Låg vinst för ATI i år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Och varför skulle det ligga så långt framför 7800GTX? Återigen (börjar bli väldigt tjatigt), de har inte försenat kortet för att göra det snabbare. R520 skulle ju ha lanserats ungefär samtidigt som 7800GTX.

"Skulle ha lanserats"? Där har du problemet! Dom är 6 månader försenade med hela produktlinjen. Det går fortfarande inte få tag på deras kort Om inte det skulle vara nog, så är inte ens prestandan speciellt imponerande heller.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tech Report
The Radeon X1600 XT confounds me. Admittedly, our test suite was best suited for high-end graphics cards, and the extensive use of antialiasing and anisotropic filtering probably hurt the X1600 XT's standing in our results. Still, this card lists for $249 and has 256MB of memory onboard, which is territory where I'd expect to be able to use high-quality edge and texture antialiasing in current games. Only in select cases can the Radeon X1600 XT keep pace with NVIDIA's like-priced offering, the GeForce 6800. I appreciate ATI's boldness in choosing an asymmetrical GPU design with the RV530; eight vertex pipes and 12 pixel shaders at 590MHz aren't easily discounted. However, in light of the performance we've seen and the size of the chip, this feels more like a $179 product to me—more of a true GeForce 6600 GT competitor. The X1600 XT may age well as more shader-laden games take hold, but I wouldn't cough up $249 for one now when the GeForce 6800 can be had for less

Ganska intressant tycker jag.

http://www.techreport.com/reviews/2005q4/radeon-x1000/index.x?pg=17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
"Skulle ha lanserats"? Där har du problemet! Dom är 6 månader försenade med hela produktlinjen. Det går fortfarande inte få tag på deras kort Om inte det skulle vara nog, så är inte ens prestandan speciellt imponerande heller.

Grattis det är ju det jag har sagt hela tiden...Problemet är förseningen, inte korten i sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig själv
Lansering/förseningen är utan tvekat ett misslyckande men kortet i sig(arkitektur/funktionalitet/prestanda) är ju mycket bra.

Att påstå att prestandan inte är imponerade kan jag inte förstå. Det kommer trots allt vara det snabbaste kortet (i majoriteten av spel) på marknaden när det väl kommer ut...Det har stöd för HDR+AA vilket 7800 inte klarar (hur användbart det är återstår dock att se). Det verkar även ha väldigt bra prestanda med flow control (SM3.0 feature) jämfört med 7800 (se: http://techreport.com/reviews/2005q4/radeon-x1000/index.x?pg=...)

Ett klart bra kort både om man ser till prestanda och feature set enligt mig, det enda (dock riktigt stora) misslyckandet är lanseringen vilket i sin tur leder till att priset kommer vara högre än nVidas motsvarigheter.

BTW, de är inte försenade med hela produktlinjen. De långsammare korten var inte planerade att släppas förrän nu.

Permalänk
Medlem

dom lär väll käna en hacka sen när rev och x360 börjar säljas också?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hu räknade du där Twoedge? Det är väl snarare termen "minskad vinst" som ska användas. Förlust är när företag ligger -1.

Hel års vinsten för året 2005 blir 17 miljoner, detta är minskning med 188 miljoner jämfört med förra året.

Edit: Se ner

Vinst, ekonomiskt begrepp som beskriver intäkter minus kostnader i en verksamhet. För företag är vinsten ett uttryck för den nytta organisationen skapar för sin omvärld genom att det totala värdet på de producerade varorna eller tjänsterna överstiger värdet av de ingående rusurserna (råvaror, arbetskraft, kapital).

Det var med lite ironi..

För några år sedan ,så var det ett pappersföretag här som gick med 180 miljoner i vinst, men eftersom dom hade gått med 260 miljoner i vinst året innan så sa deras VD att dom gick med 80 miljoner i förlust detta året. Vilket jag i min enfald tyckte var rena sk*t snacket.

Summan av allt blev att företaget drog slutsatsen att 150 personer skulle sparkas, ett pappersbruk skulle läggas ner samt att aktiekursen störtdök.Men styrelsen fick en kraftig bonus för att man hade tagit krafttag mot nedgången.

Så i ekonomernas värld är det lite annorlunda.

Siffrorna här är inte dom exakta , men det var något liknade.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det kommer trots allt vara det snabbaste kortet (i majoriteten av spel) på marknaden när det väl kommer ut...

Det kommer trots allt vara det snabbaste kortet (i majoriteten av benchmark-program; t.ex 3DMark-serien) på marknaden när det väl kommer ut...:D

Det ska bli ypperligt intressant att se vad deras kort presterar i spel såsom Quake4 och liknande spel.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Det var med lite ironi..

För några år sedan ,så var det ett pappersföretag här som gick med 180 miljoner i vinst, men eftersom dom hade gått med 260 miljoner i vinst året innan så sa deras VD att dom gick med 80 miljoner i förlust detta året. Vilket jag i min enfald tyckte var rena sk*t snacket.

Summan av allt blev att företaget drog slutsatsen att 150 personer skulle sparkas, ett pappersbruk skulle läggas ner samt att aktiekursen störtdök.Men styrelsen fick en kraftig bonus för att man hade tagit krafttag mot nedgången.

