Creative erkänner problem med X-Fi

Permalänk
Melding Plague

Creative erkänner problem med X-Fi

<font style="font-size: 10pt"><b>Creative erkänner problem med X-Fi</b></font> <small class="small">måndag 17 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Många användare av Creatives nya ljudkort X-Fi XtremeMusic och X-Fi Platinum som har ett moderkort med nForce 4 har fått uppleva krasher eller andra svårigheter att installera ljudkortet korrekt. Creative erbjuder nu utbyteskort med ett modifierat firmware om problemet inte går att åtgärda genom att uppgradera moderkortets BIOS. Problemet gäller endast dessa två modeller av X-Fi i kombination med nForce 4.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.i..." target="_blank">Creative</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*hukar mig för Basha-Creative-bara-för-att-maffian*

Permalänk
Hedersmedlem

Tusan, jag som tänkte köpa ett X-Fi Platinum.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Relik 📜

Jag tycker det är bra, Creative erkänner problem och erbjuder en lösning.
Så det ska gå till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Jag tycker det är bra, Creative erkänner problem och erbjuder en lösning.
Så det ska gå till.

Instämmer... tummen upp för sådant agerande. De visar att de är engagerade till att lösa problemet.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Hahahaha, själv hade jag ett VIA moderkort och ett SB Live på den gamla goda tiden. Kul att det fortfarande finns folk som försöker försvara Creative och deras inkompetens, det var/är ju inte direkt de ovanligaste ljudkort/moderkorts-kombinationerna de hade/har problem med. Med tanke på vad X-FI kostar så är det ju en väldans tur för dem att Creative byter ut dem.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Hahahaha, själv hade jag ett VIA moderkort och ett SB Live på den gamla goda tiden. Kul att det fortfarande finns folk som försöker försvara Creative och deras inkompetens, det var/är ju inte direkt de ovanligaste ljudkort/moderkorts-kombinationerna de hade/har problem med. Med tanke på vad X-FI kostar så är det ju en väldans tur för dem att Creative byter ut dem.

Undrade just hur många minuter det skulle gå innan du postade ett meddelande... För du något slags personligt korståg mot Creative?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte köpte Xtreme när jag hade pengar till det förra veckan... blir till att använda sitt Audigy 2 ett bra tag till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Hahahaha, själv hade jag ett VIA moderkort och ett SB Live på den gamla goda tiden. Kul att det fortfarande finns folk som försöker försvara Creative och deras inkompetens, det var/är ju inte direkt de ovanligaste ljudkort/moderkorts-kombinationerna de hade/har problem med. Med tanke på vad X-FI kostar så är det ju en väldans tur för dem att Creative byter ut dem.

O jag vet. hade VIA MVP3 tror jag det hete med soundblaster live 5.1. Vart ju massa sjuka fel på kortet så som ej fult PCI 2.1 stöd å allt vad det var. hade knaster å datorn laggade som satans med kortet men inte med gammalt ISA soundblaster 16. Typ fick sätta PCI latency till 0 i bios så blev det mö bättre och så fick man dra ner hårdvaru accelerationen i windows men knastrade å hade sig ändå mer eller mindre. Och Creative kände till felet men tyckte via skulle fixa sina chip istället eftersom creative inte orkade följa PCI standarder å vad det var. Sedan att intel chipsen inte var lika benägna till problemet var ju en annan femma dock vet jag att nåt gammalt intel chip till pentium 3 hade strul på samma vis med knasster å skit.

Aja har ju fugnerat i nyare moderkort efter dess men lite sugigt var det ju.

Tycker korten är rätt okej annars. Rätt billiga i dag och fungerar uber i linux. I windows kan det kvitta då kan man köra inbyggda skiten för dom har oftast bättre drivisar än vad creative ens kan dröma om. Låter ju skit bara för drivisarna suger med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Hahahaha, själv hade jag ett VIA moderkort och ett SB Live på den gamla goda tiden. Kul att det fortfarande finns folk som försöker försvara Creative och deras inkompetens, det var/är ju inte direkt de ovanligaste ljudkort/moderkorts-kombinationerna de hade/har problem med. Med tanke på vad X-FI kostar så är det ju en väldans tur för dem att Creative byter ut dem.

Ja, Live är ju bara 7 år gammalt, så det är ju tur att du upplyser alla om problemet

Samma problem fanns med M-Audios kort:
http://www.digitalconnection.com/Support/cn_maudio7.asp
http://pcbuyersguide.com/hardware/motherboards/VIA-Problems.h...
http://p198.ezboard.com/fdelta1010forumthedelta1010withotherh...

Vill gärna veta vad ditt problem är. Creative byter ut korten utan kostnad, trots att felet
hade kunnat avhjälpas med en BIOS-uppdatering. Hur kan det bli något negativt?

Some motherboard manufacturers have already acknowledged this issue and released a
BIOS update to resolve it. For systems where a BIOS update is not available we will be
providing an alternative resolution in the form of a replacement card with modified
firmware.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Hade dom gjort nåt åt soundblaster serien och för den delen alla kort fram till audegy 4 bygger i princip på samma chip så problemet rättades ju knappast till av Creative utan via bios och fixar i nyare styrkretsar från via och intel bland annat. Att dom var medvetna den gången om probloemet men inte gjort piss åt det utan låtit anndra fixa biffen är ju sorjligt.

Men alla kan ju bli bättre å det vissar dom väll nu. WIndows drivrutninera suger dock skit fortfarande.

personligen tyckte jag det lät apa med deras drivisar i windows men i linux med alsa vart det enorm skillnad och jag har hört samma sak från Hifi nördar. Lite synd att korten ska falla på kass mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hade dom gjort nåt åt soundblaster serien och för den delen alla kort fram till audegy 4 bygger i princip på samma chip så problemet rättades ju knappast till av Creative utan via bios och fixar i nyare styrkretsar från via och intel bland annat.

Nämn ett Intel-chipset som inte funkar ihop med samtliga PCI-kort ifrån Creative.

Jag har nämligen aldrig stött på ett.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Hahahaha, själv hade jag ett VIA moderkort och ett SB Live på den gamla goda tiden. Kul att det fortfarande finns folk som försöker försvara Creative och deras inkompetens, det var/är ju inte direkt de ovanligaste ljudkort/moderkorts-kombinationerna de hade/har problem med. Med tanke på vad X-FI kostar så är det ju en väldans tur för dem att Creative byter ut dem.

När vi ändå är igång, har creative fortfarande inte gjort något åt inkompatibiliteten SB Live!+smp?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.