Beställt från datorbutiken, några frågor

Permalänk
Medlem

Beställt från datorbutiken, några frågor

Först och främst, har mailat till datorbutiken om detta, men vill gärna få snabbt svar, och höra vad ni har att säga.

Beställde en TFT-skärm i förrgår och fick orderunderlaget strax därefter. I leveransbekräftelsen stod det att min order har packats. Sen stod det "Så snart Posten försett din försändelse med kollinummer kommer vi att skicka ett mail till dig
med denna information, så att du själv kan bevaka din leverans."
Jag har inte fått något mail från dom, men valde att få en orderstatus mailad till mig. Där i så har jag fått ett kollinummer nu (var jag snabbare än dom, eller har det missat maila mig om denna information?). Valde att bevaka mitt paket och fick se det här:

-----
Kolliid: *bort* Kundnr: *bort*
Kund: SHOPPINGSAJTERNA SVENSKA AB Referens: *bort*
Tjänst: Företagspaket 16.00 (15) Status: -
Vikt: 7.1
Postnr: *bort* Ort: *bort*
Avsänt: 2005-06-01 Utlämnat: --

Status
2005-06-02 10:06 Dip Eskilstuna1 Försändelsen har ej kunnat levereras. Posten arbetar nu med att åtgärda det inträffade.
2005-06-02 03:28 Örebro Försändelsen har ankommit och sorterats på den spridande Postterminalen.
2005-06-02 02:57 Örebro Försändelsen har ankommit och sorterats på den spridande Postterminalen.
2005-06-01 13:47 Malmö Försändelsen har ankommit och sorterats på den uppsamlande Postterminalen.
-----

Mina frågor är:

Jag kanske är dum, men varför står det som företagspaket när jag valde att beställa som privatperson?

Varför står det "försändelsen har ankommit bla bla" två gånger i Örebro? Har det blivit något fel, eller stämmer det?

Och vad menas med "Försändelsen har ej kunnat levereras. Posten arbetar nu med att åtgärda det inträffade" i Eskilstuna?

Ska jag lugna mig och vänta tills eventuella problem löser sig? Vill ju ha min skärm så fort som möjligt. Förstår att ni kanske inte kan svara på allt, men är mycket tacksam om ni kan ge mig lite klarhet i det. Är allt som det ska? (Värt att notera är att jag inte håller större koll på postens system)

Edit: Datorbutiken var snabb med att svara mig. Snabbare än swec (är det möjligt?).

Detta fick jag som svar:

"Bäste Kund

Det är ingen fara, allt är som det ska, dem sorterar just nu om det för att du är privatperson.

Med vänlig hälsning
Martin.B/Kundtjänst
datorbutiken.com"

Problem solved, då.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Inaktiv

Företagspaket heter tjänsten från posten, finns inget som heter privatpersonspaket. Mitt tips är att ringa posten och kolla.

Permalänk
Medlem

Tackar, men du han svara innan min edit. Verkar inte vara några problem i alla fall.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Företagspaket heter tjänsten från posten, finns inget som heter privatpersonspaket. Mitt tips är att ringa posten och kolla.

För privatpersoner heter det postpaket.

Företagspaket behandlas automatiskt som postpaket till privatpersoner.

Permalänk
Medlem

citat:Ursprungligen inskrivet av Sumitomo
För privatpersoner heter det postpaket.

Företagspaket behandlas automatiskt som postpaket till privatpersoner.

säg det till posten här i norrköping, mitt paket från DB.com som skickades med företagspaket fick ligga bak på en postbil över en helg, och sedan sorteras om för att jag var privatperson och paket var skickat som företagspaket.
Det unkar bra varannan gång med paket här istan, iaf till mig
Tror dom inte fått så många klagomail som från mig, iaf fall inte under ett halvår

väntar fortfarande på en avi för ett paket från amazon.com som jag hämtade ut en vecka efter att det kommit till utlämningskiosken, det kom 23:e nov 04 och jag hämtade ut det den 30:e tror jag, gick ner och hörde om det kommit fram då det stod att jag skulle ha det runt den 20-23 enligt amazons beräkning. Bra service på posten eller hur ? hehe

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar

väntar fortfarande på en avi för ett paket från amazon.com som jag hämtade ut en vecka efter att det kommit till utlämningskiosken, det kom 23:e nov 04 och jag hämtade ut det den 30:e tror jag, gick ner och hörde om det kommit fram då det stod att jag skulle ha det runt den 20-23 enligt amazons beräkning. Bra service på posten eller hur ? hehe

Men hur fungerar det, avin behöver man väl inte vänta på?

Kollade upp mitt paket nu, det har levererats till utlämningsstället. Kan jag hämta ut det med enbart kollinumret nu? Eller vad finns det med de behöver veta för uppgifter.

För några minuter sen damp det ner ett AVI i brevinkastet. Ska snart traska ner och hämta skärmen, wee.

Ursäkta om jag är så här korkad igen, men ska man själv skriva sin namnteckning osv på avin?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Nä man behöver inte vänta på avi, har du kollinummer är det inga problem dvs om du har legitimation med dig så att du kan bevisa att du är du.

Det paketet jag inte fick avi för var ett som var skickat som paket/stort brev, så då kunde dom hitta det utan avi eller kollinummer.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

2005-06-02 10:06 Dip Eskilstuna1 Försändelsen har ej kunnat levereras. Posten arbetar nu med att åtgärda det inträffade.

