Företag uppmuntras att stänga av datorer

Permalänk
Melding Plague

Företag uppmuntras att stänga av datorer

<font style="font-size: 10pt"><b>Företag uppmuntras att stänga av datorer</b></font> <small class="small">måndag 24 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
En kvalite hos processorer som många på senare tid blivit intresserad av är effektivetet och strömsnålhet. En processor som drar mycket ström blir varm och en varm processor kräver aggresiv kylning, som i sin tur kräver stora kylflänsar och högljudda fläktar. En processor som drar mindre ström kan alltså kylas bättre och tystare.
<br />
<br />Förutom den ökade värmeutvecklingen hos strömkrävande processorer bryr sig de flesta inte så mycket, någon kanske skämtar och Prescott men den övriga fördelen, att en strömsnål dator faktiskt är mycket billigare i drift, tänker inte så många på eftersom den extra kostnaden är ett sådant litet problem för enskilda användare.
<br />
<br />Fujitsi-Siemens är dock angelägna om att datoranvändare i stort inte har datorerna på längre än nödvändigt. Enligt en undersökning gjord i Storbritannien slösades 1,6 miljarder kronor med svenska kurser enbart på att driva datorer som företag inte stängt av efter arbetstid. Detta är dåligt både för ekonomin och miljön. Storbritanniens miljöminister Elliot Morley säger till CNet:
<br />
<br /><i>"Hundreds of thousands of tons of carbon dioxide are needlessly produced every year by computers, digital set top boxes, chargers and many other products left on standby mode. We know that products can be designed to be much more efficient and do less harm to the environment. Wasted energy is a hidden cost for consumers and in this day and age that is unacceptable."</i>
<br />
<br />Både AMD och Intel jobbar för närvarande på strömsnåla processorer och effektivitet är det viktigaste målet för framtida arkitekturer.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://news.com.com/Companies urged to switch PCs off/2100-1022_3-5910665.html?tag=nefd.top" target="_blank">News.com</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en A64 Opteron som ska ersätta min gammla trogna Barton. Och en av grejerna som imponerar mig med A64 är "cool & quiet", som jag inbillar mig gör så att den bara drar några watt när jag sitter o slösurfar, vilket jag ju ändå gör 99% av min datortid. Det borde ju iaf. spara mig några kronor om året i el = mer pengar till pizza... Mmmmmmm..... Några Watt hit och dit i standby är inget jag bryr mig om. Då är nog min gamla 70-tals kyl/frys dyrare i drift, vilket jag inte kan göra mycket åt eftersom jag bor i hyreslägenhet.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Sitter själv med i mitt bolags miljöreferensgrupp & vi kommer att gå ut med rekomendationen att stänga av datorerna (även skärmen) när man går hem & inte låta dom gå ner i viloläge bara, samt att inte använda skärmsläckare utan att låta skärmen gå ner i standby när datorn varit inaktiv i xx antal minuter.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Skulle vara intressant om någon hade möjlighet att mäta hur mycket en dator i standby-läge drar.

Själv har jag min dator på 24/7 då jag vill bidra till växthusefekten för att få varmare medeltemperatur här uppe i kalla norden.

*ironi*

Iofs tror jag inte ett dug på växthusefekten, men det hör inte hit.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

inte för att jag betalar elräkningen men frågan är om jag inte höjer kostanden med 2 "element" till datorer hemma. har visserligen inte värmen igång på mitt rum då det inte behövs... men ja gärna tystare dator

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

En stor energitjuv är ju även CRT monitorerna, de drar väll nästan lika mycket som resten av datorn

Föresten, Uibi, Bara för att inte du betalar strömmen så betyder inte det att de kolkraftverk och liknade som krävs vid framställningen av den smuttsar ner.

Permalänk
Medlem

Visserligen drar datorer och monitorer ström. Och på ett företag är det nog bra om man kan stänga av dom.

Och andra sidan så värmer dom lite också , så en liten del sparar man i uppvärmingkostnad.

