Komplett, komplett Kass

Permalänk
Medlem

Komplett, komplett Kass

Köpte att nät aggregat av Komplett och när jag hade kört med det i ca en timme så small det till i datan och det luktade bränt. Drog ner till närmsta data affär (alinasystems) och dom gjorde en fel sökning på nätaggregatet och konstaerade att det var trasigt. Jag gick och köpte ett nytt nätagg och då fungerade datan fint igen. Retunerade agget till komplett men nu påstår komplett att det inte är något fel på aggregatet!

På alina sa dom att det troligtvis var 5v som var kass. Kan det vara så att det inte märks när komplett kör sina tester??

Här är ett ut klipp ur den pdf fil som jag fick från Komplett.se

Följande tester har utförts:
Funktionstest, test i vägguttag med jordfelsbrytare - OK
Diagnostiktest, P.H.D-kort - kontrollerar att spänningarna är stabila - OK
Belastningstest, ansluts till en kraftfull dator med många tillbehör, därefter körs Prime95 i 30min - OK

Varför hittar dom inget fel? Det borde ju inte vara så att aggregatet laga sig självt på vägen till komplett??

Edit: var lite osäker på var jag skulle skriva detta inlägg, men eftersom det har och göra med nätaggregat så skrev jag det här.

Permalänk
Medlem

"Konsument - Butiksguiden" skulle tråden passat bäst
men svarade du på komplett´s svar? knepigt läge måste jag säga.. tkr att du borde få pengarna tillbaka eller att dom ska betala dig vad det nya nätagget. och felsökningen kostade..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Jepp ja jag får ringa dom i morgon och se vad dom säjer. Eftersom det inte finns några möjligheter att nätagget skulle fungera. Känns som dom försöker att blås mig för att jag skrev att jag inte ville ha tillbaka aggregatet även om dom hade lagat det.

Permalänk

En fråga vad var det för nätaggregat ?

Visa signatur

Alla har varit Noobs i början!

Källa:GnL Newbie

Permalänk
Medlem

Samma som i min sign. Ett hiper 580W

Permalänk
Medlem

Något som är vanligt att det smäller i nätagg är varistorer som sitter tvärs över kondingarna som matas med likriktad 230V.

Varistorn brukar oftast gå i total kortslutning efter att först ha brunnit upp.
Då brukar även säkringen gå i proppskåpet.
Men, den kortslutning som varistorn går kan även "brännas av" vid ytterligare inkoppling.
Då fungerar agget normalt igen och förhoppningsvis gick inte kondingarna sönder.

Att varistorn löser ut och detonerar beror på långvarig överspänning (långvarig tid i elektronikvärlden kan vara typ 1 sekund). Under den tiden alstras så mycket värme i varistorn att den helt enkelt förångas innefrån och detonerar. Kortvariga överspänningar absorberar den och gör om till värme.

Naturligtvis så kan det ju även röra sig om en defekt varistor som dog av sig själv.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Hmmm...jo men eftersom jag upprepade gånger försökte att starta agget och hade ur det och i det ett antal gånger osv borde inte det med fört att varistorn bränns av??

Permalänk

Lite ot

Ring dom på suporten och prata med dom, jag har gjort så de gångerna något gått sönder. Komplett.se har den bästa supporten jag pratat med, och jag har aldrig haft några problem med returer osv. Dom verkar väldigt bra och jag har bara hört bra saker om dom tills nu.

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Hmmm...jag har skickat ett mail och förklarat. Förhoppningsvis tar dom sitt förnuft tillfång och ger mig pengarna tillbaka. Jag kommer att posta en tråd om hur det går i "Konsument - Butiksguiden"

Permalänk
Medlem

tror knappast att det är kompletts fel eller att dom har skickat ut nätagget, troligtvis du som köpt ett budget agg eller har det varit fel på just det agget eller något kompabilitetsfel. Du borde skylla på tillverkaren, eventuellt dig själv, inte på komplett.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
tror knappast att det är kompletts fel eller att dom har skickat ut nätagget, troligtvis du som köpt ett budget agg eller har det varit fel på just det agget eller något kompabilitetsfel. Du borde skylla på tillverkaren, eventuellt dig själv, inte på komplett.

Så du kallar ett nätaggregat som kostar 1000kr för budget? Som dessutom är tillverkat av ett företag som är kännt för kvalitet och prestanda?

Edit:
Men om företaget skickar ut en defekt produkt borde företaget som sålde det till kunden reparera det, skicka nytt eller ge pengar tillbaka. Det brukar oftast vara så att företaget som sålde produkten skickar tillbaka den till företaget som producerade produkten.
Enklast för kunden helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
tror knappast att det är kompletts fel eller att dom har skickat ut nätagget, troligtvis du som köpt ett budget agg eller har det varit fel på just det agget eller något kompabilitetsfel. Du borde skylla på tillverkaren, eventuellt dig själv, inte på komplett.

Jag tror du har missuppfattat. Alltså jag är inte grinig på Komplett för att aggregatet paja. Det jag är grining över är att dom påstår att det inte är något fel på det. Och jag VET att det är fel på aggregatet.
1. Jag har lämnat in det på felsökning på en annan databutik och deras svar var att det var trasigt.
2. Jag köpte ett nytt aggregat (likadant som det som paja) och nu fungerar datorn allderles utmärkt.

Du kanske borde läsa innan du kommer med åsikter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
tror knappast att det är kompletts fel eller att dom har skickat ut nätagget, troligtvis du som köpt ett budget agg eller har det varit fel på just det agget eller något kompabilitetsfel. Du borde skylla på tillverkaren, eventuellt dig själv, inte på komplett.

Det är så skönt när insatta uttalar sig

Som aew-man säger så är Hiper långt ifrån ett budgetmärke ala Q-Tec och kostar en slant. Sen är det inte själva produkten Samuel huvudsakligen klagar på, det är Kompletts servicepersonals inkompetens (utifråns Samuels synvinkel). Vilket han enligt mig är berättigad till att tycka eftersom nätagget inte ens startade när han lämnade ifrån sig det. Men om det stämmer för är det ju ganska konstigt för det startar ju uppenbarligen hos Komplett. Och Komplett är inga klåpare det kan jag garantera, skickade in en Xerox XA7-19i (19" LCD skärm) eftersopm det hade ett svagt rött sträck som gick genom skärmen. Fick mail igår om att mina 4,795 kr sätts tillbaka inom 10 dagar. Har däremot tidigare RMA:at en minnessticka som jag jag i memtest fick över 60000 felkoder på. Men hos Komplett fungerade det, blev först orolig när jag läste det men dom skickade då en ny sticka utifall det var kompabilitetsproblem. Och den nya stickan fungerade perfekt. Så jag kan inte klaga på Komplett och kan nog lova att om dom säger att det funkar så lär fungerar det nog för dom... Lustigt dock, du skulle ha väntat ett dygn och testat igen innan du skickade iväg det.

Permalänk
Medlem

Jag är en av vad som verkar vara få, som anser att Komplott's servicepersonal
är lite mer åt det mindre kompetenta hållet..

Köpte själv 2 uppsättningar av MB/CPU/minne därifrån för ett par år sen
till en polare och mig själv..

Ena CPU'n ville inte köra i rätt hastighet (1667Mhz) för en 2000+
utan endast i 1250, och nej, det berodde inte på BIOS inställningar..

Skickade tillbaka den till Komplott och dom anklagade mig för att ha
monterat fläkten 90 grader fel.. Dom sa också att kärnan var knäckt..

Visst, kanske hade kunnat stämma om man nu hade kunnat montera
en fläkt 90 grader fel på en Socket A..
Så jag frågade hur dom hade kommit fram till den här "slutsatsen"
och dom sa att det såg man på kylpastan. Samma kylpasta som jag
hade rensat bort innan jag skickade tillbaka den..

