Två nätaggregat från Seasonic @ 64bits

Permalänk
Melding Plague

Två nätaggregat från Seasonic @ 64bits

<font style="font-size: 10pt"><b>Två nätaggregat från Seasonic @ 64bits</b></font> <small class="small">lördag 1 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
64bits har tagit sig en närmare titt på två nätaggregat från Seasonic med en effekt på 430W respektive 600W. De skall vara både tysta och samtidigt ha en hög effekt. Läs vidare för att se om 64bits kom fram till samma slutsats.<br /><br /><i>"Seasonics nätaggregat har länge varit mycket populära på andra sidan atlanten, men har på senare tid även börjat dyka upp i större kvantiteter här i Europa och Sverige. Vad deras produkter främst har varit kända för är ljudnivån, och då i positivt bemärkelse."</i><br /><br />Klicka <a href="http://www.64bits.se/recensioner/seasonic_s12/index.php" target="_blank">här</a> för att komma till testet.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

bra test men är det inte bättre med en 12v-rail än två?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
bra test men är det inte bättre med en 12v-rail än två?

Som jag har förstått det så är det bättre med två just pga. att det blir stabilare spänningar.

Permalänk
Medlem

spänningar och spänningar jag har 430 versionen och är kanonnöjd, skulle nog inte köra på en passiv variant.. min fläkt går i 740 rpm... hur bra som helst..

Permalänk
Medlem

jag som just skulle beställa ett Seasonic 400W från shg.biz, så finns det inte.. och dessa verkar ju inte finnas i någon större mängd butiker heller..

sen kändes 14/15A på 12V inte så vansinnigt bra @430W-agget
super tornado eller vad mitt planerade hade iaf 22A eller dylikt på 12v-railen.

[edit] 1020 spänn är lite mer än 820 som det kostade på shg dock tajt budget ^^ blir väl ett 7800 GT bara då

Permalänk
Hedersmedlem

www.kylning.com säljer även Seasonic.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
jag som just skulle beställa ett Seasonic 400W från shg.biz, så finns det inte.. och dessa verkar ju inte finnas i någon större mängd butiker heller..

sen kändes 14/15A på 12V inte så vansinnigt bra @430W-agget
super tornado eller vad mitt planerade hade iaf 22A eller dylikt på 12v-railen.

[edit] pallar agget med ett 7800GTX och en venice3000+ @3500+ samt övrig utrustning (DVD's HD's etc) ?

14A plus 15A= 21A, inte direkt någon enorm skillnad mot 22.

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Medlem

14+15=29 ?!?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
14+15=29 ?!?

Det var det första jag tänkte också

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

hade ingen koll iofs på hur det funkade med dubblar 12v-linor... men det låter väl helt ok isåfall :

synd bara på priset @200 spänn dyrare än 400Wagget

Permalänk
Medlem

www.overclockers.se säljer också seasonic. Jag har beställt ett Seasonic s12-500W därifrån. Kommer på måndag=)

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Har inte läst testet än, men jag är nöjd med mitt s12 500W som jag akutköpte nere på overclockers efter att mitt sonataagg brann i söndags :(.

Riktigt tyst (120mm fläkt@722rpm ) och totalt 33A på 12V
Iof är det ju grovt overkill för mitt system, men de hade inte så många agg i lager och jag behövde ju ett DÅ efterssom det gamla hade gett upp.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
14+15=29 ?!?

oj...

inte så klar i skallen idag, hehe....

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Avstängd

Enligt manualen till mitt moderkort (abit av8) så behövs det 22A eller 24A på 12v för att ens starta. Alltså gissar jag att ett sådant här agg inte är lämpat för mig?

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte vara det, 430W modellen ger ju 29A på 12V och 600W modellen ger 36A (500W modellen ger 33).

