Permalänk
Medlem

blåst på onoff?

köpte en ratt på onoff för 500:- men lämnade tillbaks den nästa dag pga att jag inte var nöjd (krävde pengarna tillbaks) med den då sa hon i kassan att hon var tvungen att sätta över pengarna på mitt bankkonto och nu 2 dagar senare ahr jag fortfarande inte fått in pengarna..ringde till Onoff o fråga om det skulel vara så då fick jag till svar att det kan ta några dagar för pengarna att komma in..ska det verkligen vara så? någon annan här som vet nått om det??

//Ola

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

det brukar ta längre än 2 dagar så lugna ner dig. Jag returnerade en vara till siba och då tog det ungefär 4-5 arbetsdagar.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

Återbetalning till kort kan ta upp till 7 bankdagar beroende på vilket avtal dom har med sin bank.

Permalänk
Medlem

jasså ofan..jaja dåså e de lugnt ju

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Köper man på kort så får man tillbaka pengarna på kortet.
Köper man kontant så får man tillbaka pengarna kontant.

Permalänk

Det är lugnt, men ingen fråga är för liten eller obetydlig för att inte frågas på sweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Köper man på kort så får man tillbaka pengarna på kortet.
Köper man kontant så får man tillbaka pengarna kontant.

Är detta specifikt för On Off?

De gånger jag lämnat tillbaka har jag alltid fått kontanter fast jag betalt med kort.
Exempelvis på El-giganten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Är detta specifikt för On Off?

De gånger jag lämnat tillbaka har jag alltid fått kontanter fast jag betalt med kort.
Exempelvis på El-giganten.

Väldigt olika, särskilt beroende på summa.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Antielefant

mm... har aldrig fått tillbaka kontanter för köp över 2kkr.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ska berätta hur det ligger till.. jobbar på onoff-supporten..

när du köper en vara på kort, reserveras beloppet på ditt kort direkt när du drar kortet i kassan. Dock tar vi inte pengarna när de reserveras. Det brukar ta ca 2-3 dagar innan vi har dragit pengarna på riktigt från ditt kort.
Om du kommer och lämnar tillbaka en produkt du har köpt innan vi har dragit pengarna låter vårat system bara bli att dra pengarna från ditt kort.
En summa som har blivit reserverad släpps efter 5 bankdagar.
Dessa regler är bestämda av banken och inget som onoff kan påverka.

Dock är det så att om man verkligen behöver pengarna direkt, kan man gå in till sin bank och visa upp köp-kvittot, samt kvittot du får när du returnerar produkten. Då kan banken släppa reservationen till dig..

Så där, hoppas att jag förklarade bra.. är inte van att skriva ner denna informationen, bara berätta om den i telefon...

edit: Har man köpt en vara på kort, betalar vi bara tillbaka pengarna till det kortet som man köpte varan med. Detta av säkerhets-skäl.
Om man säger så här, du köper en vara, stoppar den och kvittot i bilen. Det kommer en mindre lyckligt lottad person som behöver pengar och slår in rutan på din bil och stjäl varan (som han inte vill ha egentligen utan bara är ute efter pengarna) och går in till butiken och lämnar tillbka den för att få pengar i handen. Detta går vi då inte med på..

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Medlem

[QUOTE]
edit: Har man köpt en vara på kort, betalar vi bara tillbaka pengarna till det kortet som man köpte varan med. Detta av säkerhets-skäl.
Om man säger så här, du köper en vara, stoppar den och kvittot i bilen. Det kommer en mindre lyckligt lottad person som behöver pengar och slår in rutan på din bil och stjäl varan (som han inte vill ha egentligen utan bara är ute efter pengarna) och går in till butiken och lämnar tillbka den för att få pengar i handen. Detta går vi då inte med på..
QUOTE]

inte ens om kunden har en giltig legitimation?

krångligt system för kunderna ni har ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuInT
edit: Har man köpt en vara på kort, betalar vi bara tillbaka pengarna till det kortet som man köpte varan med. Detta av säkerhets-skäl.
Om man säger så här, du köper en vara, stoppar den och kvittot i bilen. Det kommer en mindre lyckligt lottad person som behöver pengar och slår in rutan på din bil och stjäl varan (som han inte vill ha egentligen utan bara är ute efter pengarna) och går in till butiken och lämnar tillbka den för att få pengar i handen. Detta går vi då inte med på..

Låt säga att jag går och handlar en present till någon bekant på OnOff. Jag betalar med mitt VISA-kort som vanligt.

Vännen får sin present, oturligt nog får han även en likadan pryl av en annan. Jag ger helt enkelt min vän kvittot för att han ska kunna lämna tillbaka prylen på öppet köp.

Men, vad händer nu, ska han även ha mitt VISA-kort, så ni ska sätta över pengarna på det, sen vänta ett par arbetsdagar för att jag ska kunna ta ut pengarna och ge till honom?

Permalänk
Medlem

Som ni säkert vet kan man välja vilket namn som ska stå på kvittot och garanti-beviset. Så när man köper en pryl till en kompis, säger man till att dennes namn ska stå på kvittot.

Sen är det så att man oftast köper presenten någon dag innan man ger den till polaren, eller att kompisen kommer till affären för att byta några dagar efter.
Då är pengarna redan dragna från ditt konto och man kan få en kontant återbetalning om man kan visa ett leg med samma namn som på kvittot.

Det jag menade med det förra inlägget och tjuven var det att han kanske stjäl
din pryl medans du är inne i en annan affär och springer in för att lämna tillbaka den nästan direkt efter köpet..

Sammanfattning: Du kan endast få kontant återbetalning efter att pengarna är dragna på riktigt från ditt konto och inte under den tiden pengarna bara är reserverade på kontot.

hoppas att det det blev en liten bättre förklaring..

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Är detta specifikt för On Off?

De gånger jag lämnat tillbaka har jag alltid fått kontanter fast jag betalt med kort.
Exempelvis på El-giganten.

Regeln många affärer har är om du betalat med kort skall pengarna sättas in på kortet.
detta gäller nästan alla retail butiker.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

jag handlade en mp3-spelare på onoff en gång och betalade med kort (1600:-)
sen när jag lämnade tillbaka varan efter ca 2 dagar så fick jag pengarna i handen.

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av i am
jag handlade en mp3-spelare på onoff en gång och betalade med kort (1600:-)
sen när jag lämnade tillbaka varan efter ca 2 dagar så fick jag pengarna i handen.

då hade pengarna troligtvis blivit dragna från ditt konto, så en kontant återbetalning var möjlig.

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuInT
då hade pengarna troligtvis blivit dragna från ditt konto, så en kontant återbetalning var möjlig.

Tycker ändå det är lite skumt, om beloppet redan är reserverat så är pengarna i praktiken redan onoff´s alltså kan själva kunden aldrig rycka åt sig pengarna, så om onoff fick pengarna idag eller imorrn bör inte hindra en återbetalning?

Permalänk
Medlem

Varför systemet är uppbyggt så kan jag inte svara på, för det är bankerna som har bestämt att det ska vara så.

Först kollar systemet om det finns pengar på kontot, finns det pengar reserveras dem, för att senare överföras till onoff.
Tror att det blir för mycket att göra för bankernas datorer om pengar skulle flyttas varje gång någon drar ett kort och istället flyttas pengarna från en dags reservationer i en klumpsumma, under bankens öppetider.

Det verkar vara mest logiskt för mig, men vill man ha ett exakt svar får man tala med banken..

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuInT
Varför systemet är uppbyggt så kan jag inte svara på, för det är bankerna som har bestämt att det ska vara så.

Banken har ingenting att göra med att ni har bestämt att inte betala ut kontanta medel till kortkunder förrens reserveringen övergått till en betalning.

Permalänk
Medlem

Jobbar på expert

Vi har väl generellt policy om att betala tillbaka kontantköp kontant och kortköp tillbaka på kortet

Men VILL man ha pengarna kontant så är det ju inga problem..så länge det inte är nåra jättesummor det handlar om

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk
Medlem

Ska man vara noga så har Onoff inte fått några pengar när de bara är reserverade. Hur ska man kunna betala tillbaka pengar som inte finns hos onoff än?

Det jag undrar för tillfället är om 100Mbit har fått pengarna insatta på sitt konto än.. Han har inte varit med i diskusionen på ett tag..

Santaclaus: det där gällde systemet med först reservation och sedan överföring av pengar. Läs innan du skriver!!

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Medlem

Ja precis, lugna ner er lite. Det är ingen jäkla lynchmob det här.. och läs för fasen hela konversationerna innan ni "attackerar".

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant