*SÖKES* Datorbutiker som monterar en dator efter dina önskemål!

Permalänk
Medlem

*SÖKES* Datorbutiker som monterar en dator efter dina önskemål!

Jag är i full fart med att köpa ny dator. Jag önskar att jag kunde montera i hop alla delarna själv då det blir billigare men nu kan jag inte det så jag måste köpa från en butik som har " montering ".

De jag känner till är:

SHG: http://www.shg.biz/ ( Bra priser - Tråkiga chassin )
SBS Data: http://www.sbs.o.se/ ( Dyra - Verkar i övrigt bra )

Sen kan man ju från datorbutiken.com & Komplett.se konfigurera standard alternativ. Då får man dock inte så mycket att välja på.

( Om man exempelvis vill konfigurera en dator från komplett.se så får man det fulaste chassit i värden samt en sketen MSI bräda från början, och detta kan man inte ändra på )

Jag söker butiker ( Webb-butik ) som man kan välja alla delarna som ska ingå i datorn själv och att dom sedan monterar detta.

Så, känner ni till nån pålitlig och bra sida så är jag tacksam.

MvH / Blesk

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

http://itpower.se/
Lite begränsat urval av prylar samt troligen lite dyrare.
Rekommenderas annars.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem

Re: *SÖKES* Datorbutiker som monterar en dator efter dina önskemål!

Maila butikerna vet ja
Skriv ner det du söker.
Be att få en offert.
Jämför
tjx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blesk
Jag är i full fart med att köpa ny dator. Jag önskar att jag kunde montera i hop alla delarna själv då det blir billigare men nu kan jag inte det så jag måste köpa från en butik som har " montering ".

De jag känner till är:

SHG: http://www.shg.biz/ ( Bra priser - Tråkiga chassin )
SBS Data: http://www.sbs.o.se/ ( Dyra - Verkar i övrigt bra )

Sen kan man ju från datorbutiken.com & Komplett.se konfigurera standard alternativ. Då får man dock inte så mycket att välja på.

( Om man exempelvis vill konfigurera en dator från komplett.se så får man det fulaste chassit i värden samt en sketen MSI bräda från början, och detta kan man inte ändra på )

Jag söker butiker ( Webb-butik ) som man kan välja alla delarna som ska ingå i datorn själv och att dom sedan monterar detta.

Så, känner ni till nån pålitlig och bra sida så är jag tacksam.

MvH / Blesk

Permalänk

Har för mig att Inet: www.inet.se gör det oxå. Men då måste man nog ringa/maila dom.

Permalänk
Medlem

dell.se
där kan du ju välja i stort sett hur du vill ha datorn, du väljer ju först bara en modell sen konfar du den som du vill.

Permalänk
Medlem

Humm. Tack för svaren . Reg edit hade en poöng där, även om det inte står på deras sida att dom monterar så kanske man kan ringa och fråga om dom kan göra ett undantag..

Btw: Dell är svinigt syra. Ocker, skulle aldrig handla därifrån i hela mitt liv.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blesk
Btw: Dell är svinigt syra. Ocker, skulle aldrig handla därifrån i hela mitt liv.

En alternativ tanke är att Dell inte säljer sina datorer med idiotmarginaler - som andra datorbutiker gör - utan faktiskt försöker tjäna pengar på dem istället för mjukvaran och tillbehören etc. De kanske faktiskt är ute efter att göra en ganska bra vinst på själva hårdvaran. Något som lett till att de idag är ett av de största företagen inom datorbranschen. Vilket ju är själva idén med att driva ett företag, eller hur?

Gud förbjude att man ska försöka tjäna pengar när man driver ett företag. Nä, det är bättre att ha extremt låga marginaler på sina huvudprodukter och hoppas på att folk köper mycket mjukvara eller tillbehör.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
En alternativ tanke är att Dell inte säljer sina datorer med idiotmarginaler - som andra datorbutiker gör - utan faktiskt försöker tjäna pengar på dem istället för mjukvaran och tillbehören etc. De kanske faktiskt är ute efter att göra en ganska bra vinst på själva hårdvaran. Något som lett till att de idag är ett av de största företagen inom datorbranschen. Vilket ju är själva idén med att driva ett företag, eller hur?

