Permalänk
Melding Plague

AnandTech om Fab 36

<font style="font-size: 10pt"><b>AnandTech om Fab 36</b></font> <small class="small">söndag 16 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
I fredags öppnade AMD sin nya fabrik Fab 36 i Tyskland. <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2564&p=1" target="_blank">AnandTech</a> var där och har information och bilder från evengemanget. Artikeln har några bilder på hur Fab 36 ser ut, bilder på stolta anställda som visar upp processorwafers och information om talen och frågorna som ställdes.
<br />
<br /><i>[Q:] Why Dresden?
<br />
<br />1) First and foremost, AMD has invested a lot in the people of Dresden, when it comes to training and expertise in semiconductor manufacturing. It was simply easier to leverage the existing human investment.
<br />
<br />2) Obviously government subsidies played a large role in AMD's decision to bring Fab 36 to Dresden. Dr. Hans Deppe listed the total amount of government subsidies for Fab 36 as 500 million US dollars.</i>
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Go AMD! Men lite töntigt var det med dom rymdräckterna snubbarna hadde som höll uppe waffrarna. Säkert bara så det skulle se proffsigt ut

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Hedersmedlem

Säkert.

AMD imponerar verkligen med sin tillverking av hög kvalite på sina processorer annat var det med gamla T-birden..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

hm.. skulle nån kunna förklara för mig va en wafer är?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Go AMD! Men lite töntigt var det med dom rymdräckterna snubbarna hadde som höll uppe waffrarna. Säkert bara så det skulle se proffsigt ut

Du kan ju inte direckt gå om kring med vanliga kläder. Ett damkor på fel ställe å du sabbar hela processen. Mycket känsliga grejor tills dom är färdigtillvärkade kan man lungt säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIffOPS
hm.. skulle nån kunna förklara för mig va en wafer är?

Det är den runda plattan som man "etsar" massa dies på. En rund kiselplatta som sedan skärs ut till ett 100-tal små processorkärnor helt enkelt.
Här är en bra artikell:
http://www.embedded.com//showArticle.jhtml?articleID=17501489

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Du kan ju inte direckt gå om kring med vanliga kläder. Ett damkor på fel ställe å du sabbar hela processen. Mycket känsliga grejor tills dom är färdigtillvärkade kan man lungt säga.

Jo, men det var ju ganska onödigt att ha renrumsutrustad personal på presskonferensen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Jo, men det var ju ganska onödigt att ha renrumsutrustad personal på presskonferensen...

Precis det jag menade. Att man har det på själva arbetsplatser förstår jag. Men att dom har på sig det på presskonferensen är bara lite showoff ser jag det som hehe. Om dom ville få det att se proffesionelt ut tycker jag dom borde åtminstonde skaffat snubbar som var lika långa Ser ju katastrof ut! en på 1,90, sen brevid en liten tjockis på 1,55 sen en till lång smal osv hehehe.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Avstängd

Va trevligt, hoppas processorerna blir snabba )

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Precis det jag menade. Att man har det på själva arbetsplatser förstår jag. Men att dom har på sig det på presskonferensen är bara lite showoff ser jag det som hehe. Om dom ville få det att se proffesionelt ut tycker jag dom borde åtminstonde skaffat snubbar som var lika långa Ser ju katastrof ut! en på 1,90, sen brevid en liten tjockis på 1,55 sen en till lång smal osv hehehe.

haha dom kanske vill visa att borde tjock och kort lång och smal kan jobba på amd ^^

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tänker James Bond o en super skurk när man ser dessa fina personal

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

Intressant med övergången till 65nm. AMD kommer att klara detta bra tror jag.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

dual core turion please.. vill ha NUUUU

Permalänk
Medlem

"Fab 30 could be used for more x86 microprocessor production, it could potentially become a chipset manufacturing fab (possibly indicating AMD's intentions to eventually return to chipset manufacturing)"

Det låter väl trevligt, Nvidia behöver lite konkurens

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Är icke förvånad över anandtechs favoriserande av företag..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Är icke förvånad över anandtechs favoriserande av företag..

På vilket sätt favoriserar de? Om du syftar på varför de inte har ett rejält reportage så fort Intel öppnar en fabrik, så är det ju rätt uppenbart varför det är så.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
är det bara jag som tänker James Bond o en super skurk när man ser dessa fina personal

det där är ju bara en fasad utåt för att det ska se bra ut.
har hört att dom pysslar med atomklyvning annars.
går man in i fabriken så blir man erbjuden att prova ett av dom stora "dusch" rummen,men vad man har hört så kommer folk aldrig ut ifrån dom när dom väl har gått in.

*enbart skämt*

seriöst: det ser grymt coolt ut med rymddräkterna!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|