Permalänk
Melding Plague

Samsung får böta

<font style="font-size: 10pt"><b>Samsung får böta</b></font> <small class="small">fredag 14 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Samsung har tydligen ingått i en kartell med andra minnestillverkare för att hålla minnespriserna uppe, detta under en period från 1999 till 2002. Eftersom karteller är olagliga ansåg det amerikanska justitiedepartement att Samsung måste böta 300 miljoner dollar eller motsvarande 2,3 miljarder med svenska valutakurser. Även Infineon, Hynix och Micron har varit tvungna att hosta upp pengar för den olagliga aktiviteten, dock inte lika mycket som Samsung vars skadestånd är det näst högsta någonsin i USA, för ett antitrustmål.
<br />
<br />Minnena i fråga är DRAM-kretsar likt de som används på DDR-minnen och inte flashminnen. Detta har alltså ingenting att göra med Apple och Samsungs affär om flashminnen till iPod Nano. Den här affären utreds dock av Koreanska myndigheter som vi skrivit om <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=511145">tidigare</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch, inte bra!

Edit: ...med karteller!

Permalänk
Medlem

Ye.

Och regeringen i Korea utreder deras minst sagt suspekta affär med Apple även. Mkt fulspel hos samsung!

40% rabatter på flashminnen ger man inte pga. stora order kvantiteter. Dem säljer med förlust...

Så det kommer Samsung få fan för ;).

Vilket slutar med lägre minnespriser till alla och ger alla andra företag en möjlighet att konkurrera med Apple, vilket leder till mer produtker och bättre priser! yay

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Jepp - det var ju det jag anade, då, på den tiden eftersom minnen var så förbenat dyra då, på den tiden.

Så nu undrar vi - alla lurade konsumenter - som betalt överpriser - vart vi vänder oss för att få våra pengar tillbaka.

Till bojkottlistan adderar vi nu:

Samsung, Infineon, Hynix och Micron.

Etta på listan ligger sedan tidigare:

Intel

Permalänk
Medlem

Vad ska man köpa för minne nu, om det inte får sitta Samsung, Infineon, Hynix eller Micron minnen på? Antar att det utesluter ganska många...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vart går pengarna i sådana här fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Vad ska man köpa för minne nu, om det inte får sitta Samsung, Infineon, Hynix eller Micron minnen på? Antar att det utesluter ganska många...

Dom fyra är dom frya största tillverkarna av DRAM och efter ett lite tafatt försök till googlande så kom jag fram till att år 2003 hade dom fyra företagen 91% av den europeiska marknaden.

Så den som vill undvika dessa företag kan få det svårt och bör definitivt undvika dom flesta stora minnes tillverkarna så som Corsair och Kingston. Jag tror Twinmos använder egen tillverkade chip till sina orginal minnen så det kanske skulle vara något... men jag är inte helt säker

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Eftersom det är USA som har kommit fram till detta, så kommer pengarna med all säkerhet komma dit, och in i den amerikanska staten.
jookeer, den där listan bör revideras. Överst: USA!! Kan inte med dem helst enkelt. Kommer aldrig sätta min fot där någonsin.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vart går pengarna i sådana här fall?

GW Bush köper mer bulor och bygger oljeraff för pengarna.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Dom fyra är dom frya största tillverkarna av DRAM och efter ett lite tafatt försök till googlande så kom jag fram till att år 2003 hade dom fyra företagen 91% av den europeiska marknaden.

Så den som vill undvika dessa företag kan få det svårt och bör definitivt undvika dom flesta stora minnes tillverkarna så som Corsair och Kingston. Jag tror Twinmos använder egen tillverkade chip till sina orginal minnen så det kanske skulle vara något... men jag är inte helt säker

Jo, Twinmos tillverkar väll sina egna minnen, men inte till alla vet jag, har själv CH5 minnen som det inte står Twinmos på. Fast man kan väll aldrig vara helt säker, dom kanske köper in minnen från Infineon som det står Twinmos på, och då har man syndat likförbannat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Ye.

Och regeringen i Korea utreder deras minst sagt suspekta affär med Apple även. Mkt fulspel hos samsung!

40% rabatter på flashminnen ger man inte pga. stora order kvantiteter. Dem säljer med förlust...

Så det kommer Samsung få fan för ;).

Vilket slutar med lägre minnespriser till alla och ger alla andra företag en möjlighet att konkurrera med Apple, vilket leder till mer produtker och bättre priser! yay

har 2 små frågor.

varifrån kommer talet 40%? och vart står det trovärdig info om att de går förlust för varje sålt minne?
vill gärna se flera och trovärdiga källor, gärna uttalande från samsung. då det är ruskigt lätt att sitta o säga "de säljer med förlust", det kan vem som helst säga säger inte att det inte är så, bara undrar om samsung verkligen skulle sälja sånna stora kvantiteter av minnen om de gick förlust för varje sålt minne. tänk på att Ipod nano de första 2 veckorna eller nått sålde 1 miljon exemplar o det är väll en 2-4 minneskretsar i dem!?

åker de dit på det för ipod nano, kommer troligen priset höjjas på den, vilket leder till att vi visserligen har fler märken, men fortfarande kan de ligga på sina höga priser utan att dehöva skämams för det. visst försvinner företag för att Nanon är så billig, men vi snackar ju inte om att det blir 1-2 företag kvar, utan vi snackar ju fortfarande om tusentals märken. så håller med om fler produkter, men bättre priser, vetefan.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

vet inte precis vad listpriset för ett normal företag som aldrig köpt en enda sticka från Samsung skulle betala, men 40% tycker jag fan är lite. I alla fall om man jämför priserna inom byggbranshen

80% hos Ahlsel ska inte vara några jättestora problem att få, och de går då fan fortfarande med vinst.

Permalänk
Medlem

Vart går pengarna?

Den frågan känns viktig att ställa...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jaha... då får man bojkotta dom i ett år ifall det går....

Permalänk
Inaktiv

Då får man väl passa på att köpa en Nano 4gb innan priserna kanske stiger. Bara dem inte stiger innan den 25:e.

Permalänk
Avstängd

Samsung gör bra saker ändå, men lite synd att dom fular sig.. men smarta fan om dom inte åkte dit.

Föredrar Samsung när jag handlar elektronik och aldrig besviken, Tv, video, DVD, mobil videokamera, ram och HDD till datorn

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

CH-5 och BH-5 är väl Winbond? Eller är det inte ett företag? Eller är det ett av dom i kartellen?

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Vart går pengarna?

Den frågan känns viktig att ställa...

det har varit ett dyrt år vettu, naturkatastrofer och andra mer direkt självförvålade skador. så fler "nyupptäckta" karteller kommer avslöjas, men förmodligen ingen leverantör av försvarsmateriel..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

på nått sätt ska ju deras bensinpris hållas kvar där det ligger nu de skriker ju som fan o tycker bensinen är skitdyr när den kostar hela 4 kr eller nått

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

rätt åt dem för att de envisas med så värdelösa bilar..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jepp - det var ju det jag anade, då, på den tiden eftersom minnen var så förbenat dyra då, på den tiden.

Så nu undrar vi - alla lurade konsumenter - som betalt överpriser - vart vi vänder oss för att få våra pengar tillbaka.

Till bojkottlistan adderar vi nu:

Samsung, Infineon, Hynix och Micron.

Etta på listan ligger sedan tidigare:

Intel

Nä, usch och fy för kartellbildning.

Problemet blir var man ska hitta grejorna nu när man ska bojkotta alla företag som sysslar med att lura konsumenter ( det är mycket fler företag än vad som kommer fram ).

Tyvärr finns det och kommer alltid att finnas i alla möjliga branscher. Det inget en vanlig konsument kan göra något åt.

Möjligtvis att själv tillverka lite piratkopior av minnen och processorer

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

nej, kom på var pengarna går. USA har ett budgetunderskott på 319 miljarder dollar, 319 miljarder dollar motsvarar 2,5 biljoner kronor :D:D

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65986878_854__,...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nej, kom på var pengarna går. USA har ett budgetunderskott på 319 miljarder dollar, 319 miljarder dollar motsvarar 2,5 biljoner kronor :D:D

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65986878_854__,...

Citat:

Finansminister John Snow är ändå nöjd med budgetåret, avslutat den sista september, som han säger är ett tecken på en ”växande ekonomi som har utökat skatteintäkterna det senaste året”.

Har deras finansminster rökat på för mycket eller? Hade jag varit finansminster och visat upp såna underskott hade jag skämts....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Har deras finansminster rökat på för mycket eller? Hade jag varit finansminster och visat upp såna underskott hade jag skämts....

Men nu pratar vi om "MÖJLIGHETERNAS LAND", där vänder vi det till något positivt bara

Permalänk

Only in America.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Tydligen inte bara jag som tycker det är skumt att ett företag betalar böter till staten när det är konsumenterna som blivit skinnade på stålars... Dom borde ju få sänka priserna i år med motsvarande 2.3 miljarder istället så pengarna kommer tillbaks till konsumenterna.

Permalänk
Hedersmedlem

det är jhu bara karteller med minnen verkar det som. Efter varje Cebit så går priserna alltid ned sen går de upp. samma sak varje år känns som att de har lite sköna möten men men det är väll som vissa länder gör med frukt och grönt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storm
Tydligen inte bara jag som tycker det är skumt att ett företag betalar böter till staten när det är konsumenterna som blivit skinnade på stålars... Dom borde ju få sänka priserna i år med motsvarande 2.3 miljarder istället så pengarna kommer tillbaks till konsumenterna.

Det var någon i "övriga ämnen" som jidra att vi är staten.. men som sakt så bevisas det återligen att vi inte är staten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storm
Tydligen inte bara jag som tycker det är skumt att ett företag betalar böter till staten när det är konsumenterna som blivit skinnade på stålars... Dom borde ju få sänka priserna i år med motsvarande 2.3 miljarder istället så pengarna kommer tillbaks till konsumenterna.

Även om jag håller med om tankesättet så är det ju inte särskilt schysst mot konkurrenterna som inte får sina varor prissänkta bara för att de inte var med i någon kartell.

Permalänk

Gå steget längre då.. Tvinga dem att betalla stöd så deras kunkurrenter kan sänka sina priser motsvarande.. Då hade nog företag tänkt sig för innan de bildade karteller