Permalänk
Melding Plague

Digitalkameror dör

<font style="font-size: 10pt"><b>Digitalkameror dör</b></font> <small class="small">tisdag 11 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=05/10/10/2235206&..." target="_blank">Slashdot</a> skriver att fyra stycken kameratillverkare, i det här fallet Canon, Sony, Konica-Minolta och Fuji, har gått ut med att flera av deras digitalkameror kan gå sönder, inklusive populära modeller som Canon PowerShot och Ixus. Anledningen är att CCD-sensorerna i kamerorna inte är tillräckligt täta och att fukt kan komma in under det skyddande höljet, vilket leder till skador. Att flera kameratillverkare har problem är att alla använder CCD:er från Sony. Canon skriver exempelvis:<br /><br /><i>Thank you for using Canon products. A problem has been discovered in some of the CCDs used in Canon digital camera and digital video camera products that causes images to appear distorted or not to appear at all. We apologize for the considerable inconvenience this represents for our customers. Along with our respectful apology, we would like to advise our customers of the details of this issue and our policy for handling it, which are as follows.</i><br /><br />Påverkade modeller från Canon inkluderar PowerShot A60, PowerShot A70, PowerShot A75, PowerShot A300, PowerShot A310, Digital IXUS V3, Digital IXUS II, Digital IXUS IIs.<br />Påverkade modeller från Fuji inkluderar FinePix A303, FinePix F410, FinePix F700 med vissa serienummer.<br />Påverkade modeller från Konica-Minolta inkluderar DiMAGE 7i, DiMAGE 7Hi, DiMAGE A1, DiMAGE Xi, DiMAGE Xt, DiMAGE X20, DiMAGE S414, DiMAGE F300.<br />Påverkade modeller från Sony är väldigt många Cyber-shot-modeller. Se hela listan hos <a href="http://www.imaging-resource.com/NEWS/1128958202.html" target="_blank">Imaging Resource</a>.<br /><br />Både Sony och Konica Minolta skriver att påverkade kameror är tillverkade mellan oktober 2002 till mars 2004, så om man har en kamera från Fuji eller Canon tillverkad senare än mars 2004 kan man ha en kamera som inte har en defekt CCD.<br /><br /><a href="http://www.imaging-resource.com/NEWS/1128958202.html" target="_blank">Imaging Resource</a> har en artikel om fenomenet. <a href="http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=05/10/10/2235206&..." target="_blank">Slashdot</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

PowerShot A80 som jag har nämns inte i alla fall. Får hoppas på det bästa.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Ej heller min A520, får hålla tummarna

Permalänk
Inaktiv

Inte heller min Z3 nämns. Men där emot min S414.

Det var säker det som var felet när min S414 ballade ur efter 3 månader.
Jag var mycket ute och fotograferade under vintern, det var mellan 8-12 minusgrader då, när jag var ut. Det bildades en del kondens på linsen och på CCD'n.

Tog 4 veckor att få tillbaka kameran från Konica Minolta. De skickade den till Tyskland för reparation.

Permalänk

Där blev jag orolig. Har en PowerShot A85 som jag är väldigt nöjd med, skulle vart jobbigt om den började krångla.

Permalänk
Medlem

Hmm jag tillhör dom lyckliga också som står utanför listan med min Dimage G400.
Sony verkar ju iaf ta sitt ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag har en PowerShot A75 =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ajaj... jag som sitter med en Digital Ixus 30 (antar att IXY 30 är den modellen med annat namn).

Undrar hur man nu tar reda på tillverkningsdatum... det vore ju riktigt tråkigt att vara på semester eller ha kameran med sig insmugglad på koncert om två veckor och inte kunna ta bilder.

Permalänk
Medlem

Har en F300 som hängt med sedan våren 2003
Då har sony sjunkit ytterligare ett snäpp på kvalitetsskalan

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Fan va gott att jag äger både en A300 och en A60 då

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

jag lämnade in våran HP M407(tror den hete så) på service i måndags.

vissa bilder vart hel röda, andra fick man bara hälften av bilden..
samt lite andra knasiga saker som hände.

iofs är det ingen kamera som är nämd i denna diskussion.. men endå.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Tur man har en Dimage Xg

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Aj, aj.. då kanske min gamla SONY DSC-P7 kan gå sönder snart...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650 Plus Wifi | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Beast 32GB DDR5 6000 MHz | ASUS TUF Gaming 750W Gold | Fractal Design North | Arctic Liquid Freezer III 240

Permalänk
Medlem

äger en Sony DSCU30, kan jag får den utbytt?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Det var ju trevligt att min tre veckor gamla IXUS 40 inte var med iaf, hade ju känts lite småsurt :/

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Skit oxo min A70 finns med.......

Permalänk
Medlem

Skönt att man har en Nikon 5900SE då så slipper man ens fundera på att oroa sig

Permalänk
Medlem

Soft, min sprillans CyberShot T7 är inte med

Permalänk
Medlem

Olympus stog inte med, tur det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm, har en CCS A60 som råkat ut just för detta. Äntligen fått klartecken på att det inte är jag som orsakat det med min vårdslösa behandling då... Får väl se om Sony kan erbjuda någon lösning.

Edit:
Rapporten på svenska, direkt på Sonys hemsida: http://www.sony.se/view/ShowArticle.action?article=1128075118...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Ajaj... jag som sitter med en Digital Ixus 30 (antar att IXY 30 är den modellen med annat namn).

Undrar hur man nu tar reda på tillverkningsdatum... det vore ju riktigt tråkigt att vara på semester eller ha kameran med sig insmugglad på koncert om två veckor och inte kunna ta bilder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Det var ju trevligt att min tre veckor gamla IXUS 40 inte var med iaf, hade ju känts lite småsurt :/

Undrar om dom går efter andra namn typ USA namn. Vore skönt få veta att dom inte hamnar under den kategorin.
Har själv en Ixus 40

Permalänk
Medlem

Jaha, så det är altså det som har hänt min A60, jag som just gick och köpte en A75 eftersom A60n var trasig.
Får ta och kontakta Canon då och se om jag kan få den lagad eller nått.
Denna bild är tagen med min defekta A60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Undrar om dom går efter andra namn typ USA namn. Vore skönt få veta att dom inte hamnar under den kategorin.
Har själv en Ixus 40

Ixus 30 och 40 heter Canon PowerShot SD200 resp. SD300 i USA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jaha, så det är altså det som har hänt min A60, jag som just gick och köpte en A75 eftersom A60n var trasig.
Får ta och kontakta Canon då och se om jag kan få den lagad eller nått.
Denna bild är tagen med min defekta A60
http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/felkamera.jpg

Den verkade ju fungera relativt bra när du tog kortet som du har på din avatar iallafall

Permalänk
Medlem

Tur man har en Nikon )

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jaha, så det är altså det som har hänt min A60, jag som just gick och köpte en A75 eftersom A60n var trasig.
Får ta och kontakta Canon då och se om jag kan få den lagad eller nått.
Denna bild är tagen med min defekta A60
http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/felkamera.jpg

Exakt så blev min A70 med!
Dock va min mossa så dum så hon skickade in den nånstans, sen ville dom ha 600 spänn för att skicka tillbaka den.. Så den finns inte längre =/

Permalänk
Medlem

Har haft min Dimage F300 sen våren 2003, har funkat finfint hela tiden. Även om jag inte var såå jätteförtjust över vad som borde kunna hända när man använder acancerad teknik i mkt fuktiga miljöer såsom Universéum, men det funkade...
Men skulle kameran dö nu ngn gång så är ändå en canon 20D på ingång och F300:an förpåassas till garderoben.

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega

Den verkade ju fungera relativt bra när du tog kortet som du har på din avatar iallafall

Permalänk
Medlem

Det här var faktiskt en god nyhet för mig, då vår familj köpte en S414 för lite mer än ett år sen, dock blev den stulen i turkiet efter 2 veckor. Hoppas kameran pajjat för den som stal kameran

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk

Hum
Min A60 har blivit konstig den sista tiden. Fast den börjar ju bli ganska gammal nu, och är dessutom köpt i USA. Får väl ta och kolla upp det =/

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Yes!!!!11 Min Sony DSC-P200 är inte berörd, blev lite orolig där ett tag