Introduktion till logiska kretsar

Permalänk
Melding Plague

Introduktion till logiska kretsar

<font style="font-size: 10pt"><b>Introduktion till logiska kretsar</b></font> <small class="small">söndag 23 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.hardwaresecrets.com/article/237" target="_blank">Hardware Secrets</a> har publicerat en introduktion till digitalteknik. Artikeln beskriver logiska kretsar och hur de fungerar och den logiska kretsens relation till all datorhårdvara. Spännande läsning om man är intresserad av vad en XOR-grind är, exempelvis.
<br />
<br /><i>For example, complex integrated circuits may bring already a complete circuit ready to be used – microprocessors and microcontrollers are the best example – but inside them they were projected using several logic gates. In this tutorial we will teach you everything you need to know about logic gates, with several examples.</i>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.hardwaresecrets.com/article/237" target="_blank">Hardware Secrets</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej tack, jag har läst digitalteknik, det räckte för att avskräcka mej

Permalänk
Medlem

Såna här artiklar tycker jag är skoj att läsa... alltid bra med en påminare... Kvittar egentligen ifall man har läst det innan. Använder man inte kunskaperna någon gång så glömmer man det med tiden

Permalänk
Medlem

usch digitalteknik A var bland det tråkigaste jag har läst i gymnsiet.
avskräckte mig totalt.

Nand,not,nor, exslusive.

SR-vippa, Jk vippa.

Nää usch, tur nog så fick man VG+ i ämet

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

nä fy fan räcker med 3 2timmars lektioner i veckan fram till jul att programmera PLC med alla olika Booleska uttryck.

Permalänk
Medlem

Microprocessorer är mycket roligare.
Har läst digitalteknik jag också.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Avstängd

fan det är ju skitråkigt med sånt.
det jobbigaste var ju alla jävla laddercheman.

Permalänk
Hedersmedlem

mer mer mer!

Digitalteknik kurserna är bland de roligaste jag har läst!

Å andra sidan.. mikroprocessorer kan också vara kul. Att skriva egen µ-code kan vara rätt så roligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Pyttsan.

Kunde ni inte sagt det en vecka innan? Nu har jag ju redan gjort provet.

Visa signatur

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
usch digitalteknik A var bland det tråkigaste jag har läst i gymnsiet.
avskräckte mig totalt.

Nand,not,nor, exslusive.

SR-vippa, Jk vippa.

Nää usch, tur nog så fick man VG+ i ämet

W0RD!

Permalänk

oooh tyyyyst. Orka med digitalteknik igen!! Påminn mig inte!!! - vil linte höra ordet vippa, XOR, nand or och allt som finns!! o vi ska ha B också!!! NOoooooooooooo the armageddon is close!

Permalänk
Medlem

hua, inte riktigt mitt favvo-ämne, men inbte helt fel att friska upp minnet...

Visa signatur

Ignoscere divinum

Permalänk
Medlem

Det intressantaste var ju Non-Inverter or Buffer, det var nytt. Speciellt hur man kopplar för att kunna använda annan spänning:)

Bra artikel.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Mikroprocessor var ju inte roligt, men roligare än detta, PLC är kul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Spännande läsning om man är intresserad av vad en XOR-grind är, exempelvis.

Hur kul och intresant man än tycker att digitalteknik är så kan det väll knappast bli "spänade läsning"?

Permalänk
Medlem

Har precis läst 5p Digital och Datorteknik, och den kursen var otroligt intressant och rolig. Kursen gick ut på att bygga en egen dator från den verkliga grunden och sedan programmera denna. Väntar med spänning på tentaresultatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
mer mer mer!

Digitalteknik kurserna är bland de roligaste jag har läst!

Å andra sidan.. mikroprocessorer kan också vara kul. Att skriva egen µ-code kan vara rätt så roligt.

Håller med digitalteknik var riktigt roligt Synd bara att dom använder amerikanska varianten i exemplerna på sidan. Nog för att man kan dom redan men ändå jobbigt när man ska kolla på dom ^^

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

Digitalteknik+Styrteknik genomförd här, programmering av PLC's osv. PLC's är väl rätt roliga att programmera om det är till stora grejer. Fabriksrobotar som man vill få dom att röra sig på ett eget och "särskilt" sätt

Göra om till en mördarrobot kanske? Bara fantasin som sätter gränsen.

Den dagen då man kan skapa kod som är felkorrigerande och därmed något självlärande så komme vi få se synnerligen farliga maskiner. "Rise of the machines".

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Tja har ej läst artikeln, men digital teknik är roligt. Förutom VHDL, men är faktiskt lite sugen på att ta upp VHDL igen då jag är lite sadistikt lagd. Men är så jäklans tidskrävande + att man måste ha ganska bra kolla från början hur man skall bygga logiken.

Skall iaf beställa en spartan labb bräde nån gång då jag har lite tid över från andra projekt.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!