Så står det alltid när de försökt skicka ett företagspaket till en privatadress. Sen att det står två gånger kan vara för att någon råkat läsa in ditt paket på samma ställe två gånger helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hur långtid extra brukar man få vänta när det är skickat som företagspaket till en privatperson? "Försändelsen har ej kunnat levereras. Posten arbetar nu med att åtgärda det inträffade."

Precis så står det för mig nu och jag som hoppades på att kunna hämta paketet idag. brukar paketet leveras samma dag endå fast senare på kvällen kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ephix
Hur långtid extra brukar man få vänta när det är skickat som företagspaket till en privatperson? "Försändelsen har ej kunnat levereras. Posten arbetar nu med att åtgärda det inträffade."

Precis så står det för mig nu och jag som hoppades på att kunna hämta paketet idag. brukar paketet leveras samma dag endå fast senare på kvällen kanske?

Nej, du kommer få en AVI. Du kan även ringa till ditt utlämingsställe. Det kan hända att paketet ligger där. Annars så finns det på närmaste postcenter där det hamnar innan det körs ut till utlämningsställe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Nej, du kommer få en AVI. Du kan även ringa till ditt utlämingsställe. Det kan hända att paketet ligger där. Annars så finns det på närmaste postcenter där det hamnar innan det körs ut till utlämningsställe.

Kan man hämta ut saker och betala på postcentret eller måste man vänta till det kommer till servicecentralen ? Kanske lite onödigt att fråga här när jag kan ringa men men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ephix
Kan man hämta ut saker och betala på postcentret eller måste man vänta till det kommer till servicecentralen ? Kanske lite onödigt att fråga här när jag kan ringa men men.

Man brukar kunna hämta där om de är trevliga.

Vi hade postcenter och utlämningställe på samma gatan. Man var dock tvungen att vänta en extra dag medans centret skickade grejerna vidare till utlämninsstället på gatan lite längre bort. Hos oss kunde man tjäna en dag genom att hämta direkt på postcentret.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att Företagspaket är billigare att skicka, tror därför som Datorbutiken skickar ut paketen som företagspaket. Och sedan så har inte Posten längre utkörning av Företagspaket till privatpersoner som för några år sedan. Därför tar det en extra dag för paketet att komma fram och därav Försändelsen har ej kunnat levereras.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Isåfall är det lite dåligt av datorbutiken.com.
Dom säger att det ska ta 1-2 arbetsdagar att få ordern. Jag har väntat i 4 dagar nu.

Permalänk
Medlem

Är ju inte Datorbutiken's fel, det är ju Posten som strular. Posten har tydligen problem just nu med försenade paket läste jag häromdagen i Aftonbladet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ephix
Isåfall är det lite dåligt av datorbutiken.com.
Dom säger att det ska ta 1-2 arbetsdagar att få ordern. Jag har väntat i 4 dagar nu.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men förstod inte riktigt. Kommer datorn att levereras till min hemadress, eller skickas den ner till mitt uthämtningsställe (ICA)? Jag är privatkund och bor i Falun och på posten står det:

Uppgift om tid och datum saknas
Borlänge, Försändelsen körs just nu ut till mottagaren.

25 okt kl 03:44
Örebro, Försändelsen har ankommit och sorterats på den spridande Godsterminalen.

24 okt kl 17:28
Malmö, Försändelsen har ankommit och sorterats på den uppsamlande Godsterminalen.

24 okt kl 15:57
Tunggods Mö B, Posten har hämtat försändelsen hos avsändaren och är på väg med den till den uppsamlande Godsterminalen för sortering.

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk
Medlem

Du kommer få hämta paketet om du inte valt hempaket.
Då står det att det körs ut men senare kommer det stå att paktetet inte kunde levereras och att posten arbetar med att lösa det inträffade.

Permalänk
Medlem

Så den kanske kommer att hamna på ica idag och så får jag en avi med posten imorgon?

Då kan jag väl (om jag inte förstått fel) gå ner med kollinr, och legitimation till ica och hämta ut det idag(förutsatt att dom har fått det)?

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludnis
Så den kanske kommer att hamna på ica idag och så får jag en avi med posten imorgon?

Då kan jag väl (om jag inte förstått fel) gå ner med kollinr, och legitimation till ica och hämta ut det idag(förutsatt att dom har fått det)?

Japp.
Skriv ut sidan från postens godssökning.
Ibland kan de dyka upp ändå med paketen men hoppas inte förmycket bara.

Permalänk
Medlem

Får gå ner till ica och kolla sen i eftermiddag, vill inte känna mig som nåt mongo som sitter och ringer till dom varje timme och frågar: "har mitt paket kommit än?"

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludnis
Får gå ner till ica och kolla sen i eftermiddag, vill inte känna mig som nåt mongo som sitter och ringer till dom varje timme och frågar: "har mitt paket kommit än?"

Du ser ju status på hemsidan... så, ring inte.
Statusen kan dock vara lite seg ibland. De verkar ha bestämda tider när den uppdateras.

Permalänk
Medlem

När vet jag om den är hos ica då? när jag fått medelandet:

"Försändelsen har ej kunnat levereras. Posten arbetar nu med att åtgärda det inträffade."

på postsidan eller?

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludnis
När vet jag om den är hos ica då? när jag fått medelandet:

"Försändelsen har ej kunnat levereras. Posten arbetar nu med att åtgärda det inträffade."

på postsidan eller?

Det är möjligt men inte säkert. Har för mig att det står när det ankommit till ditt utlämningsställe.

Permalänk
Medlem

ok, tack!

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W