Gud förbjude att man ska försöka tjäna pengar när man driver ett företag. Nä, det är bättre att ha extremt låga marginaler på sina huvudprodukter och hoppas på att folk köper mycket mjukvara eller tillbehör.

Dell är pålitliga och har bra garantier, kundsuppoert, hemleverans, enkelt och säkert köp etc. Men om man är en fattig student/gamer så finns betydligt bättere alternativ att köpa i från. Visst Dell andvänder inte pris som konkurensmedel utan det jag skrev i första raden. Därför är inte deras målgrupp sådana som oss på SweC utan Maggan 37 i grannhuset som behöver en dator och ser ett erbjudande fån dell på tv'n. Eller Hasse som köper en dator åt sin 15årige son så han kan köra cs i 100fps.

Btw, vad menar du med idiotmarginaler?

Det är väl kanon att butikerna pressar priserna, det gör det ju billigare för oss konsumenter, vi kan köpa mer och därav ge butiken i fråga en högre omsättning på deras prylar.
Om folk ändå visste hur mycket som finns att tjäna om man inte köper från Dell. Om man inte fasar över att blixten ska slå ner så man måst vänta en hel dag ( ! ) på att en tekniker ska komma och fixa grejorna så finns det mycket pengar att spara.

Jag konfigurerade just en dellxps600 med standard processorn, 2 gig minne och Gf7800gtx. kalaset landade på runt 18000:-. ( för bara datorn, utan skärm etc.. ) För det kan jag få gtx i SLI, 4gig minne plus en jäkla massa anat gott.

Tummen ned för Dell's priser, inte det övriga.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Ska man köpa ifrån Dell så har jag märkt att man ska hålla sig till standardkonfigurationen och välja bort deras hämtservice om du vill ha ett konkurenskraftigt pris för precis som du märkte om man börjar att konfigurera den som man själv vill ha den så kan det bli väääldigt dyrt iom att Dell vet att ta extra betalt för allt utanför standardkonfigurationen..

Permalänk
Medlem

Jo men visst kan dell vara bra me

ex
Köpte en kompis till mig en dell dator - och hade problem men denna. han frågade då dell - de sade gör så och så, kompisen gjorde så och så. Löste sig problemet? - nej!
Han gjorde då så han kontaktade en datorbutik när där han bor. Butiken kom fram till att det var fel på minnet och de tyckte att dell skulle byta detta.
Han ringde dell igen och sade att det enligt en butik var fel på minnet. Dell nästan "hånade" butiken och kompisen - det är inte fel på minnena - det är en installations sak - som du löser med dina skivor osvosov. Då sade jag ring KO(konsumnet kvinnan ) Sagt och gjort - Och med detta i handen ringde kompisen igen. Då fick dell lite kalla fötter - och vill snart åtgärda felet fön kompisen. Dock tog de dem 5st försök innan de hade åtgärdat datorn

Så visst kan det vara bra me dell i bland -

I annan sak som jag upptäckte på hans dator - var att lådans och moderkortets design omöjliggjorde att man skulle kunna uppgradera med annat än dells egna delar
Visst man kan sätta in dvd hårddiskar och annat - men själva moderkorts lådan och moderkortet gör så att man aldrig kan flytta dessa delar till en annan låda eller så
om ni förstår vad jag menar - . i alla fall så har dell väldigt många egna lösningar
precis som ibm hade och som vissa andra märken har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blesk
Humm. Tack för svaren . Reg edit hade en poöng där, även om det inte står på deras sida att dom monterar så kanske man kan ringa och fråga om dom kan göra ett undantag..

