Apple stämda över iPod Nano

Permalänk
Medlem

Det roliga är att Apple har använt samma typ av plast till alla iPods.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

men du som gillar andra märken, visa mig en 4 Gb flashspelare från annat märke som ligger i närheten av samma pris så ska jag gladligen köpa den tvivlar dock på att du ens hittar en 4 gb flashspelare från annan tillverkare, inte i sverige/europa i alla fall. alla produkter har sina fördelar och nackdelar, nackdelen med nanon är att den är repkänslig, fördelen är att den är på 4 gb och dessutom ruskigt billig för vad man får. personligen tycker jag att fördelarna överväger nackdelen. men självklart hade det varit ännu bättre om repproblemet inte fanns

Hade spelaren kostat 299:- och varit av märket Denver hade jag kunnat köpa ditt argument, men det knappt...

Det finns bilar i olika prisklasser också, men inte fan skulle du acceptera att lacken blev repig av att åka omkring normalt bara för att den var billig? Nu är det ju inte ens en budgetprodukt vi snackar om heller...

Fattar inte att folk försvarar det här, Apple lanserar ännu en designprodukt som har utseendet som sitt största och mest lockande attribut och så gör man så här.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Och som vanligt dyker antiapple-dyrkarna upp.

Klart det är dåligt att skärmen inte är bra, men om Apple GRATIS byter ut skärmarna, så... Vad är problemet?
Klart som fan att Apple inte själva VILL att skärmen ska vara så känslig för repor, det kostar dom många miljoner att byta ut alla spelare.

Förövrigt, Apple har OK ljud, inga funktioner, är billig (Trots allt, 3200:- för en 30gb iPod med bra och stor färgskärm - det slår dom flesta konkurrenterna faktiskt. När vi inte pratar finesser dvs) och det finns trots allt ingen annan 4gb flashspelare i sverige. Dom flesta andra märken har på sin höjd 2GB, och det för 3000:-. Visserligen med lite fler funktioner, men... Det finns inget alternativ för oss som vill ha lite mer än 1GB och som inte vill ha hårddiskspelare.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Och som vanligt dyker antiapple-dyrkarna upp.

Klart det är dåligt att skärmen inte är bra, men om Apple GRATIS byter ut skärmarna, så... Vad är problemet?
Klart som fan att Apple inte själva VILL att skärmen ska vara så känslig för repor, det kostar dom många miljoner att byta ut alla spelare.

Men apple byter inte ut skärmarna bara för att de är repiga...

[ironi]Apple är ju så snälla eftersom de byter ut trasiga skärmar. Det visar verkligen att apple står för kvalitet.[/ironi]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Förövrigt, Apple har OK ljud, inga funktioner, är billig (Trots allt, 3200:- för en 30gb iPod med bra och stor färgskärm - det slår dom flesta konkurrenterna faktiskt. När vi inte pratar finesser dvs)

Håller jag inte med om. Finns konkurrenter som är i samma prisklass och som har bra mycket mer att erbjuda i form utav finesser. Sen så ska man vara medveten om att apple bara är billiga när de gjort några ändringar eller precis ändrat priset - vilket de gör en gång i halvåret. Så bortsett från första månaden så är de normalt mycket dyrare än alla konkurrenter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
och det finns trots allt ingen annan 4gb flashspelare i sverige. Dom flesta andra märken har på sin höjd 2GB, och det för 3000:-. Visserligen med lite fler funktioner, men... Det finns inget alternativ för oss som vill ha lite mer än 1GB och som inte vill ha hårddiskspelare.

Ja, nån måste ju vara först. Nu var apple det men du kan inte försvara apple att de släppt en dålig spelare bara för att de var först. Och du kan inte påstå att avsaknaden av konkurrens ursäktar att spelaren lätt går sönder eller är extremt lättrepad.