Så i ekonomernas värld är det lite annorlunda.

Siffrorna här är inte dom exakta , men det var något liknade.

Kallas kvartalskapitalism... mycket USA inspirerat. Ohh nej vi gör bara en vinst på 2,9 miljarder säger ericsson o sparkar 2500 personer.... men samtidigt får cheferna löneförhöjning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Det ska bli ypperligt intressant att se vad deras kort presterar i spel såsom Quake4 och liknande spel.

Hur det kommer prestera i Q4 är ju inte speciellt svårt att gissa då det handlar om Doom3 motorn. Är man ett Quake-fan så är ju inte valet svårt. Men OpenGL används i klart mindre utsträckning än D3D. I nyare D3D spel/demos så som BF2, SC:TC, FEAR, CoD2 m.fl presterar det bättre än 7800.

Permalänk
Medlem

CoD2 är väl OpenGL?

Edit: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/ati-crossfire_... <-- tycker det verkar som ATi crossfire kort får storstryk av Nvidia när de lirar F.E.A.R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Hur det kommer prestera i Q4 är ju inte speciellt svårt att gissa då det handlar om Doom3 motorn. Är man ett Quake-fan så är ju inte valet svårt. Men OpenGL används i klart mindre utsträckning än D3D. I nyare D3D spel/demos så som BF2, SC:TC, FEAR, CoD2 m.fl presterar det bättre än 7800.

Om OpenGL används i allt mindre utsträckning varför lanseras spel såsom Quake4 m.fl som är OpenGL? Jag hittar inte tråden på XtremeSystems nu, men prestandan i vissa spel är inte alls bra. VISST, ok, korten kanske presterar grymt bra i 3DMark...men jag sitter inte och glor på det hela dagarna. Det kan väl vara kul att få skyhöga poäng, men jag är mer intresserad av riktig spel-prestanda & bild kvalité.

Jag ska dock inte säga alltförmycket eftersom att korten inte ens finns tillgängliga. Som det är nu så tycker jag iallafall att det inte ser speciellt bra ut. Jag hade lätt köpt ATI kortet om det inte bara erbjöd en liten ökning i vissa spel och en marginell ökning i 3DMark, tro mig.
ATI är helt enkelt försena. Dom hade haft en chans om dom hade släppt korten före eller några dagar efter 7800 släpptes....På tal om 7800...Undra vad NVIDIA har gjort alla dessa månader? Jag tror inte dom har åkt på semester direkt

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

k0nsl.. arbetat med 512MB version, samt 90nm varianten skulle jag tro

Permalänk
Medlem

ja x1800xt är verkligen ett klent litet fjuttigt kort som presterar uruselt....inte det minsta imponerande.....

"så är inte ens prestandan speciellt imponerande heller." -k0nsl

pucko är en chokladdryck by the way

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk

att ati har loosat är en självklarhet. har försökt att förklara det här i nån månad nu men har bara blitt hånad, men nu när verkligheten säger er detsamma så HUH!! i magen

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Om OpenGL används i allt mindre utsträckning varför lanseras spel såsom Quake4 m.fl som är OpenGL?

Det är i princip bara Id och ett få antal andra utvecklare som fortfarande använder OpenGL, tyvärr måste jag säga eftersom jag själv gillar OpenGL (hobbyprogrammerar en 3dmotor som använder OpenGL).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Jag hittar inte tråden på XtremeSystems nu, men prestandan i vissa spel är inte alls bra. VISST, ok, korten kanske presterar grymt bra i 3DMark...men jag sitter inte och glor på det hela dagarna. Det kan väl vara kul att få skyhöga poäng, men jag är mer intresserad av riktig spel-prestanda & bild kvalité.

Jag vet inte vad du har fått för dig med det är knappast bara i 3DMark som R520 presterar bra...och bildkvaliten så är det inget fel på den heller. ATI har ju nu t ex "non-angle dependent AF " vilket ger mindre bluriga texturer för vissa vinklar (se http://www.hardocp.com/image.html?image=MTEyODI4MDE0MEFCVGlYS...). Sen har de ju som jag nämn tidigare stöd för HDR+AA vilket är ett stort plus ifall det visar sig att det fortfarande är spelbart med det påslaget dvs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
På tal om 7800...Undra vad NVIDIA har gjort alla dessa månader? Jag tror inte dom har åkt på semester direkt

Jag kan garantera dig att varken nVidia eller ATI har legat på latsida vad gäller kommande grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
att ati har loosat är en självklarhet. har försökt att förklara det här i nån månad nu men har bara blitt hånad, men nu när verkligheten säger er detsamma så HUH!! i magen

Alltså nu får du väl ändå ge dig...börjar bli lite väl jobbig. Kom med några vettig inlägg istället...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nvidia for teh win....

Och du som inte var fanboy...:rolleyes:

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84
Och du som inte var fanboy...:rolleyes:

Inte värre än alla andra vill jag påstå...

Permalänk

Mina sympatier ligger iallafall hos ATi för deras AA och för att nVidia "åt upp" 3DFX. Där har ni min förklaring till varför jag väljer ett ATi framför nVidia.

Edit: Jag tycker även att man kan vänta ett tag och se hur r520 presterar när drivrutinerna har "mognat", innan man börjar kritisera och skriva glåpord, om man nu har det behovet.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk

Det är nog inte så mycket att oroa sig för.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Edit: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/ati-crossfire_... <-- tycker det verkar som ATi crossfire kort får storstryk av Nvidia när de lirar F.E.A.R

Tog förgivet att vi pratade R520 här, inte R4x0 serien...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det är i princip bara Id och ett få antal andra utvecklare som fortfarande använder OpenGL, tyvärr måste jag säga eftersom jag själv gillar OpenGL (hobbyprogrammerar en 3dmotor som använder OpenGL).

Jag vet inte vad du har fått för dig med det är knappast bara i 3DMark som R520 presterar bra...och bildkvaliten så är det inget fel på den heller. ATI har ju nu t ex "non-angle dependent AF " vilket ger mindre bluriga texturer för vissa vinklar (se http://www.hardocp.com/image.html?image=MTEyODI4MDE0MEFCVGlYS...). Sen har de ju som jag nämn tidigare stöd för HDR+AA vilket är ett stort plus ifall det visar sig att det fortfarande är spelbart med det påslaget dvs.

Jag kan garantera dig att varken nVidia eller ATI har legat på latsida vad gäller kommande grafikkort.

Alltså nu får du väl ändå ge dig...börjar bli lite väl jobbig. Kom med några vettig inlägg istället...

äter jag upp dig eller ?
jag har rätt ? svårt att inse ?
hur orkar du lägga energi ?
stör du dig ?
palla bry sig ?
låt mig va ?
du e ägd ?

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
äter jag upp dig eller ?
jag har rätt ? svårt att inse ?
hur orkar du lägga energi ?
stör du dig ?
palla bry sig ?
låt mig va ?
du e ägd ?

mog1

Jo jag tror de flesta är överens om att ATI har loosat.
Men verkar ju vilja tro att ATI har legat på latsidan, deras kort är värdelöst och har inga bra funktioner.

Bara för att det är försenat betyder inte det att kortet blir sämre.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk

Men det inte alla många tänker på är att Ati ligger före inom 90nm-tekniken som är framtiden. R520 kommer troligtvist klocka mycket bra pga tekniken och kommer att lägga sig långt över nVidias G70-kort.

Alltså ligger Ati fortfarande före nVidia.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Avstängd

det känns ju lite surt att säga att ati´s kort suger då det kommer vara världens snabbaste (kanske ej openGL men det beror nog på drivisarna ) visst det kommer sent men det är det är en ganska stor övergång till 0.09 som har inträffat , ingen ati fanboy men man blir ju less när ni säger att ett kort(som inte är lanserat~nya drivrutiner?) är skit .
vill man ha det bästa kortet så är det inte längre 7800gtx utan x1800xt kanske är lite svårt att förstå för 70% av alla som tror att nvidia ska ringa och säga att dom älskar er!

/Aster

Edit: står lite rörigt men ni förstår nog min tankegång

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

nvidia har tatt hem detta bara att insefakta.

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
nvidia har tatt hem detta bara att insefakta.

Hur gammal är du?

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk

lika gammal som du.
och SNÄLLA skriv inte som dom "andra" newbies *bete dig som det eller det märks inte* because nobody here dont know me or feel me , so plz take it or leave me *alone*..utan kom på nåt nytt om du ska klaga plz, och om du inte ska klaga, ure welcome <3

----------------------------------------------------------------------------------------------------
nä men allvarligt grabbar. ATi är ett bra företag som gör bra kort, skit samma om dom gör bättre eller sämre kort än nvidia, ärligt talat jag bryr mig inte där. har haft båda företagen i min dator :D..

men saken är den här att allt handlar inte om prestanda.. det är det ända folk snackar om här nästan *dock inte alla*.

dom presterar ungefär rätt lika och om man ska dra allt i en linje hur gammalt gtx kortet är hur försenade atis kort är och priser ? prestandan ? i längden så vinner gtx kortet den här generationen *än så länge* , som faktiskt är lite synd .Men jag tror inte ati tar hem detta förns nästa generation.. sen om det kommer nya drivisar och gör kortet betydligt mycket bättre tror jag folk struntar i, i det här laget. kolla bara hur mycket företaget har gått i "back" eller fått in säger sig själv rätt mycket. just nu så har "fanboysen" tappat greppet om ati me för dom väntar så fruktansvärt mycket på deras drivisar och sitter och ber hemma *dock inte alla där heller* att det ska lyfta.

anledningen varför jag trimmar er lite är för att jag skriver en grej sen så blir folk sura som fan för att dom inte kan ta det som än så länge stämmer. medans ni kanske tänker JÄV******* och vill "pryla" upp mig, medans jag sitter och ler och tänker *orka bry sig egentligen* så ta inte det så allvarligt.

får bara hoppas ati tar hem detta på nåt sätt innan nästa generation..så det gämnar ut sig lite

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..