Nvidia G72 tidigt nästa år

Permalänk
Melding Plague

Nvidia G72 tidigt nästa år

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia G72 tidigt nästa år</b></font> <small class="small">onsdag 5 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Det har varit mycket snack om ATI:s framtida grafikkortkretsar i R500-serien. Nu är det Nvidias tur med G72. G72 är en uppdaterad G70, grafikprocessorn 7800 GTX använder, tillverkad med 90 nanometer-teknik. G72 är tänkt att konkurrera med ATI:s X1000-serie. Nvidia planerar att vara klar med G72 tidigt nästa år.
<br />
<br />En intressant detalj är att G72 är mycket mindre än G70 och tanken är att tillverkare ska kunna skapa grafikkort med två grafikprocessorer, ungefär som ASUS försök vi skrivit om <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=501856">tidigare</a>. GPU:erna kopplas ihop med SLI och eftersom kretsen är mindre ska det även vara lättare för tillverkare att skapa grafikkorten. Detta blir givetvis mycket billigare med ett grafikkort med två GPU:er än två grafikkort.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, ska bli intressant.

Permalänk
Medlem

Just nu känns det som om nVidia bara tar över mer och mer...
Detta blir nog det nästa grafikkortet

Permalänk
Medlem

Undra när dessa lanseras? Det känns som om Nvidia inte har papperslanserat på ett tag - till skillnad från ATI. Hoppas de inte faller för frestelsen.

Någon som vet något mer om 512MB 7800GTX förresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk

Hmm... nVidia börjar överdriva lite tycker jag. Man hinner inte köpa ett nytt grafikkort innan det kommer ett annat. Enligt nyheten så står det att G72 ska konkurera med x1000 serien. Det är rena bullshit. G70 va till för att konkurera med x1000 serien. Dom vill bara se bra ut då dom vill bli jämnförda med en generation äldre kort.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Hmm... nVidia börjar överdriva lite tycker jag. Man hinner inte köpa ett nytt grafikkort innan det kommer ett annat. Enligt nyheten så står det att G72 ska konkurera med x1000 serien. Det är rena bullshit. G70 va till för att konkurera med x1000 serien. Dom vill bara se bra ut då dom vill bli jämnförda med en generation äldre kort.

Säg det till don jag har fört en diskussion med inne på ATI-marknadsföring tråden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Hmm... nVidia börjar överdriva lite tycker jag. Man hinner inte köpa ett nytt grafikkort innan det kommer ett annat. Enligt nyheten så står det att G72 ska konkurera med x1000 serien. Det är rena bullshit. G70 va till för att konkurera med x1000 serien. Dom vill bara se bra ut då dom vill bli jämnförda med en generation äldre kort.

perfekt, kan inte bli bättre ut med ati

ne så ska man inte säga. marknadens kretslopp inom gkort funkar inte om ex ati elelr nvidia skulle lägga ner men S3 kommer nog att ta över förr eller senare

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Maestro.. skulle gärna vilja se S3 och Matrox komma ut med fette graffar för spel.. det hade bara varit ra för konkurrensen

Permalänk
Medlem

Hoppas att allt stämmer förutom dubbla kärnor. Känns som att utvecklingen går åt fel håll isf. Enligt testerna som släppts på X1800XT så fick vi reda på att det var sjukt hypat! Var nästan identiskt prestanda som 7800GTX och ibland sämmre men även ibland snabbare. Tänk er ett 7800GTX med 90nm teknik som går att köra i högre frekvenser plus lägre strömförbrukning/värme! muuums Ett STORT plus till X1800 däremot är HDR med AA! Hoppas G72 också kommer stödja det.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Hoppas att allt stämmer förutom dubbla kärnor. Känns som att utvecklingen går åt fel håll isf. Enligt testerna som släppts på X1800XT så fick vi reda på att det var sjukt hypat! Var nästan identiskt prestanda som 7800GTX och ibland sämmre men även ibland snabbare. Tänk er ett 7800GTX med 90nm teknik som går att köra i högre frekvenser plus lägre strömförbrukning/värme! muuums Ett STORT plus till X1800 däremot är HDR med AA! Hoppas G72 också kommer stödja det.

Ehum, utvecklingen går åt fel håll med dubbla kärnor? Så sitter du med en X2-processor? Tillåt mig att skratta så jag gråter! Ett G70 me 0.09micron skulle nog klocka ordentligt bra ifall dom inte stöter på några stora problem.

Permalänk
Medlem

Dregglar vara vid tanken av 0.09micron gpu från Nvidia.. tror vi kan spränga 2GHz gränsen inom kort ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ehum, utvecklingen går åt fel håll med dubbla kärnor? Så sitter du med en X2-processor? Tillåt mig att skratta så jag gråter! Ett G70 me 0.09micron skulle nog klocka ordentligt bra ifall dom inte stöter på några stora problem.

I CPU'er tycker jag det är helt okej. Eftersom det är en helt annan sak. Fördelen med dubbla kärnor på CPU'er är multithreading osv. GPU'r har redan dena funktionen till att börja med i form av X antal pipelines. Men när det kommer till GPU'er blir jag lite tveksam. Istället för att dom gör snabbare kärnor nu kommer dom bara slänpa på fler och fler. Kolla tex vad som hände med Voodoo korten? Dom slängde på fler av samma kärna varje generation och sen när det inte fungerade längre hadde dom hamnat så långt bak i utveckligen att det gick åt pipan för dom.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

suck... att nvidia aldrig ger sig

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
suck... att nvidia aldrig ger sig

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Var ju som rätt dag att komma med den här nyheten också, precis då ATI äntligen lanserar sina nya kort som ska finnas att köpa nån gång i mitten av november så meddelar nvidia att man kommer med ett snabbare i januari
Kan man anta att det blir 7900 eller? de lär väl inte ha gjort några fler ändringar än just tillverkningsprocessen!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Var ju som rätt dag att komma med den här nyheten också, precis då ATI äntligen lanserar sina nya kort som ska finnas att köpa nån gång i mitten av november så meddelar nvidia att man kommer med ett snabbare i januari
Kan man anta att det blir 7900 eller? de lär väl inte ha gjort några fler ändringar än just tillverkningsprocessen!?

Ja eller 7800 Ultra Ja lite surt för ATi att dom får pisk två månader efter allt slit. Men vad jag misstänker är att priset kommer blir relativt mycket högre med tanke på två kärnor. Men man får väl se hur det blir med det.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Oj, oj intressanta nyheter! Det ska verkligen bli kul att se vad som händer.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Hedersmedlem

Fint. Inte för att jag tror jag kommer ha pengar till det men jag ser hellre två GPU:er på ett grafikkort än två grafikkort med varsin GPU och korten snor massa plats i datorn (dvs om man köper ett SLI-moderkort).
Men som SlimJim påpekade, parallellismen finns redan i GPU:erna, de borde kunna expandera den mer. Det är ju inte heller dual core som vi avser med processorer där det är två kärnor i samma processor utan två olika GPU:er.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Mer att nvidia har högre tempo än ATI. Nvidia släppte sitt 7800 gtx juni/juli?, 7800gt i aug. ett halvår senare har de planerat att släppa sitt nästa kort. Ungefär samma tempo de haft hittills, medan ATI har haft problem och kommit lite efter. O deras paperlaunch gör inte saken bättre. O det lär inte vara en slump att detta kommer fram nu o folk vet att ATIs värstingkort x1800xt kommer i nov/dec

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

heheheh...va fan tänker nvidia krossa ati totalt ellr?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Totalt äg av nVidia faktisk och grymt bra timat. Som mitrix säger, när ATI äntligen lyckas släppa sin X1000 serie som ska konkurera med nVidias kort. Då släpper nVidia att de har nya värre på gång, rent äg

ATI har ju faktiskt inte ens lyckats få ut 1800XT till hyllorna än och det dröjer t.o.m en månad till så jag kan tänkte mig att alla som har gått och väntat nu på att XT ska släppas inte är så nöjda
Ja, verkar som att X1800XT inte får sitta på high end tronen särskilt länge...

Permalänk
Medlem

Nvidia.. the way its meant to play ....

Permalänk
Medlem

G72 är inte "nästa". Det är G80 som är "nästa" och det kommer att dröja lite till. Att i januari släppa den snabbaste verisionen av G70 klubben är väl ganska långsamt då första G70 barnet kom juni/juli.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem

Det är inte långsammare än ATi åtminstonde *asg*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
G72 är inte "nästa". Det är G80 som är "nästa" och det kommer att dröja lite till. Att i januari släppa den snabbaste verisionen av G70 klubben är väl ganska långsamt då första G70 barnet kom juni/juli.

G80 är "nästa" generation grafikkort, G72 är "nästa" high end grafikkort... Sen är det inte det långsamt av nVidia, snarare smart då man inväntar ATIs svar på 7800GTX och släpper ett värre efter. Småtaskigt mot oss konsumenter men marknadsstrategiskt helt rätt...

Permalänk
Medlem

Ati kommer nog se till att sitt nästa kort R580 kommer i tid. Dvs ungefär samtidigt som G72 eller G80 eller vad fan de blir. Om dom inte vill vänta för att få ut så mycket pengar som möjligt ur R520 förstås. Jag tror inte deras nästa kort har påverkats speciellt mycket av denna försening eftersom dom troligtvis har flera generationer på ritbordet samtidigt.
Sen måste ju också Nvdia gå över till 90 nanometer-tekniken vilket kan ge dom problem. Så jag tycker man ska vänta 6 mån tills man säger att det är kört för Ati/nvidia.

Sen håller jag med SlimJim utvecklingen går åt fel håll!!

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Avstängd

Sen får man komma ihåg att R580 antagligen kommer i de slängarna också.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Skall man tro The Inquirer så skickades R580 iväg för en och en halv månad sedan (taped out), så de borde ha testat första silikonet ett tag nu. De borde inte ha några problem att lansera kort baserade på den i början av 06 om de behöver. De har två designteam som överlappar så trots att det tog tre eller fyra försök att få ordning på R520 så borde det inte påverka R580 rent tekniskt.
När räknenissarna blandar sig i så kan de dock möjligen hålla på 580 ett tag för att inte sänka värdet på existerande 520 lager.

Den som lever får se.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]