HDMI & DisplayPort - VESA i trubbel?

Permalänk
Melding Plague

HDMI & DisplayPort - VESA i trubbel?

<font style="font-size: 10pt"><b>HDMI & DisplayPort - VESA i trubbel?</b></font> <small class="small">torsdag 13 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Vi har de senaste månaderna rapporterat mycket om den kommande anslutningsstandarden DisplayPort vilket vid introduktion skulle ersätta både VGA, DVI och HDMI-portarna på monitorer och LCD-TV:s.
<br />
<br /><a href="http://www.digitimes.com/NewsShow/Article.asp?datePublish=200..." target="_blank" >DigiTimes</a> har publicerat en högst intressant artikel som handlar om just DisplayPort. Standarden är utvecklad av Video Electronics Standards Association (VESA) vilket innehåller samtliga stora tillverkare av datorer, grafikkort och monitorer.
<br />
<br />Dock presenterar artikeln flera punkter som säger att DisplayPort kommer misslyckas att ta sig in på marknaden. Först och främst är det känt att VESA har varit mycket dåliga på att introducera digital standarder. DVI och HDMI är inte utvecklade av VESA-organisationen själva, utan finns på marknaden för att det krävts digital standarder. HDMI som verkar den hetaste efterträdaren till VGA just nu är bakåtkompatibel med DVI och redan nu skeppas många enheter med denna typ av kontakt.
<br />
<br />VESA hade 1997 trehundrafyrtio medlemmar, och har idag endast 125 medlemmar idag. Organisationen som så framgångsrikt introducerade VGA-standarden verkar onekligen ha problem med att få ut sin digital standard på marknaden. Det återstår att se ifall DisplayPort kommer att komma ut på marknaden. Än så länge är specifikationerna presenterade, dock väntar kvalifikationstester på standarden internt inom VESA innan den kan komma ut på marknaden - om inte HDMI har tagit över hela marknaden vid det laget skall sägas.
<br />
<br />"<I>If DisplayPort fails, (as I predict it almost certainly will), VESA will be relegated to a very insignificant role in the displays industry. And if companies like HP and Dell continue to support the DisplayPort initiative, they will end up scrambling to join their competitors in the impending PC/CE convergence. Rather than suffering such a fate, VESA’s membership would be far better off exerting its influence in cooperative ways with other standards groups – determining means by which to achieve truly global standards that will enhance the growth of the industry.</I>"
<br />
<br />Läs den mycket intressanta artikeln hos <a href="http://www.digitimes.com/NewsShow/Article.asp?datePublish=200..." target="_blank" >DigiTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man ska egentligen inte vara bakåtsträvare, men HDMI och DisplayPort kommer innebära många problem för oss konsumenter och hemmanvändare.

Ännu ett verktyg för Microsoft att med DRM/HDCP/PVP licensiera våra liv och skydda oss från frihet och möjligheter till eget skapande.

(skrev ja inte ett inlägg nyss här?)

Permalänk
Medlem

bra.. känns så onödigt att byta gränssnitt hela tiden när det inte medför mycket förbättringar.. bara massa mer saker som slutkunden måste köpa för att inte bli lämnad kvar. Bättre att dom väntar och släpper ett gränssnitt som är ordentligt mycket bättre istället för att byta vartannat år hit å dit.. annars får man snart ha en dockningsstation till grafikkortet med 25 anslutningar.. =/

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Det vore synd om displayport skulle misslyckas. Bandbredden hos DVI/HDMI är ändå snart otillräcklig. Bättre att det byts ut förr än senare. Annars lär gränssnittet fortsätta bromsa utvecklingen mot bättre skärmar, och det är trist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Man ska egentligen inte vara bakåtsträvare, men HDMI och DisplayPort kommer innebära många problem för oss konsumenter och hemmanvändare.

Ännu ett verktyg för Microsoft att med DRM/HDCP/PVP licensiera våra liv och skydda oss från frihet och möjligheter till eget skapande.

(skrev ja inte ett inlägg nyss här?)

Om du läser så ser du att Displayport redan är uträknat. HDMI i sig är ju bra om man vill slippa köpa svindyra kablar för att få bra ljud och bild. Mindre trassel är välkommet. Möjligheter till eget skapande kommer väl inte bli ett problem?
Man kan väl fortfarande göra egna filmer och visa upp via HDMI?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Om du läser så ser du att Displayport redan är uträknat. HDMI i sig är ju bra om man vill slippa köpa svindyra kablar för att få bra ljud och bild. Mindre trassel är välkommet. Möjligheter till eget skapande kommer väl inte bli ett problem?
Man kan väl fortfarande göra egna filmer och visa upp via HDMI?

Vetefan. D:et i HDMI står i princip för DRM. Kommer snarare ge dig _mer_ trassel. Om du kopplar in en icke-HDMI-skärm i ett HDMI-grafikkort (här kan det vara värt att poängtera att både Nvidia och ATI har stödjt MS hårdvaru-DRM väldigt länge) så är det inte säkert alls att du kan spela upp filmer och liknande. Poängen med detta är att operativsystemet och hårdvaran kontrollerar vad du kan göra med datorn, och med den kontrollen kan man mycket väl stänga av möjligheten att inte kunna spela upp "icke-signerat" material alls.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Men om jag nu har en HDMI-TV och en videokamera av HDV-typ med HDMI-utgång, så kan jag väl titta på det jag spelat in via HDMI utan att blanda in windows?

Tänkte nämligen skippa nästa Windows, om det går...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Men om jag nu har en HDMI-TV och en videokamera av HDV-typ med HDMI-utgång, så kan jag väl titta på det jag spelat in via HDMI utan att blanda in windows?

Tänkte nämligen skippa nästa Windows, om det går...

sorry, du måste skicka in dina filmer av julefirandet nästa år till Microsoft för att få dem godkända för kvalitet och god smak.

det här med DRM låter bättre och bättre tycker jag, finns så mycket dåligt videomaterial av folk som inte kan regi och klippning ute nu.

sen gillar jag åas inte trenden med mindre och mindre kontakter som är ihopsmälta i tillverkningen.. ge oss rejäla BNC på nästa generation! (vill löda själv ffs!)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Does HDMI provide a secure interface?
While no security system is one hundred percent secure, HDMI, when used in combination with HDCP, provides an audio/video interface that meets the security requirements of content providers and systems operators.

What is HDCP?
HDCP is a content protection technology available for use in connection with HDMI that was developed by Intel Corporation (with input from Silicon Image). HDCP is not licensed by HDMI Licensing, LLC, but by Digital Content Protection, LLC (a subsidiary of Intel). The rates for HDCP are an annual fee of fifteen thousand dollars (US$15,000) plus a per unit fee of: US$0.005 per "device key" purchased (to enable encryption/decryption). Licensing information is available at www.digital-cp.com

Blehh.. sånt skit vill ja inte ha till min dator

Permalänk
Inaktiv

HDCP finns ocksa for DVI och en TV som ar 'HD-Ready' maste ha antingen en HDMI/DVI som ar HDCP kompatibel samt ett satt att ta in komponentvideo (antingen genom adapter (DVI-I) eller dedikerade pluggar).

I grund och botten ska man helst ha en uppspelningsapparat som stoder HDCP samt en skarm som stoder HDCP for att man ska kunna utesluta trubbel (iaf for kommersiellt material).

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det blir som vanligt. Systemet knäcks, de som piratkopierar slipper problemen och den vanliga konsumenten får ta stryk.

Tråkigt men sant.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Inte VGA

Artikelpostaren har rört ihop ett och annat. VGA kom inte från VESA. VGA kom från IBM (VESA var antagligen inte ens påtänkt vid tillfället.) VGA är inte heller strikt en monitorport utan grafikstandarden, men jag antar att postaren menar 15-pins analogkontakten man kör det på.

Det VESA gjort är BIOS-extensions för lägen ovanför VGA, "Super-VGA". De har också specat plug-n-play-hacket som gör att man kan proba monitorn för att se vilka frekvenser den klarar, VLB-bussen som fanns innan PCI/AGP, och lite power saving-lägen och sådant.

Inget VGA från VESA alltså. Den som höll på med (PC-)datorer för en tio, femton år sen förstår hur orimligt det skulle varit eftersom det var de som gick in långt senare och försökte styra upp lite bland Super-VGA-lägena som inte IBM hade intresse av.

Permalänk
Medlem

Varför byta ut DVI? Enda argumentet jag läst är att överföringshastigheten inte hänger med i högupplöst HDTV. Vad kör folk för über-upplösningar egentligen?
Jag klarar köra 1792*1344@90Hz med en gammal VGA-kabel utan några problem överhuvudtaget. Och då är det skärmen och inte kabeln som sätter stop. Ser absolut ingen anledning att byta ut den.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Varför byta ut DVI? Enda argumentet jag läst är att överföringshastigheten inte hänger med i högupplöst HDTV. Vad kör folk för über-upplösningar egentligen?
Jag klarar köra 1792*1344@90Hz med en gammal VGA-kabel utan några problem överhuvudtaget. Och då är det skärmen och inte kabeln som sätter stop. Ser absolut ingen anledning att byta ut den.

"Riktig" HD-upplösning är på 1920x1080 (1080p) och där har "gammla" dvi haft för lite bandbredd för att klara, men det har kommit en nyare "version" för ett tag sedan och den klarar 1080p i över 60Hz vill jag minnas.. Problemet med DVI är att man inte kan ha speciellt lång kabel, och att kabeln är rätt dyr. Övrigt är jag själv emot HDCP.