Debian mellan lokal nätverk och internet

Permalänk

Debian mellan lokal nätverk och internet

Jag är nybörjare i linux och försöker få min windows dator komma ut på internet genom debian.

Jag har två nätverkskort i linuxburken. Eth0 är dhcp och den eth1 har en static men sen då ??? Måste man pilla iptables finns ingen enkelare sätt att få eth0 och eth1 kommunicera med varandra ???

I nuläget är jag inte intresserad av nångon brandvägg. Linuxburken får släppa allting igenom till min windowsburk.

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att göra som du tänkt, men jag tror dessvärre att det är rätt krångligt om man är nybörjare. Själv har jag användt linux i lite mer än ett år och har lärt mig mycket men jag skulle inte visst var jag skulle börja.

Jag skulle rekommendera att installera något av operativsystemen IPcop eller smoothwall eller m0n0wall som har grafiskt gränssnitt och är speciellt anpassade för det du vill göra.

Permalänk

Låter bra fast det går inte
i den här linux burken kör jag redan webbserver m.m.

Permalänk
Medlem

aha ok, då är det en helt annan sak, trodde du skulel ha den helt dedikerad som router

hmmm borde iofs gå att sätta din linuxburk som gateway och sedan routa om all trafik från eth-porten till den andra datorn vidare på eth till internet...... kanske

Permalänk

ja, fast jag vill vet hur !!!

Permalänk
Medlem

http://ebtables.sourceforge.net/examples.html

hittade en länk som kan vara till hjälp.