Btw: Dell är svinigt syra. Ocker, skulle aldrig handla därifrån i hela mitt liv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Jo men visst kan dell vara bra me

ex
Köpte en kompis till mig en dell dator - och hade problem men denna. han frågade då dell - de sade gör så och så, kompisen gjorde så och så. Löste sig problemet? - nej!
Han gjorde då så han kontaktade en datorbutik när där han bor. Butiken kom fram till att det var fel på minnet och de tyckte att dell skulle byta detta.
Han ringde dell igen och sade att det enligt en butik var fel på minnet. Dell nästan "hånade" butiken och kompisen - det är inte fel på minnena - det är en installations sak - som du löser med dina skivor osvosov. Då sade jag ring KO(konsumnet kvinnan ) Sagt och gjort - Och med detta i handen ringde kompisen igen. Då fick dell lite kalla fötter - och vill snart åtgärda felet fön kompisen. Dock tog de dem 5st försök innan de hade åtgärdat datorn

Så visst kan det vara bra me dell i bland -

I annan sak som jag upptäckte på hans dator - var att lådans och moderkortets design omöjliggjorde att man skulle kunna uppgradera med annat än dells egna delar
Visst man kan sätta in dvd hårddiskar och annat - men själva moderkorts lådan och moderkortet gör så att man aldrig kan flytta dessa delar till en annan låda eller så
om ni förstår vad jag menar - . i alla fall så har dell väldigt många egna lösningar
precis som ibm hade och som vissa andra märken har.

du kan uppgradera med andra moderkort etc.. dock så får du modifiera lådan lite grann..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blesk

Tummen ned för Dell's priser, inte det övriga.

Köpte min x1'a med studentrabatt för 13-14k, vilket måste sägas vara ett jäkligt bra pris för en sån ultraportabel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Köpte min x1'a med studentrabatt för 13-14k, vilket måste sägas vara ett jäkligt bra pris för en sån ultraportabel...

x1? Pratar vi bärbart nu eller? För jag avser Dells stationära, deras bärbara utbud känner jag inte till.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Jag avråder från dell... Tjejen har en och det är jag som får fixa den hela tiden. Senaste ominstallationen resultetade i att jag fick GRÄVA efter drivare till närverkskortet på dells sida, inte lätt att hitta.... Sedan fick jag flytta den med diskett i bitar. Klart bättre med en "no name".

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Men hos datorbutiken får man väl sätta ihop precis som man vill eller ändra i ett av deras "förslagspaket"?

Sen väljer man väl bara "test och montering" så sätter de ju ihop det också?

Visa signatur

"If you should ever leave me, though life would still go on believe me, the world could show nothing to me,
so what good would living do me?"

Permalänk
Medlem

Visst kan man modifierfa lite grann. Men det skall ju inte behövas enligt min mening, vilket även ibm kräver och en modifering av varan innebör noll garanti.

och så tycker jag att Montering/test av datorsystem (+861.00) via datorbutiken för 861 är väl att ta i

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
du kan uppgradera med andra moderkort etc.. dock så får du modifiera lådan lite grann..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Visst kan man modifierfa lite grann. Men det skall ju inte behövas enligt min mening, vilket även ibm kräver och en modifering av varan innebör noll garanti.

och så tycker jag att Montering/test av datorsystem (+861.00) via datorbutiken för 861 är väl att ta i

Tycker inte jag. Om man ser allt runtikring när det gäller att bygga en dator så tar det
lite tid innan adresslappen sitter på paketet och teknikerna vill sannolikt ha lön.
Sen får man också tänka på att reklamationer på datorer drar på sig betydligt större
kostnader än lösdelar.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på http://www.jmedata.se de erbjuder den hårdvara de har i sitt sortiment att stoppas in i en skräddarsydd dator för just dina ändamål.
Lägg ordern på internet eller ring kundtjänst så lägger de upp den åt dig, för ett billigare pris.

Mvh //Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

en fotnot är att alla butiker som erbjuder den här tjänsten bryter mot lagen

källa: elsäkerhetsverket

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Vilken tjänst?

