Nvidia svarar på Shader Model 3.0-kritik

Permalänk
Melding Plague

Nvidia svarar på Shader Model 3.0-kritik

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia svarar på Shader Model 3.0-kritik</b></font> <small class="small">lördag 22 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Vi skrev <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=515449">igår</a> om att ATI hävdat att Nvidia inte stödjer Shader Model 3.0 fullt ut, något Nvidia tidigare attackerat ATI för. The Inquirer testade då grafikkorten på nytt och Microsofts testprogram rapporterade att Nvidias grafikkort faktiskt inte stödje Shader Model 3.0. Nu har Nvidia svarat på den här anklagelsen. Nvidia säger till <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27141" target="_blank">The Inquirer</a>:
<br />
<br /><i>NVIDIA hardware passes WHQL as judged by Microsoft, and fully supports all the features of SM3. Other hardware also passes WHQL for SM3, while not necessarily fully supporting all of the SM3 features. [...] A failure in a WHQL DCT test is by itself not an indication of hardware or driver flaws. There can be several causes for this, including test errors, and hardware mismatches. [...] WHQL failures and errata by themselves are a poor and inaccurate indication of Windows and DirectX compliance.</i>
<br />
<br />Läs hela svaret hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27141" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rolig läsning

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Gav inget svar direkt tycker jag. Nvidia-mannen visste ju inte själv vad det var som gjorde att testerna inte gick igenom till 100%.

Permalänk
Hedersmedlem

hardware mismatches, jo tjena

Permalänk
Medlem

min dator stödjer allt, men jag har lite hardware mismatch så jag kan inte utnyttja allt den stöder, så den e rätt dålig ändå

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40 GHz
8GB RAM
ATi Radeon HD 7900
Windows 7

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, vem bryr sig om vad M$ och deras tester tycker om drivrutinerna? nvidia ser till att dom fungerar som dom ska i spel (och 3Dmark såklart ) och det tycker jag räcker.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

nVidia's GeForce6 kort och framåt stödjer visst SM3.0 full ut. Sen vad M$ uttalar sig om är en annan sak. NV4x och G7x har fullt hårdvarustöd för SM3.0.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Avstängd

Oj oj nu är experterna samlade igen:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
nVidia's GeForce6 kort och framåt stödjer visst SM3.0 full ut. Sen vad M$ uttalar sig om är en annan sak. NV4x och G7x har fullt hårdvarustöd för SM3.0.

Det är ju Microsoft som delar ut SM3 certiferingen så du har fel.

Artikeln i sig var intressant då man (jag?) inte riktigt vet vad man ska dra för slutsats. Microsoft delar ut certiferingen men Nvidia misslyckades. Ändå har MS certiferat Nvidia för SM3. Skumt värre...

Nåväl, oavsett läget med SM3, så tycker jag att Nvidia vann denna omgång när det gäller grafikkort. 7800 GTX tycker jag är det bättre kortet jämfört med ATI's 1800XT.

Du fjortis, du behöver inte direkt tjuta om "MEN SE HÄR!!! BENCHMARK GER ATI 5 POÄNG MER ÄN NVIDIA!!!". Jag är inte ute efter rena benchmarks. Jag tycker bara att Nvidia gjorde ett bättre jobb med 7800 serien än vad ATI gjorde med sin 1k.

Jag kör själv med ett X800XT förövrigt så jag är allt annat än en "fanboi!".

Skål och trevlig helg på er!

Permalänk
Medlem

Mr B har helt rätt

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrB
Det är ju Microsoft som delar ut SM3 certiferingen så du har fel.

Artikeln i sig var intressant då man (jag?) inte riktigt vet vad man ska dra för slutsats. Microsoft delar ut certiferingen men Nvidia misslyckades. Ändå har MS certiferat Nvidia för SM3. Skumt värre...

Nåväl, oavsett läget med SM3, så tycker jag att Nvidia vann denna omgång när det gäller grafikkort. 7800 GTX tycker jag är det bättre kortet jämfört med ATI's 1800XT.

Du fjortis, du behöver inte direkt tjuta om "MEN SE HÄR!!! BENCHMARK GER ATI 5 POÄNG MER ÄN NVIDIA!!!". Jag är inte ute efter rena benchmarks. Jag tycker bara att Nvidia gjorde ett bättre jobb med 7800 serien än vad ATI gjorde med sin 1k.

Jag kör själv med ett X800XT förövrigt så jag är allt annat än en "fanboi!".

Skål och trevlig helg på er!

Jag har inte fel någonstans. Om du tittar på alla funktioner en grafikprocessor skall ha för att uppfylla SM3.0 så har NV4x och G7X detta.

Sen att det är M$ som delar ut certifieringen är skit samma. nVidia har precis som du skrev tidigare varit fullt kompatibel med SM3.0 fullt ut.