Antingen så har dom förbättrat sin personal sen dess eller så har
väldigt många personer haft turen att inte råka ut för problem med deras saker..

En sak är iaf säker.. Jag kommer aldrig igen beställa från det företaget.

/p

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Re: Komplett, komplett Kass

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samael
Köpte att nät aggregat av Komplett och när jag hade kört med det i ca en timme så small det till i datan och det luktade bränt. Drog ner till närmsta data affär (alinasystems) och dom gjorde en fel sökning på nätaggregatet och konstaerade att det var trasigt. Jag gick och köpte ett nytt nätagg och då fungerade datan fint igen. Retunerade agget till komplett men nu påstår komplett att det inte är något fel på aggregatet!

På alina sa dom att det troligtvis var 5v som var kass. Kan det vara så att det inte märks när komplett kör sina tester??

Här är ett ut klipp ur den pdf fil som jag fick från Komplett.se

Följande tester har utförts:
Funktionstest, test i vägguttag med jordfelsbrytare - OK
Diagnostiktest, P.H.D-kort - kontrollerar att spänningarna är stabila - OK
Belastningstest, ansluts till en kraftfull dator med många tillbehör, därefter körs Prime95 i 30min - OK

Varför hittar dom inget fel? Det borde ju inte vara så att aggregatet laga sig självt på vägen till komplett??

Edit: var lite osäker på var jag skulle skriva detta inlägg, men eftersom det har och göra med nätaggregat så skrev jag det här.

Du detta är skumt! Min kusin köpte en ny dator för ca 3 veckor sen, och i det paketet hade han ett hiper 580w. Vi byggde ihopa allt, och datorn startade inte. Helt död var den. Sen stoppade vi in ett annat aggregat, och då startade det den!
Väntade några timmar, och kopplade in hypern igen, och då var det precis som att det "small" till i nätagget, och datorn startade. Funkar hur bra som helst nu. Har ingen aning om vad det var som hände med hiper agget, men skumt var det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Till att börja med så har du valt helt fel strategi när de kommer till att få pengarna tillbacka. De är nämligen så att den som säljer en vara som går sönder, har rätt att försöka laga den/rätta till problemet. Och de har skälig tid på sig. Och om dom säger att de funkar... kan de inte vara så att de funkar, de kan inte ha varit den lokala datorbutiken som har fel. Finns mer än en anledning att datorn inte funkar. Tycker inte du kan beskylla komplett för vara kass om du inte gett dom minsta lilla chans att åtgärda problemt. Och de normala när sån här problem uppstår är inte att direkt lämna pengarna tillbacka. Så jag skulle prata med komplett igen och försöka reda ut problemet.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Alltså angående att det andra data affären skulle haft fel så är det ganska orimligt. Eftersom jag köpte ett nytt aggregat och då fungerade datorn.
Och efter att ha pratat med komplett så kröp det fram att dom bara hade testat 20 pinnars kontakten och inte 24 pinnars. Alltså det är ganska dåligt att påstå att en produkt fungerar utan att ha gjort en ordentlig fel sökning. Eftersom de flesta nya moderkort har använder 24 pinnars kontakt på borde dom ju kolla den.

Permalänk
Avstängd

Alltså du kan ju inte klaga på komplett... Dom har inte gjort ett dugg fel, du har skickat in ett nätagg som var trasigt och isf lagat sig fått nån smäll lr liknande så det hoppat igång under frakten. Det är inte ditt fel heller men knappast kompletts fel.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Nja..fast att inte kolla alla utgångar på agget är ju knappast att göra en ordentlig fel sökning heller eller hur?

Permalänk
Medlem

Det känns som de flesta här försöker "skydda" komplett.
Och jag kan delvis ställa mig på deras sida, Komplett som företag ärnog ett av de bästa företagen som finns!

Men i alla företag finns alltid små svaga länkar, och just den länken felsökte ditt nätagg.

Jag håller med dig Samael, att Komplett borde felsöka alla lägen, och alla möjliga varianter, även om bara 1 på 1000 använder sig av en sak så borde det felsökas. Inget skall lämnas åt slumpen som det gjordes för dig.

Det är fel av personalen som felsökte.

Det är synd, och konstigt att ditt nätagg smällde, och jag personligen tycker att du borde få pengarna tillbaka eller ett tillgodo kvitto av något slag, då du köpte ett nytt (likdant) nätagg.

Komplett - Bra
Personalen som felsökte - Inte bra ( eller kanske bara trött eller lat)

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Vart med själv ett par gånger att saker som varit trasiga plötsligt fungerat då man skickat in de, altsså tror jag supporten lagar sakerna sen säger de att den fungerar för att sedan ta ut en avgift av kunden för "onödigt" arbete.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Liknande har jag också varit med om fast från en annan affär.
Ett nätagg som efter 6 månader sa *poff* och slutade fungera. (Q-tec)
Skickade in det, affären sa att det inte var nåt fel på det.
Kopplade in det där hemma, nätagget fungerade i ungefär 30 sekunder sen var det dött igen.

Felsökte genom att kolla spänningarna utan belastning - inga problem alls.
Slutade med att jag hivade nätagget åt helvete och köpte ett Hiper.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danko
Det känns som de flesta här försöker "skydda" komplett.
Och jag kan delvis ställa mig på deras sida, Komplett som företag ärnog ett av de bästa företagen som finns!

Men i alla företag finns alltid små svaga länkar, och just den länken felsökte ditt nätagg.

Jag håller med dig Samael, att Komplett borde felsöka alla lägen, och alla möjliga varianter, även om bara 1 på 1000 använder sig av en sak så borde det felsökas. Inget skall lämnas åt slumpen som det gjordes för dig.

Det är fel av personalen som felsökte.

Det är synd, och konstigt att ditt nätagg smällde, och jag personligen tycker att du borde få pengarna tillbaka eller ett tillgodo kvitto av något slag, då du köpte ett nytt (likdant) nätagg.

Komplett - Bra
Personalen som felsökte - Inte bra ( eller kanske bara trött eller lat)

Man blir ju bara så jäkla trött på allt när det jäklas så här. Speciellt eftersom en annan är student så är det ju inte så att man badar i pengar. Och eftersom de ej kunde finna något fel på det bedrövliga aggregatet så kostar det ju mig ännu mer om det skulle vara så som watteee skrev i sitt inlägg. Som tur är har databutiken som gjorde min ursprungliga felsökning lovat att göra en felsökning till och i detalj skriva ner vad som är fel utan att det kostar mig något extra. Så jag får bara hoppas att det inte är som i watteee:s fall för då har det aggegatet kostat mig lite drygt 1865kr och då är det exklusive priset på det nya aggegatet jag har köpt =(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paran0id
Jag är en av vad som verkar vara få, som anser att Komplott's servicepersonal
är lite mer åt det mindre kompetenta hållet..

Köpte själv 2 uppsättningar av MB/CPU/minne därifrån för ett par år sen
till en polare och mig själv..

Ena CPU'n ville inte köra i rätt hastighet (1667Mhz) för en 2000+
utan endast i 1250, och nej, det berodde inte på BIOS inställningar..

Skickade tillbaka den till Komplott och dom anklagade mig för att ha
monterat fläkten 90 grader fel.. Dom sa också att kärnan var knäckt..

Visst, kanske hade kunnat stämma om man nu hade kunnat montera
en fläkt 90 grader fel på en Socket A..
Så jag frågade hur dom hade kommit fram till den här "slutsatsen"
och dom sa att det såg man på kylpastan. Samma kylpasta som jag
hade rensat bort innan jag skickade tillbaka den..

Antingen så har dom förbättrat sin personal sen dess eller så har
väldigt många personer haft turen att inte råka ut för problem med deras saker..

En sak är iaf säker.. Jag kommer aldrig igen beställa från det företaget.

/p

180 grader fel måste dem ju ha sagt? Vilket är fullt möjligt.

Visa signatur

//janson