Alla delar som är EU testade skall även vara testade av SP annars får de inte komma in i landet, tror det är sp märkningen eller så
Vilket medför att det du säger är fel(om du nu syftar på att butiken bryter mot lagen pga bygget)
?--!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
en fotnot är att alla butiker som erbjuder den här tjänsten bryter mot lagen

källa: elsäkerhetsverket

då flera butiker tar 300 eller 500 så tycker jag att 860 är mycket

klipp
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av reg edit
Visst kan man modifierfa lite grann. Men det skall ju inte behövas enligt min mening, vilket även ibm kräver och en modifering av varan innebör noll garanti.

och så tycker jag att Montering/test av datorsystem (+861.00) via datorbutiken för 861 är väl att ta i
--------------------------------------------------------------------------------

"Svar av SUMITOMO: "(min kommentar ovan) "

Tycker inte jag. Om man ser allt runtikring när det gäller att bygga en dator så tar det
lite tid innan adresslappen sitter på paketet och teknikerna vill sannolikt ha lön.
Sen får man också tänka på att reklamationer på datorer drar på sig betydligt större
kostnader än lösdelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Vilken tjänst?

Alla delar som är EU testade skall även vara testade av SP annars får de inte komma in i landet, tror det är sp märkningen eller så
Vilket medför att det du säger är fel(om du nu syftar på att butiken bryter mot lagen pga bygget)

Tjänsten att montera en dator av godtyckliga komponenter och sälja den som en dator.

Även om de ingående komponenterna är CE-märkta, betyder det inte att datorn automatiskt får en CE-märkning när den byggs ihop. Det måste göras av butiken, till en kostnad på sisådär 50k per maskin. Det handlar om elstrålning, som är dåligt för din hälsa. En dator får inte släppa ifrån sig mer än ett visst värde hit och dit.

Sök gärna runt på vad som kan hända om man säljer en produkt som inte är CE-märkt...
("SP eller EU-märkning" vet jag inte vad du menar med)

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Inget nytt du kommer med det vet jag redan.(jag håller med dig i det du säger)
Men du är inte insatt i det hela? eller?

Jag känner folk på SP -därav vet jag vad jag talar om
Det handlar ju inte om att en produkt är CE- märkt eller EU/EC- eller SP märkt
Det handlar om att alla delar är detta- Och om inte alla delar var detta så skulle ingen kunna bygga datorer -i hela sverige - pga av att de var gång ändrade minsta liten elektrisk del -ex me floppy eller utan floppy
Skulle denna ändring kosta 50000, Ja. Men som sagt det är "orimligt" och det finns en liten lucka i lagen - som inte kommer att ändras -__-
Jag har talat med SP + andra inblandade.

SP - Statens provningsanstalt som tar 50000 per dator för att testa.
EU/EC har ingått nya avtal - står i Eu´s lag. Har inte källan men EU är inget jag tycker är praktiskt då de ändrar och donar och skall man söka på ngt - så kan det ibland ta lång tid
EC- den äldre svenska lagen(tror jag- inte säker men Sverige har varit bra på lagar på tidigare)

Skulle däremot butiken - ex ta in en del från kina eller japanan asien eller så - alltså direktimport för Egen del - och denna inte har eus och ec osv ok, då är butiken skyldig att söka om detta via SP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Tjänsten att montera en dator av godtyckliga komponenter och sälja den som en dator.

Även om de ingående komponenterna är CE-märkta, betyder det inte att datorn automatiskt får en CE-märkning när den byggs ihop. Det måste göras av butiken, till en kostnad på sisådär 50k per maskin. Det handlar om elstrålning, som är dåligt för din hälsa. En dator får inte släppa ifrån sig mer än ett visst värde hit och dit.

