Microsoft: Blu-Ray har för bra kopieringsskydd

Permalänk
Medlem

Citatet är ju helt korrekt som det ser ut idag (med tanke på all kritik kanske Blu-Ray DRMen påverkas) så även om den egentliga anledningen till uttalandet är att MS vill klanka ner på Blu-Ray så betyder det ju inte att de inte har rätt.

HD-DVD har ett övertag på konsumentens sida vad gäller kopieringsskydd (som det ser ut idag) och då är det väl solklart att angängarna av HD-DVD vill uppmärksamma allmännheten om det?

Permalänk
Medlem

Haha... visst. Bill Gates, vill ju så gärna att hans nästa Xbox som stödjer HD-DVD skall få mer popularitet än Sonys kommande PS3 som är klart mycket bättre i alla avseenden. Bill Gates borde hålla sig till mjukvara.

Visa signatur

Arguing on the internet is like runing in the Special Olympics. Even if you win, you'r still retarded!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

EDIT: hur fan kommer man kunna kontrollera ifall man gjort en kopia? måste det automatiskt finnas inbyggt i hårdvaran eller kommer alla LÄSARE ha en "bränningsfunktion" som markerar att man kopierat en gång??

då är det bara att byta läsare för varje kopia eller helt enkelt stänga av den del som bränner en markering på köpta skivan...
hur som helst... verkar som det finns en hacka att tjäna i Kina snart

samma som för MD och DCC (Minidisc och Digital Compact Cassette om någon kommer ihåg dessa)

en kopia markeras helt enkelt som en kopia, den i sin tur tillåter ingen vidare kopiering. att man bara kan göra en kopia av samma original stämmer troligen inte, det skulle kräva onlinregiser mm och kommer aldrig att funka. alternativet är en brännbar flagga på originalet, inte heller troligt.

Warrior: XBox 360 stödjer inte HDDVD.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ni vet programvaran mediacenter?

Bill vill nog i framtiden att folk ska kunna titta på film genom en PC, detta blir knepigt med blueray.

Så enkelt är det. Det är vad det handlar om.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Citatet är ju helt korrekt som det ser ut idag (med tanke på all kritik kanske Blu-Ray DRMen påverkas) så även om den egentliga anledningen till uttalandet är att MS vill klanka ner på Blu-Ray så betyder det ju inte att de inte har rätt.

HD-DVD har ett övertag på konsumentens sida vad gäller kopieringsskydd (som det ser ut idag) och då är det väl solklart att angängarna av HD-DVD vill uppmärksamma allmännheten om det?

'MIn fiendes fiende är min vän'. Den devisen har inte gett så särskillt mycket. Försökte inte MS med samma sak när de skulle in på IMmarknaden? ICQ skulle öppna sina nät för att tillåta interoperabiltet. När väl MS hade mer eller mindre monopol så var det inte så intressant längre. Det handlar om att Bill vill prata upp sina egna produkter, inget annat.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Ni vet programvaran mediacenter?

Bill vill nog i framtiden att folk ska kunna titta på film genom en PC, detta blir knepigt med blueray.

Så enkelt är det. Det är vad det handlar om.

Jo, men det är väl bara bra, för det öppnar ju upp för mycket mer än bara media center. Så det är ju en stor seger om han får som han vill i det fallet, eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
'MIn fiendes fiende är min vän'. Den devisen har inte gett så särskillt mycket. Försökte inte MS med samma sak när de skulle in på IMmarknaden? ICQ skulle öppna sina nät för att tillåta interoperabiltet. När väl MS hade mer eller mindre monopol så var det inte så intressant längre. Det handlar om att Bill vill prata upp sina egna produkter, inget annat.

Försökte med samma sak?

Är ju klart att han vill prata upp sina egna produkter. Det var ju precis det jag sa. Det jag sa var att det bara för dens skull inte betyder att han inte har rätt. Och i det här fallet anser jag att han har rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, men det är väl bara bra, för det öppnar ju upp för mycket mer än bara media center. Så det är ju en stor seger om han får som han vill i det fallet, eller hur?

Försökte med samma sak?

Är ju klart att han vill prata upp sina egna produkter. Det var ju precis det jag sa. Det jag sa var att det bara för dens skull inte betyder att han inte har rätt. Och i det här fallet anser jag att han har rätt.

Ja, att man låtsas vara på konsumentens sida.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Asså stop stop stop.... Företag är vinstdrivande, enda nyttan för ett "företag" att vara på konsumenternas sida är om alternativet är ekonomiskt sämre. Vi kan väl vara någorlunda ense om den bilden, eller? Så det är ju ingen större mening att snacka om MS och Bill Gates godhet, eller icke godhet.

Huruvida Bill Gates personligen faktiskt står för det han säger har vi ju ingen aning om.
Men av två orsaker är det ju inte så långsökt att se orsaker till hans påståenden, dels är MS på HD-DVDs sida som är konkurrent till Blu-ray som i just den HÄR aspekten är/råkar vara sämre för konsumenterna.

Men om vi drar vidare på det som MS har jobbat för i många år nu.. integreringen av datorn i hemmet, så ser vi ju stora nackdelar för MS del om blu-ray blir standard. Inte bara i form av eventuella licensavgifter och enroma förluster för satsningen på hddvd, men även i form av att just användardvänligheten försvinner.
Något som just skulle vara säljargumentet för att integrera MS i hemmet.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
samma som för MD och DCC (Minidisc och Digital Compact Cassette om någon kommer ihåg dessa)

en kopia markeras helt enkelt som en kopia, den i sin tur tillåter ingen vidare kopiering. att man bara kan göra en kopia av samma original stämmer troligen inte, det skulle kräva onlinregiser mm och kommer aldrig att funka. alternativet är en brännbar flagga på originalet, inte heller troligt.

Warrior: XBox 360 stödjer inte HDDVD.

ja precis men då kan man alltså använda originalet och göra hur många kopior som helst???

jag använde minisdic förut och då kunde man alltså bara kopiera originalet, fast INTE kopian.

Dock kanske de kommer att lägga något i vägen, som online tjänst?? annars kan man INTE få lov at rippa?? gud låter så komplicerat i jämförelse med att vissa simpla saker inte fungerar bra ännu....

skall blue Himla intressant..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warrior
Haha... visst. Bill Gates, vill ju så gärna att hans nästa Xbox som stödjer HD-DVD skall få mer popularitet än Sonys kommande PS3 som är klart mycket bättre i alla avseenden. Bill Gates borde hålla sig till mjukvara.

Exakt vad jag tänkte på diretken... Gates ville väll att det skulle vara tvärtom så han kunde stoltsera med att ha bra skydd.

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Återigen så har inte xbox360 stöd för HD-DVD (till en början i alla fall och antagligen aldrig för spel). Och även om den hade haft stöd för HD-DVD så har den DRM som vi talar om nu ingen betydelse för den DRM som används i spel.

Alla företag försöker ju vara på konsumentens sida. Att det någon gång då och då även stämmer att de är på konsumentens sida i vissa frågor så behöver man ju inte klanka ner på dem.

edit: Sen är det ju inte direkt att Blu-Rays kopieringsskydd är bra som Bill Gates klagar på utan att det är för restriktivt. Det har inget med hurvida det är bra eller ej rent tekniskt men för oss konsumenter så är det ju enbart dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Asså stop stop stop.... Företag är vinstdrivande, enda nyttan för ett "företag" att vara på konsumenternas sida är om alternativet är ekonomiskt sämre. Vi kan väl vara någorlunda ense om den bilden, eller? Så det är ju ingen större mening att snacka om MS och Bill Gates godhet, eller icke godhet.

Huruvida Bill Gates personligen faktiskt står för det han säger har vi ju ingen aning om.
Men av två orsaker är det ju inte så långsökt att se orsaker till hans påståenden, dels är MS på HD-DVDs sida som är konkurrent till Blu-ray som i just den HÄR aspekten är/råkar vara sämre för konsumenterna.

Men om vi drar vidare på det som MS har jobbat för i många år nu.. integreringen av datorn i hemmet, så ser vi ju stora nackdelar för MS del om blu-ray blir standard. Inte bara i form av eventuella licensavgifter och enroma förluster för satsningen på hddvd, men även i form av att just användardvänligheten försvinner.
Något som just skulle vara säljargumentet för att integrera MS i hemmet.

användarvänligheten försvinner inte iom BR, utan hur "MS" väljer att hanter om de förlorar formatstriden.

för konsumenten är faktiskt BR att föredra i vilket fall då det av sin tekniska överlägsenhet kommer ha en längre livslängd (som format) och vi slipper se fram mot en snarare övergång till annat som det hade blivit med HDDVD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

ja precis men då kan man alltså använda originalet och göra hur många kopior som helst???

jag använde minisdic förut och då kunde man alltså bara kopiera originalet, fast INTE kopian.

Dock kanske de kommer att lägga något i vägen, som online tjänst?? annars kan man INTE få lov at rippa?? gud låter så komplicerat i jämförelse med att vissa simpla saker inte fungerar bra ännu....

skall blue Himla intressant..

exakt, men det är inte ett praktisk sätt att massprida filmer på det viset. du måste alltså låna ut skivan till alla dina kompisar och spridningen stoppar där.

du känner till analogin med schackbrädet och riskornen va?

online tror jag inte på, ska man då godkännas av MS varje gång man vil lyssna på en skiva? och kanske måste man rent av lyssna på den i Mediaspelaren i Vista? nej, med MS hade användarfientlighet fått helt nya innebörder även på HD-DVD. ingen kommer acceptera dylikt oavsett vilket format det blir.

blue himmel, fyndigt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Haha jo Bill lyssnar man ju på, han är ju alla konsumenters förkämpe, verkligen...

Att implantera teknik för DRM är en sak men att implantera så pass mycket teknik att det för konsumenten blir omöjligt att kopiera eller spela i något annat än blu-ray spelaren till tv är en annan.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Att implantera teknik för DRM är en sak men att implantera så pass mycket teknik att det för konsumenten blir omöjligt att kopiera eller spela i något annat än blu-ray spelaren till tv är en annan.

Hade det dock (teoretiskt tänkt) gällt att låsa hela film-marknaden till just microsofts spelare och mediamaskiner (om de funnits bortsett från xbox) hade det dock nog låtit annorlunda. Då hade det nog talats om hur bra det vore för att skydda oss stackars mentalt handikappade konsumenter från de stora stygga piraterna som gömmer sig under sängen... Men nu är det ju inte stackars MS idé, och de har inga spelare till tv (jag räknar xbox som konsoll primärt) så då skulle det ju hindra MS, vilket givetvis ändrar en hel del.

Jag personligen skiter fullständigt (ursäkta språke) i hela den här catfighten... Jag hoppas tillochmed att den äntligen river isär marknaden så totalt att ingen av sidorna överlever. Och min anledning är enkel. inte för att den ena är bättre eller båda är kass, eller för att jag gillar att kopiera eller nått sånt, utan för att båda sidor är så fruktansvärt skenheliga att de inte förtjänar att få vinna...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Detta är ren PR bara,

Snarare klassisk MS-FUD eftersom de halkat efter lite tidsmässigt om "nästa format".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

LOL, tack Bill för att du stödjer oss konsumenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
Jag kommer ihåg när man gick i skolan och hade 750kr/mån i stuidebidrag och man ville köpa en ny skiva som nyss kommit ut.
OCh till allas förtret så var det 1-3 låtar som var bra och resten var skit.

Skivbolagen kan skylla sig själva.

Konsumenterna kan skylla sig själva som lyssnar på skitartister.

Ontopic: Ironiskt.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Konsumenterna kan skylla sig själva som lyssnar på skitartister.

Ontopic: Ironiskt.

Är det inte det som motiverar piratkopieringen? Folk betalar vad de upplever att produkterna är värda (i det här fallet, ingenting).

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Asså stop stop stop.... Företag är vinstdrivande, enda nyttan för ett "företag" att vara på konsumenternas sida är om alternativet är ekonomiskt sämre. Vi kan väl vara någorlunda ense om den bilden, eller? Så det är ju ingen större mening att snacka om MS och Bill Gates godhet, eller icke godhet.

Eh, företagen vill sälja så mycket som möjligt och om de har nått drygt skydd som är värdelöst så kommer inte speciellt många att köpa det.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e