7800GTX är inte ett bättre kort än X1800XT. X1800XT är precis framtagen och är en helt ny arkitektur som är mycket avancerad med, speciellt med dess avacerade programmerbara minneskontroller, dess Ultrathreading enhet och dess stöd för 512 bitar bred minnesbuss. Fullt stöd för SM3.0+. Sen extremt höga klockfrekvenser, men 16 pixelpipelines.

Men eftersom grafikprocessorn är så ny och avancerad så kommer det ta ett tag innan den presterar fullt ut. Det finns mycket kraft kvar att hämta. Optimeraingar i senare drivruner kommer.

R5xx är också extremt kraftfull med AA/AF vilket dom flesta spelentusiaster önskar sig utan för låg framerate.

Personligen så föredrar jag nVidia just nu, men X1800XT är snabbare om man gör en summering av resultaten på olika testsiter.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Alltså, NVIDIA stödjer inte SM 3.0 fullt ut. Och så står det på deras sida att dom gör det. http://www.nvidia.com/page/7800_features.html

Jag uppfattar detta som missvisande. Men icke heller veta jag så mycket om vad SM 3.0 är från en utvecklares syn. Man förväntar sig som kund att det funkar som det ska och vad chip tillverkarna skriver om det. Givetviss så vet chip tillverkarna mer om detta, men inte att det ska vara så att det missleder kunden. Och MS borde certifiera eller vad det nu dom gör som tillåter dom att använda det som marknadsföring, att det funkar som det ska eller bättre.

Permalänk
Medlem

Om någon påstår att Nvidia inte stödjer SM 3.0 fullt ut måste man också kunna visa att det är sant. Kan man inte precisera sig och peka på vad det exakt är de inte har stöd för måste man nog också utgå från att det är BS.

M a o krävs det trovärdiga källor som kan presentera fakta om något sådant ska kunna tas på alvar...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk

känns som ati börjar ta till alla knep och knåp för att smutskasta motståndaren för att vinna tid tills deras grafikkort blir mer tillgängliga i handeln.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
känns som ati börjar ta till alla knep och knåp för att smutskasta motståndaren för att vinna tid tills deras grafikkort blir mer tillgängliga i handeln.

Ojj fanboy???

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Ojj fanboy???

är man automatiskt en fanboy om man uttalar sig negativt om ati...har haft ati kort förut så bespara mig fanboy snacket

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk

oj du har haft ett ati kort förut. Det säge rju verkligen att du INTE är ett fanboy av NVIDIA. Tyckte inte de gav så bra svar på varför inte testet gick igenom. jävla dåliug anklagelse det där med smutskastningen.

Permalänk
Medlem

lol palla tjafsa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
är man automatiskt en fanboy om man uttalar sig negativt om ati...har haft ati kort förut så bespara mig fanboy snacket

Det jag kan tänka mig att han menar är att nVidia gjorde precis likadant, kastade skit på ATI via "interna" slides så varför är ATI bovarna här? Båda tillverkarna har på senare tid tagit till fula knep för att få den andra att se dålig ut. Trist tycker jag.

Denna artikel i fråga är ju inte heller från ATI utan det är TheInq som själv gått igenom testet och uppmärks att kortet inte gått igenom testen ordentligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ärligt talat, vem bryr sig om vad M$ och deras tester tycker om drivrutinerna? nvidia ser till att dom fungerar som dom ska i spel (och 3Dmark såklart ) och det tycker jag räcker.

MS certifieringar tvingar ATi och nVidia att hålla hög kvalitet på sina drivrutiner. Det var ju ett jekla snack förr om att nVidia inte hade tillräckligt bra kvalitet för WHQL certifieringen. Så det är väl bara bra?

Kul om de skiter i kvaliten och offrar allt för prestandan i program som 3dmark m.m.

Visst, någonstans måste man dra gränsen men är konkurrensen såpass hård som den är på grafikkortsmarknaden så kommer de alltid att pusha varandra att ta ett steg till. Men nu är det MS som har dragit linjen och det tycker jag är bra.

Sen att WHQL tar tid och kostar pengar är en sak som kanske drabbar andra företag mer än ATi och nVidia är en anna sak, men jusst för dessa två så tycker jag att certifieringen fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Allt det här tjafset fick mig att tänka på ett citat av Albert Engström.
"Det är för väl att lögnen finns, för tänk om allt man hörde var sant."

Har dock ingen aning om vad som är sant eller falskt, bara att det är tragiskt att företagen håller på på detta sätt (åt båda håll).

Om man ser till marknadsläget just nu måste jag hålla med MrB om att just nu är nVidia att föredra (främst p.g.a. tillgänglighet och pris), så det blir ett 7800GT till veckan.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Som jag läste det så stödjer Nv SM3 fullt ut, enligt MS, men att testprogrammet spökar lite och ibland säger failed när det inte är någon fara på taket.

Kul sen med alla fjortisar som skriker fanboy fram och tillbaks... mer sånt!

Permalänk
Avstängd

Nästa gång ni ska byta grafikkort, köp ett Matrox-kort Har fått nog av allt detta mellan ATi och nVidia, och särskilt nu när dom beter sig som barn i sandlådor. Nån enstaka FPS hit eller dit, vad fan spelar det för roll egentligen?

Jag saknar 3dfx, där kan vi snacka rejäla grafikkort

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Nästa gång ni ska byta grafikkort, köp ett Matrox-kort Har fått nog av allt detta mellan ATi och nVidia, och särskilt nu när dom beter sig som barn i sandlådor. Nån enstaka FPS hit eller dit, vad fan spelar det för roll egentligen?

Jag saknar 3dfx, där kan vi snacka rejäla grafikkort

OfT:
my hero!
håller med, bojkotta både nvidia och ati, säger man något negativt eller positivt om det ena eller det andra (sant eller inte) så kan man ju inte öppna käften i 2 sekunder eller ens förbi första meningen innan någon skriker fanboy hit och dit...

tycker känna en viss lämplighet i citatet "den som sa det, han va det" som barn ofta brukar gilla att säga, för det är ungefär nivån på ati vs nvidia-diskutionen i de flesta fall... objektivitet verkar vara få förunnat... så det där med matrox-kort låter mer och mer tilltalande, så kan småttingarna sitta i sina sandlådor av pengar och känna sig mäktiga när de precis rättfärdigat x antal tusen kronor för nått kort med "det är bäst" medan man själv kan sitta med sina pengar och gotta sig och veta att om någon månad kommer de där stackarna vara hypernervösa och dana för att det, kanske, möjligtvis, någongång, kommer något som är bättre... som om det vore någon hemlighet.

OnT:
Tycker det verkar mysko att nvidia fått cerfificeringen klar om de missade testet...
men å andra sidan är det ju ms så man är ju inte så förvånad...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storm
Som jag läste det så stödjer Nv SM3 fullt ut, enligt MS, men att testprogrammet spökar lite och ibland säger failed när det inte är någon fara på taket.

Kul sen med alla fjortisar som skriker fanboy fram och tillbaks... mer sånt!

seriöst hur gammal är du?
kan ni sluta använda ordet fjortis hela tiden till allt? tror fasen inte ni vet va det inebär,va som menas varför ordet finns.

ellr så har ni just kommit ifrån det stadiet och tycker det är coolt att änteligen få säga det.

men hur ska man veta om vissa kort har fullt sm 3.0 stöd om inte test programet inte "funkar" ?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
seriöst hur gammal är du?
kan ni sluta använda ordet fjortis hela tiden till allt? tror fasen inte ni vet va det inebär,va som menas varför ordet finns.

ellr så har ni just kommit ifrån det stadiet och tycker det är coolt att änteligen få säga det.

men hur ska man veta om vissa kort har fullt sm 3.0 stöd om inte test programet inte "funkar" ?

26... För mig är fjortisar hormonstinna grabbar som tar allt för seriöst på sig själva. Alla som hänger vid korvmojen och dricker häxa ur pet flaskor är fjortisar, oavsett ålder. Således kan man vara 14 fast man uppnått en aktningsvärd ålder av 17.
Alla som beter sig omoget och har sina bergfasta uppfattningar om att de själva har rätt och alla andra har fel får nog anses tillhöra denna skara, moppe och häxa eller ej.

Permalänk

ofT: Måste bara säga att det här va bland d roligaste sen dem tog bort övrigt delen.

onT: håller med alla =D

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk
Medlem

Jag gillar iaf smutskastningen. Även om den inte är helt rumsren så tjänar man som konsument mer på när den finns än när den inte finns. När konkurrenten drar upp negativa saker med ens produkt är det ju viktigare att försvara sig än när någon nyhetssite gör det, i det senare fallet kan man ju ofta "tiga ihjäl" frågan. Dessutom är det rolig läsning! Vi kan ju alltid hoppas att AMD och Intel börjar likadant, och Nvidia och VIA på chipsetfronten...

Sen undrar jag ju hur folk i tråden så stensäkert kan uttala sig om hurvida allt i SM3.0 är uppfyllt i de båda tillverkarnas kort/drivrutiner. Ni måste nästan jobba där eller i utvecklingsteamet bakom DirectX? Som jag ser det har vi fortfarande inte fått någon klarhet i exakt vad det var som gick snett i WHQL-testet.

Permalänk
Inaktiv

Återigen "The Inquier"... Kan man få en pålitlig källa, någon?

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att ta reda på vad som strular om nu folk här måste veta det är väl ändå att köra testet själv? Det tar c:a 4h att köra igenom det, så den som känner sig ha tid med det får gärna köra igenom det och posta resultatet så kanske en del här blir nöjda. Jag skulle gärna göra det själv, men jag behöver min dator för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i