Sök gärna runt på vad som kan hända om man säljer en produkt som inte är CE-märkt...
("SP eller EU-märkning" vet jag inte vad du menar med)

Permalänk

Det räcker inte att alla ingående delar är CE-märkta. Hela maskinen måste också testas och CE-godkännas. Ändrar vi t ex chassi måste vi testa datorn för diverse strålning vilket lätt kan kosta 20.000-50.000:-. Det är därför vi endast monterar i vissa chassin och andra utvalda delar. T ex monterar vi inte i chassin med fönstersidor då dessa aldrig går igenom ett strålningstest. Elsäkerhetsverket har skärpt kontrollerna av de datorer som diverse återförsäljare säljer, men de kontrollerar bara de större återförsäljarna så det finns säkerligen rätt många butiker som bygger datorer där man kan välja delar helt fritt även om de inte är CE-märkta och ej uppfyller strålningskraven.

Visst är det trist att vi inte kan montera ihop datorer där man kan välja delar helt fritt, t ex vilket moderkort som helst, plexiglaschassi med mera, men vi kan inte gärna bryta mot lagen...vi måste tillse att våra datorer inte ger ifrån sig strålning som är över gränsvärdena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Inget nytt du kommer med det vet jag redan.(jag håller med dig i det du säger)
Men du är inte insatt i det hela? eller?

Jag känner folk på SP -därav vet jag vad jag talar om
Det handlar ju inte om att en produkt är CE- märkt eller EU/EC- eller SP märkt
Det handlar om att alla delar är detta- Och om inte alla delar var detta så skulle ingen kunna bygga datorer -i hela sverige - pga av att de var gång ändrade minsta liten elektrisk del -ex me floppy eller utan floppy
Skulle denna ändring kosta 50000, Ja. Men som sagt det är "orimligt" och det finns en liten lucka i lagen - som inte kommer att ändras -__-
Jag har talat med SP + andra inblandade.

SP - Statens provningsanstalt som tar 50000 per dator för att testa.
EU/EC har ingått nya avtal - står i Eu´s lag. Har inte källan men EU är inget jag tycker är praktiskt då de ändrar och donar och skall man söka på ngt - så kan det ibland ta lång tid
EC- den äldre svenska lagen(tror jag- inte säker men Sverige har varit bra på lagar på tidigare)

Skulle däremot butiken - ex ta in en del från kina eller japanan asien eller så - alltså direktimport för Egen del - och denna inte har eus och ec osv ok, då är butiken skyldig att söka om detta via SP

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
text

Ungefär som jag försökte förklara. Skönt att iaf de större butikerna förstått att konkurrera på lika villkor, oavsett vad man tycker om elsäkerhetsverket eller hur farligt man tycker strålning är.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Hedersmedlem

elsäkerhetsverket finns av en anledning...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Hur skall jag då formulera frågan -från mig, Elsäkerhetsverket, -> till ER Datorbutiken. Har ni sänt in datorer nedan till SP för Test??
Har ni sänt in datorer som ni har med i Ex PC för alla? eller ngn av dessa http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-MPCI3-DEL
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-OPA1WH17T-...
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA1
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GUA2WH-SE

dessa är ju bara ngr ex från <Er lista> så säg gärna om dessa varit inne för test.

Jag tror inte att jag sade att det räcker med att alla delar är EC testade 'jag säger att det finns ett kryphål
Vilket jag gissar att alla datorbutiker utnyttjar- kanske inte just ni.
men butiker som inte har möjlighet att betala 50000:- för att testa En specifik dator
men ta ett ex ni har ju varit med i div tester så även komplett och andra butiker i i datormagasin. Dessa maskiner bygger ni ju mot kunder. (antar jag)
Säljer ni då 100 av dessa - alltså bara en modell - kostar det 500 extra per modell
säljer ni enbart ngr kostar det ju 5000 per modell (ex 10st) Om man tänker att ni skall få igen de 50000 ni nyss lagt ut till SP.