Kan dra parallellen med energisparlampor. Den energi man sparade fick man lägga på värmen istället.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

som jag sa så har jag inte elementen igång. sen så är det svårt att räkna på hur många datorer som verkligen måste vara igång för att domn ska höja produktionen av el... dom har ju lite överflöde hela tiden

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

en dator med skärm som drar låt oss säga 300W, det är 0,3'24kWh = 7,2 kWh/dygn
det är på ett år 7,2 '365 = 2628 kWh med ett elpris som idag ligger på kring 50 öre/kWh (uppskattat) blir det 2628*0,5 = 1314 kronor/år i elkostnad. dvs 1/3 av vad bredbandabonnemang kostar ungefär.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
En stor energitjuv är ju även CRT monitorerna, de drar väll nästan lika mycket som resten av datorn

Föresten, Uibi, Bara för att inte du betalar strömmen så betyder inte det att de kolkraftverk och liknade som krävs vid framställningen av den smuttsar ner.

Min Viewsonic 20" tft tar 70W och kollar på deras hemsida där en Viewsonic 19" CRT tar 100W.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

som många här kanske redan har tänkt.

"det man vinner i el förlorar man i seed"

den blev riktigt dålig men ungeför så skulle jag samman fatta det. alltså stäng av skärmen när den inte behöver vara igång

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Min Viewsonic 20" tft tar 70W och kollar på deras hemsida där en Viewsonic 19" CRT tar 100W.

Skulle nog gissa på 40-50W.. Min Viewsonic 19" drar 30W.
En riktig eltjuv som få verkar tänka på är nätaggregatet. Ett bra nätagg har en 80-90% effektivitet medan många billigare har 40%.

Btw, min dator drar 11W i standby, 60W i idle och 90W vid spelande (mätt med classemätare)

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

extrajobbar på sjukhuset här i uppsala, rätt stort sjukhus. sista jag hörde om ström o sjukhuset var att OM alla som bara jobbade dag stängde av sina datoer på sjukhuset skulle eller motsvarande skulle el motsvarande 51 villor sparas varje natt, om det inte var mer, tror det, men vågar inte säga mer utan att vara säker

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

sen jag köpe en elmätare man kan koppla till sitt eluttag har min dator dragit 171.64 KW. om jag inte läser fel är det på 64 dagars användande. ochg den drar ca 315w när allt är på. Intressant och se vad den kommer dra nu när jag köpt ny dator

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem

Grafikkorts tillverkarna bör också tänka om när det kommer till strömförbrukning..Detta rör väl knappast företag men för privatbruk är det ju surt, dagens grafikkort är ju uppe inen rätt diger watt siffra.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

Sänga av sin dator? Låte inte hälsosamt Vad ska då värma upp sovrummet Det går ju inte sova utan att höra ljudet av fläktarna

Permalänk
Medlem

Värmer gött i kalla norden. Inte allt är till spillo.

Permalänk
Discokungen

Men vafan, jag måste ladda ner på natten

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att alla tv, video, satelitboxar å sånt som står i standby i europa förbrukade motsvarande ett helt kärnkraftverks produktion. Och då tar dessa bara några få watt var. Kan tänka mig att en massa datorer som står och mumsar 100w näterna igenom drar en del.

Permalänk
Medlem

Hehe.. fan vad fett Magellan... nu ska vi alla komma ihåg att ha datorn igång under natten så att regeringen blir tvingad att sätta ingång barsebäck igen

Permalänk
Medlem

Om dom ändå låter dom stå på (kan inte stänga av dom av någon konstig anledning) så borde dom iallafall hjälpa resten av världen, genom att klustra dom på natten och tugga siffror som gynnar tex. forskarvärlden / läkemedel och sånt.

