Nya Intel-processorer väntas inom kort

Permalänk
Melding Plague

Nya Intel-processorer väntas inom kort

<font style="font-size: 10pt"><b>Nya Intel-processorer väntas inom kort</b></font> <small class="small">torsdag 27 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Intel planerar att släppa ett par nya processorer innan året är slut. I november skall det släppas två processorer ur Pentium 4-serien, Pentium 4 672 och Pentium 4 662. Priset på dessa skall vara liknande vad Pentium 4 670 respektive 660 kostar idag. Intressant är att de stöder en teknologi kallad <a href="http://www.intel.com/technology/computing/vptech/" target="_blank">”virtualization technology”</a> vilket kortfattat innebär:
<br />
<br /><i>”Virtualization enhanced by Intel Virtualization Technology will allow a platform to run multiple operating systems and applications in independent partitions. With virtualization, one computer system can function as multiple “virtual” systems. With enhancements to Intel’s various platforms, Intel Virtualization Technology can improve the robustness and performance of today’s software-only solutions.”</i>
<br />
<br />I december släpps sedan Celeron D 355 som bjuder på höjd klockfrekvens. Priset för den väntas bli $127, men det nämns också att hela Celeron D serien skall prissänkas i januari när Intel släpper sin nya serie byggd på 65nm teknologi.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20051027A7038.html" target="_blank">DigiTimes</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Flera operativ samtidigt? Det låter ju superbra, Vad man skall ha det till är en bra fråga tycker jag.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Flera operativ samtidigt? Det låter ju superbra, Vad man skall ha det till är en bra fråga tycker jag.

Du använder linux till att surfa och alla annan vardags göra, sen har du bara windows för att spela på.... precis vad jag har suttit o väntat på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du använder linux till att surfa och alla annan vardags göra, sen har du bara windows för att spela på.... precis vad jag har suttit o väntat på

vad är poängen ?

kan ju göra allt detta i windows , så slipper du installera linux

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
vad är poängen ?

kan ju göra allt detta i windows , så slipper du installera linux

Du slipper en halv miljon virus/spyware mm. Linux slukar också mindre resurser vilket lämnar mer kraft till annat

Permalänk
Avstängd

Om ni verkligen vill veta vad det är bra till så rekommenderar jag ett besök på www.vmware.com.

Permalänk
Medlem

frågan är ska andra software behövas patchas för att stödja den eller e den själv kompatibel med allt och annat?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Om ni verkligen vill veta vad det är bra till så rekommenderar jag ett besök på www.vmware.com.

Eller så kan man läsa här....

http://www.intel.com/technology/computing/vptech/

Citat:

Virtualization enhanced by Intel Virtualization Technology will allow a platform to run multiple operating systems and applications in independent partitions. With virtualization, one computer system can function as multiple “virtual” systems. With enhancements to Intel’s various platforms, Intel Virtualization Technology can improve the robustness and performance of today’s software-only solutions.

Permalänk
Glömsk

Problemet för Intel är att det inte finns något uppenbart sätt att marknadsföra VT, samma problem som AMD:s NX-bit, så då skriver de en massa generellt nonsens som inte direkt betyder någonting. "VT" är intels namn på extensions till x86 (som MMX, SSE osv) för att förbättra prestanda hos program som VMWare Workstation. Pga hur x86 fungerar så blir vissa saker väldigt långsamma när ett annat operativsystem emuleras ovanför. Detta ska VT försöka arbeta runt. VT fixar alltså en brist hos x86 och är inget nytt, gamla motorolaprocessorer och liknande har haft fullt hårdvarustöd för virtualisering toklänge.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Psionicist: Har AMD någon liknande teknik på g?

Edit: Kan inte påmin mig att jag har hört om NX-bit förut

Permalänk
Glömsk

NX kanske är ett dåligt exempelvis, talades ganska mycket om innan Athlon 64 lanserades.

AMD:s svar på VT är Pacifica http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=506472

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Problemet för Intel är att det inte finns något uppenbart sätt att marknadsföra VT, samma problem som AMD:s NX-bit, så då skriver de en massa generellt nonsens som inte direkt betyder någonting. "VT" är intels namn på extensions till x86 (som MMX, SSE osv) för att förbättra prestanda hos program som VMWare Workstation. Pga hur x86 fungerar så blir vissa saker väldigt långsamma när ett annat operativsystem emuleras ovanför. Detta ska VT försöka arbeta runt. VT fixar alltså en brist hos x86 och är inget nytt, gamla motorolaprocessorer och liknande har haft fullt hårdvarustöd för virtualisering toklänge.

Det behöver inte marknadsföras. Målgruppen har redan järnkoll på detta och vad det betyder i praktiken. De flesta här skulle inte förstå nyttan eftersom det i första hand riktar sig till serverdrift och konsolidering.

