Permalänk
Avstängd

Handla utan moms

Hej.
Snart tänker jag köpa ny dator och undrar,
kan man komma undan momsen på något sätt? genom företag eller liknande?

Permalänk
Medlem

Om du köper genom företag kan du dra av momsen efteråt.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Observera att jag inte vill se några inlägg som bryter mot §8 i reglerna.

Permalänk
Medlem

Nja, man kan väl inte dra av momsen bara sådär. Man kan kvitta den mot utgående moms men det är inte så enkelt som berra säger.

Permalänk
Medlem

Ett företag kan köpa materiell som är relevant för verksamheten och sedan kvitta utgående moms mot ingående moms som man får in i företaget genom att man utför näringsverksamhet.

Man kan inte bara registrera ett företag och slippa alla avgifter.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ett företag (enskild firma, KB etc) kan du handla saker via firman. Naturligtvis är det tänkt att sakerna ska ha med firman att göra och att de tillhör firman sen.

Du kommer dock inte undan momsen bara rakt av sådär. Även när du köper något på din firma betalar du moms. Får du intäkter till firman (säljer något etc.) får du istället in momspengar. Beroende när du ska momsdeklarera (jag gör det i min deklaration för min enskilda firma, min far gjorde det månadsvis för sitt handelsbolag) så slår du ihop både ingående moms och utgående moms och kvittar dem mot varandra. Har du köpt massor av saker till firman och därför betalat mer moms än du fått in vid försäljning så får du tillbaka pengar av staten. Har du däremot fått in mer moms än du betalat får du snällt betala till staten.

Du pratar om att köpa dator. Om du nu hade haft en egen firma hade du säkert kunnat motivera att du behöver datorn för din firma. Jag har t ex köpt en 20" TFT via min firma eftersom jag anser att jag behöver den i det jobb jag gör åt firman. Då tillhör den firman och jag kör med avskrivning etc. på den.

Men även om du köper datorn via firma måste du alltså betala moms i första läget.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Om man inte vill betala moms har man inte i Sverige att göra, flytta till ngt annat land tack.

Fy fan vad jag hatar folk som inte kan inse att vi lever i ett samhälle och alltid måste leva på alla andra som kämpar och står i för att få det att fungera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Har du ett företag (enskild firma, KB etc) kan du handla saker via firman. Naturligtvis är det tänkt att sakerna ska ha med firman att göra och att de tillhör firman sen.

Du kommer dock inte undan momsen bara rakt av sådär. Även när du köper något på din firma betalar du moms. Får du intäkter till firman (säljer något etc.) får du istället in momspengar. Beroende när du ska momsdeklarera (jag gör det i min deklaration för min enskilda firma, min far gjorde det månadsvis för sitt handelsbolag) så slår du ihop både ingående moms och utgående moms och kvittar dem mot varandra. Har du köpt massor av saker till firman och därför betalat mer moms än du fått in vid försäljning så får du tillbaka pengar av staten. Har du däremot fått in mer moms än du betalat får du snällt betala till staten.

Du pratar om att köpa dator. Om du nu hade haft en egen firma hade du säkert kunnat motivera att du behöver datorn för din firma. Jag har t ex köpt en 20" TFT via min firma eftersom jag anser att jag behöver den i det jobb jag gör åt firman. Då tillhör den firman och jag kör med avskrivning etc. på den.

Men även om du köper datorn via firma måste du alltså betala moms i första läget.

/B

Men hur funkar det med dustin och andra företagsinriktade butiker? De skriver ju ut priser exkl moms, men betalar företagen som köper ändå moms till dustin och kvittar det senare?

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Men hur funkar det med dustin och andra företagsinriktade butiker? De skriver ju ut priser exkl moms, men betalar företagen som köper ändå moms till dustin och kvittar det senare?

Ja

Permalänk
Avstängd

SwedBear: Tack för infon

toelicker: Det var bara något jag undrade eftersom det skulle bli så mycket billigare isånnafall.

Då får det bli att jag handlar med moms

Permalänk
Medlem

Annars kan du nyttja frihandeln inom EU. Sverige tillhör de länder med högst moms. Irland och Monaco lär vara bra val i skattefrågan. Annars tror jag att det skulle löna sig om du köper från Tyskland som har hög moms (men lägre än vad vi har). Kanske att du kan spana in vad datordelar kostar över disk i Tallinn, Riga, Gdansk med flera orter. Det är nog fullt möjligt att det blir billigare att ta båten över och köpa det du vill ha om du bor i någon hamnstad (som Stockholm, Ystad eller Trelleborg).

Permalänk
Avstängd

Handla utomlands gör jag nog inte. Lär bli svårt med support om något skulle hända

Permalänk
Medlem

köp begagnat så slipper du moms..det är nog det enklaste sättet...

Permalänk
Medlem

Momsen är ju ganska inräknad då oxå, även om den inte syns i priset.....

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Handla utan moms

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
Hej.
Snart tänker jag köpa ny dator och undrar,
kan man komma undan momsen på något sätt? genom företag eller liknande?

Gå i skolan lär dig ekonomi. Eller så gör du som en normal svensson betalar moms skatt och gillar läget.

Svar nej. du kan inte komma runt momsen och fortfarande ÄGA produkten

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jahapp, ytterligare en momstråd där vissa tror man inte
betalar moms bara man har företag.

Moms betalar _alla_.
Och de som inte skulle göra utövar ekonomisk brottslighet.

Permalänk

Re: Re: Handla utan moms

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Gå i skolan lär dig ekonomi. Eller så gör du som en normal svensson betalar moms skatt och gillar läget.

Svar nej. du kan inte komma runt momsen och fortfarande ÄGA produkten

Betala moms skatt och gillar läget?
Helst av allt skulle jag slippa undan den gamla efterkrigs-skatten.