänsten? Igår? Allt jag vet är att de måste ha gjort det otroligt nyligen. Jag är besviken eftersom jag just skulle köpa min nya dator av dem. Och nej, jag har aldrig skruvat ihop en burk själv :'(

Samma sak gäller väl komplett? Vilka svenska nätbutiker med fullständig montering och installation återstår egentligen? Ingen överhuvudtaget?

EDIT: Dagen efter att denna tråd skrevs är jag bättre informerad om den nya lagstiftningen ifrån elsäkerhetsverket, och att det var naivt att skylla det på Datorbutiken.com. Jag ber därför en Mod att ändra rubriken.

Permalänk
Medlem

Snacka med datorbutiken.com här i forumet så kan han väl kolla om dom kan göra en undantag ^^ för deras tele/mail support är inte den bästa i alla fall.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du nu inte har kunskap om hur man monterar så antar jag att du även saknar kunskap om vilka system som är kompatiabla med varandra.
Är det inte då bättre att du kan ändra konfigurationen på dom färdiga paketen hos datorbuitken.com, komplett har fortfarande kvar PC-byggaren.
Då dom antagligen har testat kompabiliteten hos dom olika paketen?

Hos Datorbutiken kan du ändra där det står Datorpaket> valfri underrubrik.
Hos Komplett kan du ändra i PC-byggaren.

Be om en offert annars med alla dina delar, jag är säkert på att något företag kan tillgodose dina krav.

Permalänk
Medlem

Helt fritt valda delar är det inte i konfiguratorn på datorbutiken.com men du kan välja en hel del så kolla in där om du kan sätta ihop nått som duger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Om du nu inte har kunskap om hur man monterar så antar jag att du även saknar kunskap om vilka system som är kompatiabla med varandra.
Är det inte då bättre att du kan ändra konfigurationen på dom färdiga paketen hos datorbuitken.com, komplett har fortfarande kvar PC-byggaren.
Då dom antagligen har testat kompabiliteten hos dom olika paketen?

Hos Datorbutiken kan du ändra där det står Datorpaket> valfri underrubrik.
Hos Komplett kan du ändra i PC-byggaren.

Be om en offert annars med alla dina delar, jag är säkert på att något företag kan tillgodose dina krav.

Det är sant att jag inte har någon teknisk examen, att jag saknar djup inom sagda kunskapsområde. Men du borde själv veta hur lättillgängliga svaren på de mest essentiella kompatibilitetfrågorna är. Jag är inte dummare än att jag kan ta reda på dessa själv. Jag vet vad jag behöver, och vill ha, det är inte problemet.

Det är inte heller omöjligt att lära sig montera en komplett dator. Men det är en dyr dator, och jag har inte råd med några felsteg. Jag har aldrig tidigare petat på ett BIOS, for starters. Visst, det finns manualer, men jag vet ändå inte vad jag har att förvänta mig. I slutändan vill jag, som alla andra, att allt ska fungera. Att självlära mig skulle ta tid, och den slutgiltiga frågan är om inte en extra tusenlapp är lättare och _säkrare_ än all den tiden.

Annars tror jag att du har rätt i ditt sista påstående. För en gång skull känns det tryggt att alla företag i grund och botten är ute efter ens pengar och inget annat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
Snacka med datorbutiken.com här i forumet så kan han väl kolla om dom kan göra en undantag ^^ för deras tele/mail support är inte den bästa i alla fall.

Ptja, varför inte? Tack för tipset
Om inte mitt mail når fram till Datorbutiken ska jag pröva att göra som du säger. Jag har annars haft turen att få en ganska tät mailkontakt från DB senaste gångerna jag skickat ett meddelande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Helt fritt valda delar är det inte i konfiguratorn på datorbutiken.com men du kan välja en hel del så kolla in där om du kan sätta ihop nått som duger.

'Duger' simply aint good enough.

Permalänk

Vad jag har hört då höll de på att åka dit för att sälja icke CE märkta datorer vilket kan ge kraftiga böter och enda upp till fängelse.
Det är nog därför de enbart bygger ihop "färdiga" paket som klarar CE kraven.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Elsäkerhetsverket sniffar dem i röven och kollar CE-märkning på varje dator de säljer. De kan inte certifiera varje dator om folk beställer specialdelar.

Elsäkerhetsverket fick 80 extra miljoner i budget det här året, för att köpa in hemelektronik och kolla CE-märkning. Merparten av de pengarna gick till datorer från våra kära datorbutiker.

läs mer:
http://www.databyggarna.com/hard/ce.asp
http://www.emcservices.se/index2.html?aktuellt/2005/050203-ny...
http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=980123-CS5
http://www.lindhteknik.se/ce/emc_brott.html
http://domino.idg.se/cs/artikel.nsf/ef4b499c98224a73412564d40...

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

erm, betalade folk verkligen deras ~1000kr monterings avgift?
kan lova dig att det finns en miljon fattiga tekniska studenter lr liknande i sverige som gärna gör det för det priset. (kanske lite överdrivet men endå )

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Anaesthesia - Jag vet inte riktigt om vi är på samma våglängd alla härinne. Jag får uppfattningen att du snacka om kompatibilitetsproblem i form av AGP passar inte i PCIexpress.

Problemet är snarare alla kompatibilitetsproblem såsom att en viss moderkortskrets inte kan användas med hårddisk X om grafikkort Y är installerat.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Kosh of Vorlon och CLn:
Ni har båda rätt, naturligtvis. Fick besked i morse om att svensk lagstiftning har ändrats. Jag var lite väl naiv att skylla allting på DB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Anaesthesia - Jag vet inte riktigt om vi är på samma våglängd alla härinne. Jag får uppfattningen att du snacka om kompatibilitetsproblem i form av AGP passar inte i PCIexpress.

Problemet är snarare alla kompatibilitetsproblem såsom att en viss moderkortskrets inte kan användas med hårddisk X om grafikkort Y är installerat.

Jag förmodar till och med att du vet mer än mig om datorteknik, annars skulle du inte göra det uttalandet. Men det var för övrigt inte ens jag som ledde oss in på området kompatibilitetsproblem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swoosh
erm, betalade folk verkligen deras ~1000kr monterings avgift?
kan lova dig att det finns en miljon fattiga tekniska studenter lr liknande i sverige som gärna gör det för det priset. (kanske lite överdrivet men endå )

Även om man kräver att de i ersätter skadade komponenter om de gör fel?

Jag skruvar gärna ihop en dator för ett par hundra, men jag vill inte ta på mitt ansvar om det händer något.

Permalänk
Medlem

Anaesthesia - Jag försökte bara fylla i den tidigare argumentationen, att orsaken till att andelen komponenter som går att använda är begränsat för att datorbutikerna inte vill råka ut för kompatibilitetsproblem som blir dyra för dem.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Tur att det finns företag som fortfarande bryter mot lagen och bygger datorer utan att testa strålning, så vi kan få vad vi vill utan att behöva bygga själv

Visa signatur

detta är min nya sign!