Ska tillägga att jag tycker att ipoden är bra. Tycker att det finns bättre alternativ men det tog ett bra tag innan konkurrenterna kom ifatt. Sen är den senaste versionen av hårddisk-ipoden är underbart tunn vilket jag hoppas konkurrenterna 'anammar' (vilket det antagligen gör eftersom det beror på hårddisken och att apple använder samma hårddisk som alla andra). Enda tråkiga är färgskärmen som gravt försämrar upplevelsen (då man måste ha backlighten på för att se vad det står - riktigt trisst - och video är ändå inge kul på så liten skärm (kanske första veckan)) - men det är inte bättre hos konkurrenterna där heller.
Ipod nano är riktigt tuff storleksmässigt men med tanke på hur stryktålig den är så skulle jag väntat på konkurrenternas versioner.

Sen att itunes är det sämsta sen realplayer gör ju att man håller sig på avstånd.

Permalänk
Medlem

"Sen att itunes är det sämsta sen realplayer gör ju att man håller sig på avstånd."

Där vart det nog lite fel, iTunes är det bästa som har hänt mig efter skivat bröd! : )

Permalänk
Medlem

Proprietära system som iTunes är alltid till nackdel för konsumenten.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Det är rätt. Däremot är programmet mycket bra.
Att tvinga folk till att andvända ett speciellt program är däremot mindre bra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

lackar, haft min i 2 dar och har fått flera ***** repor och även nån slags på displayen -_-

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

wuhu apple fan boys och anti amerikanarnas samfund

om denna stämmning för med sig att dom byter ut den värdelösa plasten och apple får känna det svidas så kommer jag sommna med ett leende

Permalänk

Fattar inte varför man ska stämma Mac. Produkten är extremt tunn, vad kan man begära? Man får ta produkten för vad det är helt enkelt. Löjlig stämning.

Permalänk
SpelClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Fattar inte varför man ska stämma Mac. Produkten är extremt tunn, vad kan man begära? Man får ta produkten för vad det är helt enkelt. Löjlig stämning.

Bara för att den är tunn ska det vell inte bli repor på plasten?
Jag har väldigt tunn skärm på min bärbara, plasten blir inte repig på den!

Varör ska alla jämt och ständigt försvara apple när dom gör ett fel? Hadde det varit MS som hadde gjort ett fel så hadde alla klagat, dock gör inte MS mp3-spelare (inte vad jag vet iallfal) men ni förstår nog menar.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

Om man inte förväntat sig att en produkt ska repas ska man inte använda den heller. Det är inga problem med lite repor över ipoden. Försämras ljudet? Nej... Du ser fortfarande riktigt bra vad som spelas.. Bah, det enda jag är riktigt lack på är dom kassa skärmarna som dom hade i början. Jag var en av dom som bara hade turen att prova på min ipod i 1dag sen dog skärmen. Men nu ska jag få en ny ipod gratis av apple. Då kommer det vara en som "bara" repas ganska lätt. Men det skiter jag i. Jag har bra ljud, mycket utrymme och litet format ändå.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Är det bara jag som undrar om hälften som kommenterar är IDIOTER ? Apple byter INTE ut en repad skärm gratis inte ens om om den är så repad så att man inte ser nått på den... Det dom byter ut är de trasiga displayna som beror på fabrikationsfel...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Det roliga är att Apple har använt samma typ av plast till alla iPods.

Stämmer det hära, folk??

ISF så.. HAHA.

Undrar varför inte folk har stämt dom lite fler gånger då?

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xurra
Bara för att den är tunn ska det vell inte bli repor på plasten?
Jag har väldigt tunn skärm på min bärbara, plasten blir inte repig på den!

Varör ska alla jämt och ständigt försvara apple när dom gör ett fel? Hadde det varit MS som hadde gjort ett fel så hadde alla klagat, dock gör inte MS mp3-spelare (inte vad jag vet iallfal) men ni förstår nog menar.