Dock förstår jag mig inte på att det skulle behöva så mycket för att starta, ett moderkort drar inte på långa vägar så mycket!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Herrregud... jag kör med detta agg på ett nforce 4 chipset moderkort med 3 hd, och en pci express gfx, och en dual core med 2 gb ram för fan.. man skall inte läsa sig blind på allts sånt där.. seasonic är ett bra namn, och finns ingen anledning att oroa sig..

Om de är no label eller kostar 200 kr, då kan det vara fara (och det är det inte i alla fall)

det verkar som det finns en "spännings" hysteri, som jag inte tror är riktigt nödvändig--- alltså visst om du vill köra runt med extra hästar under huven som inte behövs.. dock är det inte ofta ett NYTT agg inte startar, eller inte håller... i alla fall inte i denna klass..

men om jag har fel, får ni gärna lära up mig kanske när man klockar behöver man extra bra grejor??

jag vet att vissa äldre agg inte håller nya grafikkort etc. men jag har även prövat detta och tycker att aggen klarar rätt så mycket.. eller kanske saker inte drar lika mycket som man tror i alla fall.. beror hur man ser på saken...

pratar man om SLI och värsta korten.. ja.. då känns det ändå bra med detta agg..

Permalänk
Avstängd

mitrix: Jo men om nu då en rail går till moderkortet så är det ju för lite. Eller kan då ett nätagg snabbt som attans växla över så nödvändig ström kommer från rail2? Jag tycker också det är lite konstigt att det kräver så mycket enligt manualen men det kan stämma då en polare hade ett agg med endast 17 eller 19A på 12v och det räckte inte.

Permalänk
Medlem

Alla ASUS moderkort jag byggt på till socket 754 eller 939 kräver 8A på 12V rail för att boota eller 300W PSU står det helst 350W för ett komplett system. Och har kört på nätag som ger en 15-18A på 350W på Athlon64 3500+ med 6800Gt och 6800U och liknande överklockat å allt utan problem.

Permalänk

Tror att så länge man inte går på saker som G-tech triplefan 600W eller liknande så är man lugn på allt över 350W eller liknande.. har man SLI + massa HD så kanske man ska gå en bit till.. ska man sen överklocka, ja då gäller det att värdena är stabila!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Taget från overclockers.se

"OBS! Detta är den nya versionen med 7-bladig tystare fläkt samt dubbla PCI-Express strömkontakter. "

Kan vara värt att nämnas då det var det enda som sågs negativt i testet.

Permalänk
Medlem

vilket fläkt är det då??

är den lika tyst som 430?? (som i mitt fall inte går upp i varv även när man spelar..)

Permalänk
Medlem

Det som var negativt i testet var att 430W-nätagget inte hade pci-express-kontakt. Inte att fläkten var dålig, vilket kan tolkas av rulleeees svar=)

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Enligt manualen till mitt moderkort (abit av8) så behövs det 22A eller 24A på 12v för att ens starta. Alltså gissar jag att ett sådant här agg inte är lämpat för mig?

Jag driver mitt system, med ett AV8 med ett Antec Smartpower 350W, som levererar 16A på sin enda 12V-rail. M.a.o, du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Fläkten i 430W versionen ska vara liite tystare, fast allt är ju relativt, om fläkten snurrar i samma hastighet borde de rimligtvis låta lika mycket. Så om man kör ett hårt belastat 430W agg så kommer det förmodligen att låta mer än ett lite lättare belastat 500 eller 600W agg.

Här är ytterligare ett par bra recentioner
http://www.silentpcreview.com/article247-page1.html s12 500/600W
http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html s12 430W

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd med mitt S12 600W som jag fick utbytt efter att mitt Antec Phantom 500 W pajade och drog med sig grafikkortet då den gav rejäla felspänningar

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Enligt manualen till mitt moderkort (abit av8) så behövs det 22A eller 24A på 12v för att ens starta. Alltså gissar jag att ett sådant här agg inte är lämpat för mig?

Jag har likadant moderkort och jag klarar mig med ett Hiper red 480watt, jag kör min 3700+ klockad dessutom samt mitt grafik som ett ultra..

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled