ATi minskar garantitiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
El_Ak
Du skulle få ett dagens grafikkort som motsvarar prestandan av ett TI 4400 om det inte finns några 4400 kort alls på lager.

Vi får hoppas att dom andra inte följer efter här i eu för oss som konsument är det bättre med längre garanti än kortare i alla fall.

Precis, men vad är det då? Ser du svårigheten med en sån garanti?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge

Tror du helt seriöst att allmänheten får veta allt om allt? Och att inget hålls bakom stängda dörrar. Ajja vi får väl tro det vi vill anser jag

Jag tycker inte vi ska förlöjliga detta för mycket då du gör detta med att dra in voodoo2 kort skulle ha garanti till dagens läge

Camridge

Tror du helt seriöst att det inte skulle dyka upp på diverse nyhetssidor om många av tex x800xt "made by ATi" skulle lämnas in för reperationer? Såna saker kommer alltid upp! Var samma sak med Epox moderkort innan som hade dåliga kondensatorer. Du måste väll fatta också att sånt syns hos återfösäljare i deras returer och sprids runt på nätet blixsnabbt. Så det här har inget med vad ATi planerar eller bestämmer bakom lykta dörrar.

Ok. Du gillade inte Voodoo2, då måste jag hitta en bättre exempel till dig. Ta 9600Pro idag (tar ATi också då det handlar om dem). Dessa kort säljs fortfarande och kostar runt 800kr. Vad tror du kortet kommer prestera eller kosta om tre år? Kommer ju inte ens finnas liknande produkter om tre år prestandamässigt. Eller mitt nuvarande kort X800XL. Har haft den i ett halvår ungefär. Om det nu var äkta ATi kort så skulle det betyda att man hade 2,5 år kvar på garantin. Det betyder också att vi kommer ha tre generationer fram på grafikkortsmarknaden då ATi är försenade med nuvarande generationen. Varför skulle ATi då ersätta folk för grafikkort som är så gamla? Jag ser ingen poäng i det. Bättre att de lägger sina resurser på utveckling av nya gpu:s istället för att ersätta folk för gamla skräpkort.

Kollade tom i gamla PCGamer från början av 2003. Där i Komplett reklamen kan man se att GeForce4 Ti 4200 säljs för ca 2500-3000kr. Då var det precis vid generationsbytet till FX serien. Tänker inte ens dra upp FX serien då alla vet hur den presterar i dagens läge. Iaf så tex spel som BF2 inte ens fungerar med GF4. Om man verkligen hade 3år garanti på dessa kort då hade folk kunnat pajja kortet och skicka in den på garanti och få ny kort som klarar av BF2!

Tycker du förlöjligar det hela genom att inte förstå tillverkarens situation. Det är helt enkelt orimligt att ha så lång garanti på produkter som åldras snabbast inom datorbranshen.

El_Ak

Vad menar du med att andra tilverkare kommer också sänka garantin? Är väll bra äkta ATi kort som haft trå års garanti medan andra märken har standard på ett eller två år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Precis, men vad är det då? Ser du svårigheten med en sån garanti?

Nej jag ser då ingen svårighet, jag vet inte vilket grafikort som motsvarar ett ti4400, men det vet nog tillverkarna och det är ett sådant du kommer att få. Svårare än så är det inte, och har du tur så får du ett lite snabbare kort.

Artman

Jag vet inte om jag förstått dig rätt, men jag har fått för mig att du menar att bara för att ditt GeForce4 Ti 4200 såldes för ca 2500-3000kr 2003, innebär att de kommer att byta ut det till ett kort som kostar ca 2500-3000kr idag, har jag förstått dig korrekt? Hur som helst så är det inte på det viset, utan de byter ut ditt kort mot ett likadant(ti4200), eller ett med liknande prestanda. Du lär få ett fx eller någon budgetmodell av dagens grafikort, vilket som nu motsvarar ti4200 i prestanda.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

apanove

Bra att du förklarade där, har inte varit aktiv dom senaste dagarna här.

ArtMan
Jag tror inte folk tar sönder sina kort bara för att få nya som du försöker få fram, o jag tror inte ens hälften av dom kanske vill göra det vågar/vet hur o så vidare. Dom som verkligen tar sönder sina produkter o lurar företag "ingen som jag känner eller ens hört talas om eller ens läst på forum" gör det nog innan garantin är förverkad då spelar det ingen roll om garantin är 1,år eller längre. En merpart som måste ha problem med detta fusk är dom som har 5,års garanti eller livstidsgaranti som finns på vissa produkter. Så jag undrar hur dom tacklas med dessa bekymmer som enligt dig verkar vara allvarligt

Som det verkar på dig skulle det bästa vara att sätta upp en ny garanti - Garanti tills den nya generationen kommer -
-----------------------------------

Om detta är en smart sak av dom eller inte kommer vi få se, men om detta verkligen är lycka,t så lär nog mer o mer företag följa efter i samma veva o då blir det nog utsträckning på allt som säljs "kanske". Är ju krig på alla fronter som finns skärmar/tangentbord/möss/processorer/minnen/högtalare o så vidare

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge