I svallvågorna av iPod Nano

Permalänk
Melding Plague

I svallvågorna av iPod Nano

<font style="font-size: 10pt"><b>I svallvågorna av iPod Nano</b></font> <small class="small">lördag 8 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Vi har tidigare <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=507561">skrivit</a> om hur iPod Nano gjort att flera mindre tillverkare av MP3-spelare gått i konkurs. Apple köpte upp väldigt många flashminnen för mängdrabatt vilket skapade brist på minnen men även gjorde att Apple själva kunde hålla en låg tillverkningskostnad och därför kan sälja Nano billigt.
<br />
<br />Nu ryktas det om att Apple har nya produkter på G och ett resultat av detta är att priserna på flashminnen gått upp. Flera tillverkare av MP3-spelare och andra tillverkare som behöver flashminnen har börjat köpa upp lager av flashminnen utifall det blir brist igen. Detta är en av orsakerna till prishöjningen.
<br />
<br />Förmodligen kommer detta leda till att ännu fler mindre tillverkare av MP3-spelare försvinner från marknaden då de inte kan konkurrera med de större företagen.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

undra om detta är bra eller dåligt för konsumenten :S

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Nästan lika bra då det funnits mp3-spelare som varit bättre och sämre. För de som är insatta finns det möjligtvis en förlust medan de som är mindre insatta slipper köpa grisen i säcken.

Permalänk
Medlem

Kanske det blir lite färre av dessa "USB-minnen med mp3-spelare" som det finns miljarder olika av. Känns lite överflödiga.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Samma sak ungefär diskuterades ganska intensivt förut...

Well, i början blir det precis som Blackbird säger. Men på sikt kommer märken som iAudio, iRiver, i-Bead (Som skapat Jens Of Swedens mest populära spelare), MobiBlu mfl.

Samsung, Panasonic, Apple och Sony är dem som kommer stå kvar och konsumentens valfrihet drabbas. Utubudet kommer bli ganska skralt mao...

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

bra om man köper en spelare nu, mindre bra om man köper en nästa år. carpe diem ffs!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Mp3spelar branchen är otroligt tuff nu. Fler och fler aktörer försvinner. Vill man nu sälja stora kvantiteter av ens produkt så får man se till att sticka ut rejält.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Självklart är det dåligt i konkurrenssynpunkt och det drabbar kunden i allra högsta grad, finns inga fördelar med minskad konkurrens. De som tillverkar dåliga spelare dör ju ut iaf.

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

mp3-spelar branchen kommer försvinna total. Ingen mening med extra spelare när mobiltelefonen tar hand om allt........................

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahoof
mp3-spelar branchen kommer försvinna total. Ingen mening med extra spelare när mobiltelefonen tar hand om allt........................

hemska tanke.. där kan man snacka om en branch med grova överpriser och kass konkurrens trots stort utbud. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bantumi
Självklart är det dåligt i konkurrenssynpunkt och det drabbar kunden i allra högsta grad, finns inga fördelar med minskad konkurrens. De som tillverkar dåliga spelare dör ju ut iaf.

De blir ju utslagna pga att de inte haft kapacitet till de mängder spelare som Apple/Sony mfl har, därför borde det innebära lägre priser för oss konsumenter.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är både bra och dåligt. Det finns en hel del riktigt billiga märken idag som inte ens har någon planering på support för sina produkter. Men om vi får typ Apple, Creative, Sony och mobiltelefoner kvar i slutändan är det mycket dåligt.

Vi får se vad apple håller på med. Ska bli spännade och se vad de visar upp nu i veckan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Att bygga in allt i en enhet är faktiskt bättre, men i början blir det såklart stora begränsningar. Om fem år så tvivlar jag att någon av er tänker köpa en traditionell flash-spelare. (hdd-spelare lär dock finnas kvar, alltså dom med 1,8-tumsdiskar @ upp till 60GB?)

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Stora etablerade bolag kvar... mer drm lösningar, mer proprietär teknik, mer program att installera för att kunna använda enheten. Det finns ju en anledning till varför det dök upp så många små bolag som tillverkade mp3spelare, dom stora bolagen gav oss inte det vi ville ha.

Sen tror jag inte alls att hdd-spelare är ensamma på marknaden om 5år, dom är nischprodukter utan flashspelarna lever i all välmåga med kapaciteter på 20G och kanske uppåt.

Däremot så lär det finnas gott om videospelare med hdd för pocketbruk då, men diskarna är på 1 eller .85"

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bantumi
Självklart är det dåligt i konkurrenssynpunkt och det drabbar kunden i allra högsta grad, finns inga fördelar med minskad konkurrens. De som tillverkar dåliga spelare dör ju ut iaf.

Nu är det så att det inte är självklart att de dåliga spelarna som blir utkonkurrerade... Konkurrens idag på världsmarknaden fungerar inte på det sättet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bantumi
Självklart är det dåligt i konkurrenssynpunkt och det drabbar kunden i allra högsta grad, finns inga fördelar med minskad konkurrens. De som tillverkar dåliga spelare dör ju ut iaf.

bästa i konkurrenssyfte vore ju att de kunde konkurera i pris, på sätt o vis blir lite motsägelsefull att säga att det är fel att lansera en spelare som är mycket billigare än andra. trodde det var precis va vi kunder ville ha, billigare spelare, felet ligger kanske i att priset är så bra att många tillverkare inte kan matcha det. det är ju som att säga att t.ex. amd´s låga priser är dåligt för konkurrensen, vilket inte riktigt är sant.

va det låga priser gör är att det dödar massa små tillverkare som ändå kanske skulle vara borta om 1-2 år just pga. att de är så små. istället för 10000 olika märken där de flesta igentligen är skit, så har vi nu bara 1000 som kanske är lite bättre. många av mp3-spelar företagen var ju små från början, men blivit stora just pga. att de gör bra grejjer.

sen finns det självklart undantag, företag som sony o apple som är stora redan innan.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Kortsiktigt är det bra för oss konsumenter eftersom de spelare som är så bra att de slår ut all konkurrens uppenbarligen är en bra deal för oss.
Vad händer sen när det bara finns några få aktörer kvar?
Lär väl skapas nåt liknande oligopol där ingen mindre nysatsande tillverkare har en chans på att få något sålt.
Vem köper en okänd spelare för ett högre pris eller sämre prestanda än den nya iPoden som alla pratar om? Den stora massan gör det inte.

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
De blir ju utslagna pga att de inte haft kapacitet till de mängder spelare som Apple/Sony mfl har, därför borde det innebära lägre priser för oss konsumenter.

Ända tills dom är ensamna på marknaden..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bantumi
Kortsiktigt är det bra för oss konsumenter eftersom de spelare som är så bra att de slår ut all konkurrens uppenbarligen är en bra deal för oss.
Vad händer sen när det bara finns några få aktörer kvar?
Lär väl skapas nåt liknande oligopol där ingen mindre nysatsande tillverkare har en chans på att få något sålt.
Vem köper en okänd spelare för ett högre pris eller sämre prestanda än den nya iPoden som alla pratar om? Den stora massan gör det inte.

nä, vem köper den dyrare spelaren av okänt märke, det äre få som gör. därmed dör många tillverkare. men som sagt äre lätt att hacka ner på apple för att de har låga priser, men det är lika lätt att samma person sen står o klagar över att spelarna är för dyra. det är ju knappast så att alla tillverkare kommer försvinna, inte en chans. dock kommer vi få se färre, men me tanke på att vi bara i sverige har flera hundra märken (ändå är sverige en liten marknad), hur många av dem som försvinner kommer vi sakna? jag personligen kommer sakna rätt få av dem.

ett alternativ för de mindre märkena skulle ju som sagt vara att gå ihop o köpa en stor mängd minnen. men det är klart, man vill ju vara ensam om billiga spelare man vill ju inte att konkurenten ska ha samma pris på sin spelare

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Självklart kan man inte klandra Apple, det är smart det de gör. Jag har själv köpt mig en Nano:P
Det är utvecklingen som skrämmer mig för det är svårt att stoppa ett företag som Apple när det går så bra för dem.
Men herregud, det är bara mp3-spelare vi talar om:)

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

Well, Samsung har inte gett Apple en rabatt på 40-50% bara för att dem köper så mycket. Så höga pålägg har man inte på flashminnen.

Samsung, Apple, Philips mfl vill ha bort dessa koreanska bolag som tagit en idag mycket viktigt marknad ifrån dom.

Och de kommer lyckas med det utan problem.

Själva enheterna, kvalitet etc är inget problem för dessa bolag att matcha prismässigt. Det handlar enbart om priset på flash minnena.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

varför skulle samsung vilja ha bort dessa företag? de är ju intresseradade av att sälja mycket, inte till vem de säljer.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahoof
mp3-spelar branchen kommer försvinna total. Ingen mening med extra spelare när mobiltelefonen tar hand om allt........................

ja verkligen Digital kamera marknaden kommer väll också dö ut snart, ingen mening med en digital kamera när mobilen tar hand om allt:rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
varför skulle samsung vilja ha bort dessa företag? de är ju intresseradade av att sälja mycket, inte till vem de säljer.

För att Samsung själva har som mål att dominera DAP marknaden enl. ett pressmeddelande från dem själva.

I dagsläget klarar dem inte konkurrensen så man gör sig av med den istället

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

jo, men om de själva vill ha kontroll, varför så sälja minnen till apple. ja menar, det är ju igentligen större skillnad att de säljer till apple än till nå småföretag, mer än att apple är större. det blir ju snarare tvärt om, vill apple sätta sig på tvären gör de nog det utan att tänka efter lika mycket som en liten tillverkare skulle göra. i och med att apple köper så mycket har de mer att säga till om = lite mindre kontroll, så skulle i alla fall jag utläsa det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Om Samsung säljer billiga minnen till Apple för att konkurrera ut de andra tillverkarna ger det större spelrum för Samsung sen när de lanserar sina egna spelare som ska ta över marknaden. Apple får helt enkelt bana väg för Samsung. Sen kan Samsung antagligen tillverka billigare spelare än vad Apple kan och därmed slå ut även Apple.
Det är antagligen deras plan.

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bantumi
Om Samsung säljer billiga minnen till Apple för att konkurrera ut de andra tillverkarna ger det större spelrum för Samsung sen när de lanserar sina egna spelare som ska ta över marknaden. Apple får helt enkelt bana väg för Samsung. Sen kan Samsung antagligen tillverka billigare spelare än vad Apple kan och därmed slå ut även Apple.
Det är antagligen deras plan.

Helt rätt! Du kan inte ha slagit huvudet mer på spiken än du gjorde. Personligen tycker jag det är tragiskt att Apple har blivit Samsungs "knähund" och lakej, men visst - de gör sig tillsammans av med konkurrensen. Smart. Elakt som sjutton, men smart.

Jag är för konkurrens, verkligen, men jag blir rädd när vissa i forumet eller generellt sett inte ens reagerar när så många företag går i konkurs. Jag hoppas ni någon gång kommer förstå vikten av mångfald! Tro inte att jag försvarar allt och alla, nej, det finns alldeles för mycket skräp idag, men problemet är att konsumenter bara tittar på priset idag. Inte ni på detta forum, för de flesta här är insatta i vad som är kvalitet eller inte. Sen är smaken olika. MEN, den stora massan köper SKRÄP. Billigt SKRÄP. Och det, är inte bra. Men av alla de MP3-företag som gick i konkurs (mer än 200 stycken so far and counting), så är jag ganska övertygad om att inte alla skulle producera skräp - om de bara hade fått möjligheter till annat.

Uppgivelsen för små företag är stor då de kanske har värsta grymma idéerna och de får eller kommer aldrig att få möjligheten att producera spelarna eftersom de stora dinosaurierna stampar ihjäl allt och alla.

Trist. För det är så lätt att säga "Sony är bäst, bra att allt annat går i putten". Eller Creative eller vad man nu vill. Eller Apple.

Jag antar att de flesta här också gillar de statliga monopolen i Sverige som ju har fungerat så bra som monopol; SJ, Televerket och Posten bland annat. För det är ju JÄTTEBRA att det till slut bara finns någon eller några få aktörer. Verkligen. Det brukar fungera så bra. Det brukar fungera bra i vissa diktatoriska länder med viss politik också. Det har ju historien visat. *ironin flödar*

Permalänk
Medlem

ursäkta frågan, kanske är dum, men på vilket sät menar du mer spelrum? de får en kund som kräver mer än 10 kunder som inte vågar kräva nått alls. jag gillar apple, men tror de ställer rätt höga krav på sina leverantörer. kolla bara bytet från ibm till intel.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Jag gillar inte större företag som jäklas och envisas med att nischa in kunder på vissa banor bara för att de ska sälja "sin" teknik. Ett lysande exempel på detta är Apple OCH Sony som båda kör med att du "måste" installera deras programvara för att göra spellistor (och nej, jag menar att den stora massan INTE ska behöva modda om sin spelare helt). Ytterligare ett exempel är att Apple envisas med att styra in alla på AAC-formatet, trots att man kanske gillar andra format bättre. Varför? Jo, för att man ska köpa hela deras koncept. Gå deras väg.

Gillar inte. Gillar inte allt för stora aktörer som dominerar och som bestämmer och gör som de vill. Sony har ju glädjande nog erkänt att det kanske inte var en jättehit att begräna alla sina spelar tills nyligen med atrac-formatet. DUHH!? No shit Sherlock. Det är precis det här jag menar. De till och med erkänner det själva. Och VARFÖR begränsar de spelarna till vissa format osv, jo - för att ta andelar från andra. Återigen, smart, men fult. Så fuuuult!

Permalänk
Medlem

Jag kommer bli besviken om jag inte kan knata in på närmaste typ, euronics eller nått annat o hitta en spelare från typ, humbug-okänt företag i asien för 1/4 av de kända märkena, för jag vet av erfarenhet at skillnaden inte är så stor egentligen. Då menar jag itne att de billiga är bra utan mer då att de "välkända" inte är så bra som de själva tror...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.