Din skärm på din bärbara är troligen lika tjock som hela Ipod nano. Tror inte heller du springer med själva skärmytan emot nånting

Att en brist i en produkt är dålig är en sak, men en stämning tycker jag är för mycket.
När det gäller MS råkar jag faktiskt gilla företagets produkter i allafall :). Även om Firefox är det första som installeras :p.

Tycker man får ta produkten för vad det är, köp eller låt bli.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jag tycker det är bra att apple blis stämda!!!!!!
jag har alldrig gillat deras mp3 spelare ändå.
men det är ju larvigt att stämma dom för att dom repar upp skärmen.

Vi ska alla här ta till oss denna information.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Din skärm på din bärbara är troligen lika tjock som hela Ipod nano. Tror inte heller du springer med själva skärmytan emot nånting

Att en brist i en produkt är dålig är en sak, men en stämning tycker jag är för mycket.
När det gäller MS råkar jag faktiskt gilla företagets produkter i allafall :). Även om Firefox är det första som installeras :p.

Tycker man får ta produkten för vad det är, köp eller låt bli.

Dummaste jag hört, vad jag vet annonserar inte apple med att deras spelare blir repig, skall man stå i en butik och gissa om varan kommer bli repig efter en dag ?.

Jag kommer då aldrig köpa en sak av dig, jobbar du som säljare på SIBA ?

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk

Vad är det här för snack om att man är "tvingad till iTunes"? Det är fel, fel, fel.
Finns många alternativ till iTunes (om vi nu pratar ren överföring till iPod), även kostnadsfria sådana.
Själv använder jag EphPod och släpper aldrig mer in iTunes på min håddisk.
----

Trist att Nano är lättrepade, men jag betvivlar att någon som är i köptankar INTE vet om det. De som däremot köper något utan att kolla upp vad man köper först får ju skylla sig själva.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Fattar inte varför man ska stämma Mac.

När ska folka fatta att företaget _INTE_ heter Mac? De heter Apple.

För övrigt så är det knappast dispalyen i sig som repas, utan den plast som sitter framför displayen och utgör själva skalet. Och de som har nån sorts koll på fysik vet att mjuka material är väldigt tåliga mot stötar men lättrepade. Hårda material är väldigt reptåliga, men klarar inte stötar alls lika bra... En diamant är ex skitsvår att repa, men ge mig en slägga eller tom en liten geologhammare så ska jag nog kunna ha ihjäl skiten...

Därmed inte sagt att Apple inte kanske borde ändra om plastens sammansättning en smula... Men stämmningen i sig känns en smula absurd...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etnica
Dummaste jag hört, vad jag vet annonserar inte apple med att deras spelare blir repig, skall man stå i en butik och gissa om varan kommer bli repig efter en dag?

Jag kommer då aldrig köpa en sak av dig, jobbar du som säljare på SIBA ?

Jag tror inte Buggati gör reklam för att deras bilar slukar bensin eller asiatiska märken för att de rostar mer än andra. Varför skulle man göra reklam för en brist en produkt har? Eller jag kanske ska stämma VAG för att de gjort undermålliga LMA:er, så jag var tvungen att byta för några tusen?

I övrigt jobbar jag inte som säljare utan som konsult. Säljer visserligen lite små saker som WLAN och sånt åt kunder när man endå är ute. Men finns det brister i produkten är det min uppgift att vara tillräckligt rak mot kunden och informera den. Sen får kunden ta ställning till vad/vart hon/han vill handla.. Ibland har jag till och med rekommenderat andra ställen för att jag inte själv har kunnat hålla samma pris. När jag vunnit kunden kommer alltid kunden att höra av sig till mig när hon/han handlar, jag har vunnit kunden långsiktigt i stället för på en engångsaffär.

Nu blev det lite off-topic, men vad jag försökte säga var att säljarn har till uppgift att informera om brister i produkten, inte företaget som tillverkar dem. Om du vill bojkotta de i all framtiden för en dålig produktserie, gör det för all del. Men att stämma dem?

Permalänk
Medlem

Bra sagt Lurcazzus!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |