Vad gäller vid försäkring?

Permalänk
Medlem

Vad gäller vid försäkring?

2003-09-26 inhandlade jag en bärbar dator på El-Giganten i Sundsvall. Den kostade 13.990 kronor och jag köpte till en försäkring för 1.690 kronor som skulle försäkra min dator i tre år.

Datorn var en Packard Bell Easynote med följande konfiguration:

AMD XP Mobile 2500+, 512 mb ram, 40 gb hårddisk,15 tums skärm, inbyggd DVD-brännare och ett S3 ProSavage grafikkort på 32 mb (intergrerat med ram-minnet).

För drygt en månad sen var olyckan framme, en flaska lättöl faller över datorn under en lunch. Datorn vägrade starta så jag lämnade in den på reparation. Nu en månad senare har jag fått besked att försäkringsbolaget byter ut datorn. De vill ge mig denna:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Kort beskrivning: Bärbar PC med AMD Sempron 2800+ processor, 512 MB minne, 40 GB hårddisk och DVD-brännare.
Det vill säga, en likvärdig dator i prestanda. Visserligen en Compaq, men det ser jag som oväsentligt. Den kostar 7.990 kronor.
Det är här min fråga väcks till liv, går det rätt till?
Misstolka mig inte, jag är faktiskt väldigt nöjd med att ens få en ny dator. Helst av allt ville jag få tillbaka min ursprungliga dator, trivdes med den och hade förhoppningar att hårddisken var ok. Men man är inte mer än människa; självklart är jag glad att få en ny dator men det känns som att jag skulle kunna få en bättre.

Det finns två viktiga punkter i avtalsvillkoren för försäkringen, både under punkten "Ersättningsbestämmelser":

---------------------------------------
"Ersättning lämnas med skäliga kostnader för reparation eller utbute av någon del i objektet alternativt med nytt objekt av samma modell och märke eller, om sådant inte finns att tillgå, med närmast likvärdigt objekt. Försäkringsgivaren förbehåller sig rätten att avgöra när ett objekt skall repareras eller ersättas med nytt objekt eller utbytesobjekt."
---------------------------------------

Denna punkt talar för att allt går rätt till, den dator jag erbjuds är likvärdig den jag ursprunglige köpte.
Däremot finns denna punkt precis under:

---------------------------------------
"Avdrag för värdeminskning på grund av ålder och bruk sker ej".
---------------------------------------

Vad innebär det? I min värld är en utesluten värdeminskning en utesluten minskning av objektets pris - dvs att min ursprungliga dator fortfarande skulle vara värd 13.990 kronor. Är det ok då att ersätta den med en dator värd 7.990 kronor? Vilken värdeminskning kan de annars referera till?

Tacksam för era synpunkter och kanske egna berättelser från liknande scenarion!
Och som sagt - kom ihåg att jag inititalt är nöjd med denna deal men väljer att ifrågasätta om det trots allt går rätt till. Jag anser inte i detta nu att El-Giganten/Försäkringsbolaget agerat fel.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som allt gått rätt till såvida försäkringen täcker "egna misstag"

Tja pengar skulle det ju handla om ifall dom inte kunde ersätta din dator med någon likvärdig. Kanske om hela datormarknade kollapsade så inga nya datorer tillverkades, hehe.

"Ersättning utan avdrag för värdeminskning på grund av ålder och bruk"
Låter som ett scenario som aldrig kommer att tillämpas inom datorförsäkringarna på ett bra tag. Verkar mer vara ett försäljningsknep då det låter jäkla bra. Sålänge dom ersätter dig med en likvärdig vara så är behöver dom inte betala ut pengarna.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.
Försäkringen är en drulleförsäkring och täcker "egna misstag" och jag är inte ute efter några pengar, utan i bästa fall en bättre dator.

En annan sak. Min ursprunliga dator hade en inbyggd minneskortläsare som jag använde flitigt. Den föreslagna datorn har inte det, kan man begära att få en extern sådan?

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Tack för ditt svar.
Försäkringen är en drulleförsäkring och täcker "egna misstag" och jag är inte ute efter några pengar, utan i bästa fall en bättre dator.

En annan sak. Min ursprunliga dator hade en inbyggd minneskortläsare som jag använde flitigt. Den föreslagna datorn har inte det, kan man begära att få en extern sådan?

Absolut, borde inte vara några problem för dom o installera en eller fixa en extern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Tack för ditt svar.
Försäkringen är en drulleförsäkring och täcker "egna misstag" och jag är inte ute efter några pengar, utan i bästa fall en bättre dator.

En annan sak. Min ursprunliga dator hade en inbyggd minneskortläsare som jag använde flitigt. Den föreslagna datorn har inte det, kan man begära att få en extern sådan?

Du kan begära att få en likvärdig dator som den du hade... det vill säga alla funktioner som fanns i den dator ska finnas i den nye... om det inte finns någon med kortläsare och du går med på en extern så ska det följa med utan att du ska behöva betala för den.

värdeminskningen är utformat på sådant sätt att det spelar ingen roll vad din dator är värd begagnad, du har ändån ersättning till en likvärdig eller bättre... säg att din dator enbart var värd begagnad ca: 3000:- så får du ändån en ny dator för 8000:- ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Utan "värdeminskningsparagrafen" skulle de kunna säga att din dator var gammal och inte värd så mycket, du får en gammal dator tillbaka.

Du ska få en likvärdig, stå på dig ang minnesläsaren, men det kan ju faktiskt slå tillbaka och de ger dig en 2500+ istället.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Inga problem. Du ska få en motsvarande eller bättre dator i utbyte. Det är funktionen för dig som är det väsentliga. Minneskortläsare, betraktningsvinkel på skärmen, scrollhjul, högtalarnas ljudkvalitet. You name it!

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

En minneskortläsare kostar iofs inte många kronor, men det är
ju smidigt att ha den integrerad istället för externt med sladd.

Däremot verkar ersättningsdatorn rätt juste.
Compaq är ett snäpp uppåt jämfört med packard Bell
som är lite budget.

Men med tanke på att försäkringen kostade 1700
spänn skall den vara bra med tycker man.

Permalänk

"Avdrag för värdeminskning på grund av ålder och bruk sker ej".

tolkar jag som att du ska få en dator med samma pris som den du köpt.
alltså en dator som kostar 14000 eftersom dom ej gör avdrag för ålder, bruk mm
den summan betalade du när du köpte din dator

Permalänk
Medlem

Upplösning.
Tänkte att jag skulle delge mig av hur det hela löste sig. Igårkväll var jag fast besluten att ta den Compaq de erbjöd, en fullgod ersättningsdator i mina ögon. Samtidigt bestämde jag mig för att i alla fall fråga om det gick att ordna en extern minneskortläsare på sidan om eftersom det fanns på min tidigare dator.

Imorse insåg jag att jag inte hade möjlighet att åka och ordna med allt utan jag bad min bror göra det åt mig. Sa till honom att han gärna får testa att få en minneskortläsare men att det absolut inte var något krav.
Detta var nog det smartaste jag kunde ha gjort...

Bror raskar iväg till Elgiganten och iskallt berättar för dem att jag dessvärre verkligen måste ha en minneskortläsare. Elgiganten ringer upp försäkringsbolaget och tydligen har de missuppfattat vad min broder sagt. Försäkringsbolaget går hastigt och lustigt med på att ge mig en helt annan dator, de hade fått för sig att jag verkligen var tvungen att ha den intergrerad i datorn (när jag i själva verket hade nöjt mig med en extern läsare till den först föreslagna datorn). Så nu sitter jag här med en helt annan dator med en helt annan konfiguration, nämligen denna:
http://www.packardbell.se/products/node1821.asp?partnumber=PB...

En dator med Centrino-processor, 1gb ram, 60 gb hårddisk, bredbildsskärm, GeForce 6400-kort etc. Således en klart bättre dator med ett nypris på 12.990 kronor.
Denna fick jag för att jag ville ha minneskortläsare, underbart!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

inte illa.

Du får ta och bjuda brorsan på några öl, men akta datorn

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Nice att det löste sig så bra!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Upplösning.
Tänkte att jag skulle delge mig av hur det hela löste sig. Igårkväll var jag fast besluten att ta den Compaq de erbjöd, en fullgod ersättningsdator i mina ögon. Samtidigt bestämde jag mig för att i alla fall fråga om det gick att ordna en extern minneskortläsare på sidan om eftersom det fanns på min tidigare dator.

Imorse insåg jag att jag inte hade möjlighet att åka och ordna med allt utan jag bad min bror göra det åt mig. Sa till honom att han gärna får testa att få en minneskortläsare men att det absolut inte var något krav.
Detta var nog det smartaste jag kunde ha gjort...

Bror raskar iväg till Elgiganten och iskallt berättar för dem att jag dessvärre verkligen måste ha en minneskortläsare. Elgiganten ringer upp försäkringsbolaget och tydligen har de missuppfattat vad min broder sagt. Försäkringsbolaget går hastigt och lustigt med på att ge mig en helt annan dator, de hade fått för sig att jag verkligen var tvungen att ha den intergrerad i datorn (när jag i själva verket hade nöjt mig med en extern läsare till den först föreslagna datorn). Så nu sitter jag här med en helt annan dator med en helt annan konfiguration, nämligen denna:
http://www.packardbell.se/products/node1821.asp?partnumber=PB...

En dator med Centrino-processor, 1gb ram, 60 gb hårddisk, bredbildsskärm, GeForce 6400-kort etc. Således en klart bättre dator med ett nypris på 12.990 kronor.
Denna fick jag för att jag ville ha minneskortläsare, underbart!

Underbart ! Respekt till Elis !

Permalänk
Medlem

som jag sa ... klart du ska ha en likvärdig dator

nu kanske människor kan se en fördel med tilläggsförsäkringarna och inte bara klanka ner på dom och säga att det bara är något försäljarna tjänar pengar på ...

det gör du som kund också ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!