Utlandsbetalning: gjorde jag rätt nu?

Permalänk
Medlem

Utlandsbetalning: gjorde jag rätt nu?

Har beställt lite prylar från caseking.de. Allt var på tyska och jag förstod väl inte allt men körde på. Fick bekräftelse via e-post:

Vielen Dank für Ihre Bestellung bei Caseking.de.
Natürlich werden wir Ihren Auftrag schnellstmöglich bearbeiten.

Sobald Ihr Paket unser Haus verlassen hat, werden Sie von uns nochmals benachrichtigt.

Kundennummer: xxxxxx
Bestellnummer: xxxxxx
------------------------------------------------------
Zahlungsweise: Vorkasse
------------------------------------------------------
Zahlbar an:
Caseking
Berliner Volksbank
BLZ: 10090000
Konto-Nr. 8088088000
Verwendungszweck: "xxxxxx Förnamn Efternamn"

Für Zahlungen aus dem Ausland:
IBAN-CODE: DE10 1009 0000 8088 0880 00
BIC-CODE: BEVODEBB

Sobald wir den Zahlungseingang feststellen und die Ware ab Lager verfügbar ist, wird sie umgehend an Sie versendet. Bitte beachten Sie, dass eine Reservierung der Ware bis dahin nicht möglich ist.
------------------------------------------------------

Bestellte Artikel:
------------------------------------------------------
1 x Seasonic S12-430HT PSU - 430 Watt (NESE-001) = 79.90 EUR
1 x Lian Li PC V1100B Plus - black (GELI-061) = 229.90 EUR
1 x Arctic Silver V Wärmeleitpaste (ZUWA-010) = 7.90 EUR
1 x Zalman ZM-NB47 J (ZUCH-007) = 5.90 EUR
1 x Thermaltake BIG Typhoon 6-Pipe 4in1 Cooler (CPTT-040) = 38.90 EUR
------------------------------------------------------
Zwischensumme: 362.50 EUR
Versand nach SE : 17.7215 kg: 29.90 EUR
enthaltene MwSt. (16%): 54.12 EUR
Gesamtbetrag: 392.40 EUR

Lieferanschrift:

Nu har jag betalat via min internetbank, med "xxxxxx Förnamn Efternamn" som meddelande. Är det korrekt? Vorkasse betyder väl i och för sig postförskott men jag måste ju tydligen betala innan de skickar grejorna, och vad är Verwendungszweck om inte meddelande? Finns ju inte så mycket annat att välja på i fälten på banken. Babelfish ger Verwendungszweck = Intended purpose så det torde ju vara det. Eller skulle jag invänta någon avi först? Kan ångra betalningen då den genomförs först imorgon.

Permalänk
Medlem

Beställningsnummer borde räcka för att dom skall veta vart pengarna skall gå.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem

Vorkasse betyder inte postförskott, det är förskottsinbetalning. Nachnahme är postförskott.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

"Für Zahlungen aus dem Ausland:
IBAN-CODE: DE10 1009 0000 8088 0880 00
BIC-CODE: BEVODEBB"

Måste du inte ange dessa när du betalar från utlandet? "Für Zahlungen aus dem Ausland" betyder ju "för betalningar från utlandet".

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuba
"Für Zahlungen aus dem Ausland:
IBAN-CODE: DE10 1009 0000 8088 0880 00
BIC-CODE: BEVODEBB"

Måste du inte ange dessa när du betalar från utlandet? "Für Zahlungen aus dem Ausland" betyder ju "för betalningar från utlandet".

Eftersom det där är kontonummret så antar jag att han har anget dem.

Permalänk
Medlem

Nu har pengarna dragits i alla fall, så jag får hoppas att det blev rätt. Zoloth, ja det stämmer, jag knappade in kontouppgifterna, står samma på internetbanken. Och SwedBear, förskottsinbetalning var ju desto bättre att det betydde, då det är det jag gjort

Det som jag ännu undrar är de 100 kr som tillkommer i avgift mellan bankerna, om man skulle välja att mottagaren eller avsändaren (jag) ska stå för det. Det stod att vid EU-betalning ska man oftast välja mottagaren, så det var det jag gjorde, men det verkar lite lurt. Får se om jag krävs på de pengarna senare eller vem som tar den kostnaden. Ringde faktiskt Föreningssparbankens kundtjänst, killen visste inte... Jaja, nu har som sagt pengarna dragits, jag meddelar vad som händer senare. Funkar det bra så är ju det här ett toppensätt, då jag e-postat 32 svenska butiker, ingen hade chassit så det verkar ej finnas i Sverige. Dessutom var de andra sakerna billigare, så om man beställer dyrare saker så tjänar man ju trots frakt- och bankkostnaderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamxyz
Nu har pengarna dragits i alla fall, så jag får hoppas att det blev rätt. Zoloth, ja det stämmer, jag knappade in kontouppgifterna, står samma på internetbanken. Och SwedBear, förskottsinbetalning var ju desto bättre att det betydde, då det är det jag gjort

Det som jag ännu undrar är de 100 kr som tillkommer i avgift mellan bankerna, om man skulle välja att mottagaren eller avsändaren (jag) ska stå för det. Det stod att vid EU-betalning ska man oftast välja mottagaren, så det var det jag gjorde, men det verkar lite lurt. Får se om jag krävs på de pengarna senare eller vem som tar den kostnaden. Ringde faktiskt Föreningssparbankens kundtjänst, killen visste inte... Jaja, nu har som sagt pengarna dragits, jag meddelar vad som händer senare. Funkar det bra så är ju det här ett toppensätt, då jag e-postat 32 svenska butiker, ingen hade chassit så det verkar ej finnas i Sverige. Dessutom var de andra sakerna billigare, så om man beställer dyrare saker så tjänar man ju trots frakt- och bankkostnaderna.

Jag beställer väldigt mycket grejjer från tyskland och det har aldrig varit något problem, Är inne på beställning nr 7 som just nu ligger i en bil på väg hit.

Jag tror att jag samanlagt sparat över 25000kr på att beställa från tyskland. Priserna framförallt på hemelektronik och HIFI kan ofta ligga på halva priset ibland ännu lägre. Det finns stora pengar att spara.

Som exempel. Sony NS930V DVD-spelare , Kostade mig 320euro inkl 24 timmars frakt till dörren. Samma spelare kostade då ganska precis 6000kr i sverige.

Vissa företag erbjuder tom att skicka mot COD , Man betalar vid leverans precis som postförskott. Mycket smidigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Jag beställer väldigt mycket grejjer från tyskland och det har aldrig varit något problem, Är inne på beställning nr 7 som just nu ligger i en bil på väg hit.

Jag tror att jag samanlagt sparat över 25000kr på att beställa från tyskland. Priserna framförallt på hemelektronik och HIFI kan ofta ligga på halva priset ibland ännu lägre. Det finns stora pengar att spara.

Som exempel. Sony NS930V DVD-spelare , Kostade mig 320euro inkl 24 timmars frakt till dörren. Samma spelare kostade då ganska precis 6000kr i sverige.

Vissa företag erbjuder tom att skicka mot COD , Man betalar vid leverans precis som postförskott. Mycket smidigt.

Kan du vänligen posta några länkar här på sidor du handlat ifrån ?

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasse_legosoldat
Kan du vänligen posta några länkar här på sidor du handlat ifrån ?

Ja visst.

www.tsnversand.de
www.buyandbehappy.de
www.digitalo.de

www.trustedshops.de

Permalänk
Medlem

Re: Utlandsbetalning: gjorde jag rätt nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamxyz
------------------------------------------------------
1 x Seasonic S12-430HT PSU - 430 Watt (NESE-001) = 79.90 EUR
1 x Lian Li PC V1100B Plus - black (GELI-061) = 229.90 EUR
1 x Arctic Silver V Wärmeleitpaste (ZUWA-010) = 7.90 EUR
1 x Zalman ZM-NB47 J (ZUCH-007) = 5.90 EUR
1 x Thermaltake BIG Typhoon 6-Pipe 4in1 Cooler (CPTT-040) = 38.90 EUR
------------------------------------------------------
Zwischensumme: 362.50 EUR
Versand nach SE : 17.7215 kg: 29.90 EUR
enthaltene MwSt. (16%): 54.12 EUR
Gesamtbetrag: 392.40 EUR

Bara en liten fråga: varför beställa detta från tyskland när man kan få exakt samma prylar billigare från flera butiker här i sverige? Förskottsbetalning, leveranstider och strul vid byten är något man bör ta med i kalkylen om det lönar sej när man beställer från utlandet.

IMHO lönar det sej inte att beställa datordelar från tyskland då priserna redan är så pass pressade här hemma. Audio- och videoprodukter är en helt annan femma då det verkar vara någon form av kartellbildning som håller priserna uppe här.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Re: Re: Utlandsbetalning: gjorde jag rätt nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Bara en liten fråga: varför beställa detta från tyskland när man kan få exakt samma prylar billigare från flera butiker här i sverige? Förskottsbetalning, leveranstider och strul vid byten är något man bör ta med i kalkylen om det lönar sej när man beställer från utlandet.

IMHO lönar det sej inte att beställa datordelar från tyskland då priserna redan är så pass pressade här hemma. Audio- och videoprodukter är en helt annan femma då det verkar vara någon form av kartellbildning som håller priserna uppe här.

För att Lian Li PCV1100B Plus inte finns i Sverige, och då jag ändå beställde det så tog jag med resten som caseking hade som jag vill ha för att minimera antalet fraktpålägg från olika butiker. Dessutom, förutom AS5 och nb-kylningen som ändå kostar så lite så är detta det billigaste enligt buggy vid tillfället jag beställde (eurokurs 9,475):

Thermaltake Big Typhoon: caseking 368,58 kr -> komplett.se 395 kr
Seasonic S12-430: caseking 757,05 kr -> kylning.com 895 kr

160 kr mindre. Hur är det billigare i Sverige, IYHO?

Permalänk
Medlem

Ok, såg inte det där med Plus, då förstår jag. Men 9,475 låter lågt, är du säker på att du kollat rätt kurs (säljkursen). Vad blev slutnotan med frakt i kronor räknat? Det är det du ska jämföra mot svenska priser.

Så är det inte några special prylar(som din plus) som inte finns i sverige så hävdar jag fortfarande att det knappast lönar sej.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamxyz
Det som jag ännu undrar är de 100 kr som tillkommer i avgift mellan bankerna, om man skulle välja att mottagaren eller avsändaren (jag) ska stå för det. Det stod att vid EU-betalning ska man oftast välja mottagaren, så det var det jag gjorde, men det verkar lite lurt.

EU-betalningar ska väl egentligen vara kostnadsfria nuförtiden, men jag har märkt att SEB har börjat ta 10 kr för det. När man köper saker och gör förskottsbetalning ska man väl själv stå för alla kostnader - säljaren vill ju ha det fulla beloppet. Typ du köper för 400 Euro, då vill han ju att 400 Euro ska glida in på hans konto, och inte 390 eller så.