Det ska finnas något liknande som http://setiathome.ssl.berkeley.edu/ fast istället så är det för medicin / forskar-saker, men jag kommer inte ihåg namnet

Tänk om alla företag inom hela Europa som inte stänger av datorerna på nätterna skulle göra det. Vilket superkluster det skulle bli och man skulle lätt ha användning för det i forskar-världen.

edit:

Men bäst är såklart att dom stänger av datorerna / fixar tunnklienter med plattskärm som är kopplade till samma dedikerade el-koppling som man rycker ur pluggen på, på natten.

Länk jag hittade:
www.wyse.com/overview/white_papers/energy_study.pdf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(

Iofs tror jag inte ett dug på växthusefekten, men det hör inte hit.

Hahaha jag tror du menar att du inte tror på att den globala uppvärmningen beror på växthuseffekten. Växhuseffekter i sig är ju ganska så trolig. ;P

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Min dators skärmsläckare sysslar med canser forskning och liknade när den inte används

Permalänk
Medlem

Det slöas enormt me strömmen tyvär... men visst.. Det värmer upp med, om man nu har elvärme..

Permalänk
Medlem

Mätningar

Jobbar på ett företag som bland annat pysslar med energikartläggningar. Vi har mätt datorer i Gävle kommun och räknat fram att det finns ca 1 miljon kr att spara om de datorer som i dagsläget står på på nätterna stängs av istället... Det är iaf jobb åt några personer...

Mätningarna har även visat att energisparlägen osv inte spar så mycket som man kan tro. Sen finns ju fler fördelar med att datorerna stängs av: längre livslängd på komponenter? uppdateringar, lägre brandrisk

Permalänk
Medlem

Om man inte vill stänga av datorn så kan man ju göra något med den medans man inte använder den, t.ex. folding@home som har diverse projekt, bl.a. forskning inom cancer.
Tror det var detta du menade zyk!

Se min sign för info, och sweclockers lag där!!!

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Dom sa på tv att om det blir riktigt kallt i vinter så kommer dom släcka vissa delar av sverige, Beror nog på alla datorer

Bara väntar på att dom ska hitta bättre lösningar till fusion så är alla problem över.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Re: Mätningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isglass
Jobbar på ett företag som bland annat pysslar med energikartläggningar. Vi har mätt datorer i Gävle kommun och räknat fram att det finns ca 1 miljon kr att spara om de datorer som i dagsläget står på på nätterna stängs av istället... Det är iaf jobb åt några personer...

Mätningarna har även visat att energisparlägen osv inte spar så mycket som man kan tro. Sen finns ju fler fördelar med att datorerna stängs av: längre livslängd på komponenter? uppdateringar, lägre brandrisk

Hur vet ni hur många som står på? Har ni räknat en natt och sedan antagit att det alltid är samma? Har ni mätt den verkliga förbrukningen på en dator och sedan antagit resten? Har ni räknat med värmebidraget som datorerna ger?
Det är en massa kostnader som alla snackar om men man ser inga beräkningar.

"This thread is worthless without beräkningar"

För mig är det självklart att stänga burken när man avslutar dagen. Dock så finns det en hel del burkar som inte kan slås av då de hela tiden utför ett arbete.

Finns mycket andra grejer att lägga kraft på när det gäller energi. Sätt t.ex. mätare på alla lägenheters varmvattenförbrukning så skulle man verkligen se en enorm besparingspotential när de också skulle få bära sina egna kostnader.

Permalänk

Trams, klart det är mycket pengar, men sedan får ni allt räkna ut antalet datorer det finns i storbritannien...
För en enskild person så kostar det väl runt 2000:- per år med skärmen avstängd. (Att ha på den 24/7 dvs).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tvn känns ju mera aktuell att stänga av helt och inte ha "halvpå" under nätterna. Hörde nånstans att det drar mer än man tror. Fan kom just på att min lilla tv som jag nästan aldrig använder står ju halvpå. Ska fan stänga av skiten nu.

Datorer står ju ofta på men då brukar ju de också jobba också. I företag kan jag tänka mig att man kan spara en hel del dock.