Permalänk
Medlem

program som spelar in ljud

någon som vet av ett program som lyssnar på ljud från mikrofonen och sen spelar upp ett annat ljud när de låter ???

ska testa å få hunden att sluta skälla inne... så när den skäller ska micken känna av att de låter å sen spela upp ett ljud som man spelat in tex "FY" eller nått å på så vis få den att sluta skälla när man inte är hemma..

( grannarna har börjat klaga så man måste ju hitta på nått... )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte smartare att försöka få hunden att sluta skälla istället? Tror du att det hjälper att hunden hör en lätt syntetisk röst som säger Fy för att den ska förstå? Tror du inte att den även kan se och lukta sig fram till vad som är en dator resp människa?

Tycker du ska fundera på om det är rätt sätt att lösa problemet bara. Sen skulle väl vanliga ljudinspelaren fungera för att lagra ett ljud och något "röst-igen-kännings-program" fungera för att kanske spela upp det. Min gissning är att du bör leta efter något program som används till sådana där "prata-med-datorn" paket. Finns väl sådana där de följer med någon liten mic och så kan man styra datorn via sin röst?

Permalänk
Medlem

har spelat in ett ljud tidigare å testat med "Logitech ImageStudio" och sedan ställt min webcam i samma rum som huden var och när hunden var på väg att gå dit den inte får vara då registrerar webcamen att de har rört sig å spelar upp ett NEJ ljud som jag spelat in och de fungerade mycket bra iaf.. den har nu lärt sig att de rummet ska den inte vara i när inte vi är hemma så jag har kunnat sluta med det... ( hunden hör bara ett NEJ från ett rum intill där datorn står så den vet inte om de är jag eller nått annat eftersom den inte kan se mig)

tyvär så skäller den mot dörren efter ett tag när den blir less villket inte tar lång tid

därför vill jag har nått sådant för att på ett "snällt" sätt säga ifrån, i stället för att skaffa nått sådant här : http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx... <=== tycker de är djurplågeri... så nått sånt vill jag inte använda.. :/

Visa signatur
Permalänk

Hunden kommer inte alls att reagera på samma sätt med inspelat ljud och inget kroppspråk.

Permalänk
Medlem

den reagerade tidagare när jag lärde den att vissa rum ska den inte vara i så varför skulle den inte reagera nu.. använder du samma ljud hela tiden så fattar den ju att de e nått skumt men varierar du lite mellan ljuden så kommer de nog ta ett tag innan den fattar att jag inte är hemma... så hinner den lära sig under den tiden att den inte ska skälla så kan de ju vara värt ett försök..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Pavlov

Det har inget med rösten att göra. Tror ni hundar förstår vad "nej" betyder, eller? Ett skarpt ljud som förknippas med straff räcker.

Permalänk
Hedersmedlem

Samma sak med namn på hundar. De vet inte vad det är för något, dock så känner de igen variationerna i rösten när man säger deras namn och förknippar det då med att man kallar på dem.

Ganska intressant ämne f ö.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Teetow:

Nej dom fattar ju inte orden men dom reagerar på tonläge och även kropp språk,
man lär ju hundar att förknippa ljudet med en rörelse tex vacker tass å vips så får du tassen eller sitt...

så NEJ för min hund de är typ LÄGG AV och de brukar den fatta även om jag inte sitter i samma rum, de räcker med att den hör att jag säger de så slutar den...

Så det skulle vara roligt och testa om de fungerar, har testat demot av webcamXP där kan man välja att webcamen ska övervaka på ljud å när de låter över en viss Db så börjar den spela in film med ljud... går även att välja att den ska spela upp en exe fil om så önskas... men tyvär har jag inte kommit på nått bra sätt att få ett ljud att spelas upp en gång bara
( den dagen min hyersvärd ringde hade hunden skällt över 45 ggr på 2 timmar... ändå valde jag att den inte skulle reagera på ljud under 90 Db)

Har även sett att de finns ett halsband som Sprayar ut en luktfri vätska när den skäller och
de tycker hunden är obehagligt enligt de jag har läst... felet är att prylen kostar 900 pix och
man måste ha halsbandet på den i 2 - 3 veckor inan man kan starta spray funktionen så att den inte förknippar sprayen med det nya halsbandet...

Visa signatur