Permalänk
Medlem

Certifikat Win -> Linux

Brorsan har ännu en gång lyckats fylla sin dator med virus, och ännu en gång måste jag installera om hela operativsystemet och formatera hårddisken.

Han använder sin dator till att titta på film, lyssna på musik, chatta på msn och surfa på internet (inget spelande alls) så jag tänkte dra in Ubuntu på hans dator och göra det så likt Windows i utséende som möjligt, vare sig han vill eller inte.

Nu till frågan, farsan använder datorn till sin internet bank, och han har fått ett certifikat sparat på datorn i Internet Explorer. Jag vet att man kan spara ner detta på något sätt (skulle uppskatta instruktioner till detta också ) men går det sedan att flytta det till Firefox i en Linuxdistro?

För att få ett helt nytt certifikat måste han nämligen gå till banken och få diverse koder och papper, något han inte är så jätteglad på. Vore kanon om detta gick, och om ni kunde ge lite instruktioner till hur man gör det isf.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Certifikat för internetbank, är det jävulsens påfund och han använder handelsbanken?

Permalänk

Re: Certifikat Win -> Linux

Tycker han det är krångligt så säg bara att du vägrar att kontinuerligt reparera ett trasigt OS -- Windows alltså. Han får fixa det själv i så fall.

Byt bank... Glöm inte att påpeka för banken att du säger upp ditt konto hos dem pga deras Internet-system. Man kan ju alltid hoppas att de lär sig av misstagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Certifikat för internetbank, är det jävulsens påfund och han använder handelsbanken?

Precis, få honom att byta bank till FSB eller SEB som har koddosa, inte bara för att det fungarar i alla system, utan också för att det är en betydligt bättre säkerhetslösning.

Permalänk
Medlem

Men certifikaten lär ju ligga i en fil någonstans, och Internet Explorer samt Firefox kanske kan läsa från samma filer? Borde det inte gå att föra över det på något sätt bara?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Det går inte att använda Handelsbanken i Linux då man behöver deras egna säkerhetsprogram. Jag känner ganska många som har bytt bank p.g.a. detta...

Dock har jag hört ett rykte om att detta skall ordnas i höst (någon som kan bekräfta?).

Filen kan du ta reda på genom att exportera den via säkerhetsprogammet.
(eller söka på *.p12)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Certifikat Win -> Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Tycker han det är krångligt så säg bara att du vägrar att kontinuerligt reparera ett trasigt OS -- Windows alltså. Han får fixa det själv i så fall.

Har aldrig sätt windows funka så dåligt som när min farsa installerade det själv...

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jag blir rädd varje gång någon betalar räkningar över nätet med windows. Folk som har virus/spyware/trojaner som fyller hela hårddisken ungefär. När jag börjar betala räkningar över nätet ska det vara på en säker maskin...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Jag blir rädd varje gång någon betalar räkningar över nätet med windows. Folk som har virus/spyware/trojaner som fyller hela hårddisken ungefär. När jag börjar betala räkningar över nätet ska det vara på en säker maskin...

Och att säkra din Windows-maskin och förhindra att sådana applikationer ligger i systemet är för svårt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saic
Och att säkra din Windows-maskin och förhindra att sådana applikationer ligger i systemet är för svårt?

Verkar ju så ja…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Verkar ju så ja…

Jag har aldrig misslyckats med att säkra min Windows-maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saic
Och att säkra din Windows-maskin och förhindra att sådana applikationer ligger i systemet är för svårt?

Du borde nog läsa mitt inlägg igen, jag skrev att när jag kommer betala räkningar över nätet ska det vara en säker maskin. Jag nämde inget om vilket OS jag tänkte köra...

EDIT: Om du syftade på första meningen i mitt inlägg så är svaret på din fråga: Nej. Den som jag ser betala räkningar över nätet är min far och han kan inte säkra sin maskin. Kan inte påstå att jag sett så många andra betala räkningar över nätet, får bara hoppas på att de satsar på ett säkrare system.

Permalänk
Medlem

Att tvinga folk att köra linux måste vara det mest korkade någonsin. Du kan ju försöka berätta fördelarna för honom med det men om han vill ha windows måste du ju låta honom köra det. In med antivirus,senaste service pack och brandvägg så är windows säkert.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Handelsbanken ska gå att köra med hjälp av Wine.

http://forum.lindist.se/index.php?t=msg&th=11&start=0&rid=2&S...

Vet inte hur bra det fungerar eftersom jag kör SEB.

Permalänk
Medlem

Det är meningen att man ska spara det där certifikatet på en diskett av säkerhetsskäl, hur kan det vara sparat i IE?

För övrigt verkar det som att handelsbanken säger att dom ska fixa kompabilitetsproblemen till hösten varje år, det tog ju ett bra tag innan dom fixade stöd för mac vad jag har hört...

Förlåt om jag hijackar tråden men vad finns det för andra fördelar med FSB gentemot handelsbanken förutom en bättre internetbank? Jag går i bankbytartankar just pga att jag kör linux och är jävligt less på att bota om enbart för att kunna leka med mina pengar.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag aldrig accepterat en bank som kör med lösningar som kräver ett visst operativsystem. Nu har jag iofs redan FSB så det är inte ett problem.

för att hålla sig ontopic så rekommenderar jag att du dra in XPde som skrivbordsmiljö så din far + din bror känner sig som hemma

http://www.xpde.com/

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.