Nvidias Linuxdrivrutiner testade

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Linuxdrivrutiner testade

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidias Linuxdrivrutiner testade</b></font> <small class="small">fredag 7 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=279&num=1" target="_blank">Phoronix</a> har prestandatestat några olika versioner av Nvidias drivrutiner i Linux. Alla versioner i 1.0-7###-serien testas i bland annat Doom III och Unreal Tournament. Det är inte enormt stora prestandaskillnader mellan versionerna men viss skillnad finns.
<br />
<br /><i>For our fourth quarter 2005 NVIDIA Linux driver comparison, we'll be benchmarking all of the 1.0-7XXX drivers, which consist of 1.0-7167, 1.0-7174, 1.0-7664, 1.0-7667, and 1.0-7676. Unlike the Windows BETA ForceWare 81.84 display drivers that were released earlier today, and contain many enhancements, NVIDIA has confirmed to us that they will not venture into any public Rel80 Linux releases until the end of October.</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=279&num=1" target="_blank">Phoronix</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra av nVidia att de bry sig om Linux användare.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Hur fungerar d med TV-ut i linux, sist jag pillade med linux på min laptop med ett ATI radeon mobility så fick jag det inte att fungera, men hur e d med nvidias drivisar, fungerar TV ut på dem i linux?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Nvidias drivrutiner är mycket bättre än ATis i Linux, så det lär vara betydligt lättare att fixa TV-out med dem, även om det går med ATis också (tror man kan göra det i det "Control Center" som följer med drivrutinerna. Har inte prövat detta själv än, dock)
Mitt nästa grafikkort blir definitivt inte ettt av ATi tack vare deras allmänt dåliga stöd i Linux.

Permalänk

Fint, instalerade linux igen igår, hoppas det funkar den här gången, hadde problem med drivrutiner förra gången, gjorde inngen skillnad, tror jag gjorde nåt fel, kanske använde för många kommatecken, och skrev för långa meningar.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk

funkar fint i linux

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

hmm, blir det fler praktiska inställningmenyer också möjligen? nu finns bara lite för centrering och förgbalans mm.. (för video ut alltså.)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hm kunde inte instalera det, stod att den inte hittade kärnan och jag måste lägga till filer och "länkaren" så att den kan kompelarea om. Efterssom jag är stor newb när det gäller linux så vet jag självklart inte hur man gör.

Några tipps? Kör mandrake 10.1

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Jag bytte till ett nvidia 6600GT från ett 9800pro nu i veckan. Det ångrar jag inte. Spelen flyter på finfint
Tv-ut under ATI är förövrigt inga problem. Fixa inställningarna i xorg.conf sen starta t.ex. en film med
DISPLAY=:0.1 mplayer -vo gl -fs blabla.mpg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph1ber
Jag bytte till ett nvidia 6600GT från ett 9800pro nu i veckan. Det ångrar jag inte. Spelen flyter på finfint
Tv-ut under ATI är förövrigt inga problem. Fixa inställningarna i xorg.conf sen starta t.ex. en film med
DISPLAY=:0.1 mplayer -vo gl -fs blabla.mpg

Wow, jätteenkelt. Det är ju så mycket svårare att dubbelklicka på filen för att få den att starta.