Kryphålet jag talar om är ex att det i testad dator(SP har godkänt) - sitter specifika delar - men i beställd dator - eller om jag tar mer minnen + mer eller mindre hårddisk - inte är Denna dator som SP precis har testat. Där behövs ju en förklaring. Kan ni som butik sända in en dator låda typ Celeron - ett specifikt chassim till SP och få intyg på att test går bra + att sedan ni kan använda vilka cpuer + moderkort som i denna låda? eftersom det ändras hela tiden

Vidare skall det väl vid varje försäljning av dator ingå detta intyg från SP - rätta mig om jag felar -jag bara gissar(skall det inte ingå - så bör ni ha minst ett intyg från SP) som visar att datorn är el testad.

Så jag är ytterst tacksam för mer info

>thx<

Lagt till lite mer info då jag talade med SP precis

Om nu en kund beställer delar av Er via er butik på nätet
Så skall varje del vara EC säkrad. (vilket jag antar att de är)
Men också skall det vara så att när en beställning sänds ut till En av Era kunder - så skall denna då sända den ihop byggda datorn för test till SP - för att få den godkänd. (eller alternativ)
Som säljare måste ni informera köparen om detta -
Allt jag säger här sade inte SP - vi diskuterade kring testen och vilka ändringa man kan göra -
Ex kan man ändra en dator om man byter ex floppy eller hårddisk - då denna går under lågspänning(ej drar 50volt)

Lite frågor som hänger
Varje dator ni sände ut till kunder - i delar. Informerar ni kunden om dennas skyldighet? - Tar ni Ert ansvar? -
Dator som ni bygger testar ni dessa själva - var gång de går ut till kund?(eller tester i magasin)

Om jag beställer en dator - som ni har haft inne i Datormagasin. Och säger jag vill ha en annan cpu - och denna drar mer än 50volt. Då skall ni rätteligen sända in denna för test till SP - gör ni detta? Om ni inte gör detta - vad gör ni?

Ett av kryphålen består av - att man själv kan certifiera delar - ex genom att ha rätt testinstrument - eller kontakta en elektriker som kan detta.

Detta är grova översättningar av samtalet - inga källor mer än att den jag talat med är på SP & arbetar med Elsäkerhet - jag har inte veriferat det jag skriver med honom- så denne skall hålla ansvarslös
Detta är en diskussion
>thx<

CE- märkningen är väl inte upp till varje butik eller köpare att se efter
Det är ju lagen i sig som måste se till att den efterlevs- Visst kan säljare eller butiken se om CE märkningen finns på delen - (om den alls kräver detta - ) men skall väl vara så att de som vill sälja delen till Sverige - skall testa den mot våra regler osv
Ex om det krävs - skall denna sändas till SP.!"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Det räcker inte att alla ingående delar är CE-märkta. Hela maskinen måste också testas och CE-godkännas. Ändrar vi t ex chassi måste vi testa datorn för diverse strålning vilket lätt kan kosta 20.000-50.000:-. Det är därför vi endast monterar i vissa chassin och andra utvalda delar. T ex monterar vi inte i chassin med fönstersidor då dessa aldrig går igenom ett strålningstest. Elsäkerhetsverket har skärpt kontrollerna av de datorer som diverse återförsäljare säljer, men de kontrollerar bara de större återförsäljarna så det finns säkerligen rätt många butiker som bygger datorer där man kan välja delar helt fritt även om de inte är CE-märkta och ej uppfyller strålningskraven.

Visst är det trist att vi inte kan montera ihop datorer där man kan välja delar helt fritt, t ex vilket moderkort som helst, plexiglaschassi med mera, men vi kan inte gärna bryta mot lagen...vi måste tillse att våra datorer inte ger ifrån sig strålning som är över gränsvärdena.

Permalänk

Blesk om du fortfarande letar efter en bra butik så kan du skicka mig ett PM.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit

....och så tycker jag att Montering/test av datorsystem (+861.00) via datorbutiken för 861 är väl att ta i

Eh? Datorbutiken har ingen montering. Länka!

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

eh! de hade detta tidigare - om det är borta - så är det borta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blesk
Eh? Datorbutiken har ingen montering. Länka!