Permalänk
Medlem

Händer så mycket i intels kretsar nu att man blir lite snurrig

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
Händer så mycket i intels kretsar nu att man blir lite snurrig

Händer väl inte mer än vanligt.
Då tycker jag deras ratingsystem är snurrigt som fan. Och då brukar jag ändå ha koll på sånt. Jag kan typ rada upp multiplar, bussar, frekvens och cache på de flesta AMD modeller från 1500+.

VT och Pacifica gillar vi. Då behöver man inte ha en dedikerad HTPC. Då kan man ha datorn ståendes med att sköta sitt vanliga medans man samtidigt kan använda den vid TVn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du slipper en halv miljon virus/spyware mm. Linux slukar också mindre resurser vilket lämnar mer kraft till annat

Aldrig haft spyware/virus på min lappie , kör Opera.

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du slipper en halv miljon virus/spyware mm. Linux slukar också mindre resurser vilket lämnar mer kraft till annat

Jag kör Windows XP och använder Internet Explorer som webbläsare och jag har aldrig haft ett enda virus eller spyware på min dator. Jag förstår inte vad du grundar ett sånt där uttalande på. Så länge man inte fjantar runt på en massa tveksamma sidor och installerar diverse ActiveX-kontroller som man inte har en aning om vad det är så går man ganska säker. Men jag vill inte påstå att du går mer säker om du använder t.ex. Firefox, där har vi sett flera allvarliga säkerhetshål på senare tid.

Permalänk
Avstängd

det ska bli kul och se testerna på dom sen.
fast jag tror nästan det kommrt bli amd nästa gång:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du slipper en halv miljon virus/spyware mm. Linux slukar också mindre resurser vilket lämnar mer kraft till annat

ja men du skulle ju bara surfa och sånt på linux.. slukar det så där enormt mkt resurser då?

Visa signatur

// Flowtex //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PederN
Jag kör Windows XP och använder Internet Explorer som webbläsare och jag har aldrig haft ett enda virus eller spyware på min dator. Jag förstår inte vad du grundar ett sånt där uttalande på. Så länge man inte fjantar runt på en massa tveksamma sidor och installerar diverse ActiveX-kontroller som man inte har en aning om vad det är så går man ganska säker. Men jag vill inte påstå att du går mer säker om du använder t.ex. Firefox, där har vi sett flera allvarliga säkerhetshål på senare tid.

Tillåt mig tvivla på att du aldrig haft spyware på din dator när du kör IE.
Till skillnad mot IE så brukar de hål som hittas i FF åtgärdas inom 24h, sen har FF mycket mindre andel av marknaden än IE så det är fortfarande inte mycket lönt för virusmakare att skriva program mot FF.

Så jo, jag vill påstå att man sitter säkrare med FF.

Permalänk

hehe jag har inte kört IE på flera år på min egen burk, gör jag det kommer det massa crap direkt.. : )

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren
hehe jag har inte kört IE på flera år på min egen burk, gör jag det kommer det massa crap direkt.. : )

Det säger mer om dig än ditt val av program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Tillåt mig tvivla på att du aldrig haft spyware på din dator när du kör IE.
Till skillnad mot IE så brukar de hål som hittas i FF åtgärdas inom 24h, sen har FF mycket mindre andel av marknaden än IE så det är fortfarande inte mycket lönt för virusmakare att skriva program mot FF.

Så jo, jag vill påstå att man sitter säkrare med FF.

Som en här ovanför mig sa.. Det säger mer om dig än ditt val av program om du får en massa spyware på datorn. Jag scannar regelbundet med adaware och spybot s&d och de har aldrig hittat någon form av spyware på min dator trots att jag enbart använder IE för att surfa med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PederN
Som en här ovanför mig sa.. Det säger mer om dig än ditt val av program om du får en massa spyware på datorn. Jag scannar regelbundet med adaware och spybot s&d och de har aldrig hittat någon form av spyware på min dator trots att jag enbart använder IE för att surfa med.

Sätt igång Active-X och avinstallera SP2 så kommer du märka vad det säger om dig själv.

Jag tror fortfarande inte på ditt påstående att du aldrig haft något spyware eller annat skräp i din dator, då måste du haft active X alltid avstängt och/eller bara varit windows användare sen XP SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flowtex
ja men du skulle ju bara surfa och sånt på linux.. slukar det så där enormt mkt resurser då?

Lär dig läsa innan du skriver. Jag skrev "surfa och alla annan vardags göra"... med det där syftar jag på ftp/musik/film/rendering/programmering.... jag sitter inte enbart och skriver word dokument hela dagen ifall du trodde det.

Citat:

Jag kör Windows XP och använder Internet Explorer som webbläsare och jag har aldrig haft ett enda virus eller spyware på min dator. Jag förstår inte vad du grundar ett sånt där uttalande på. Så länge man inte fjantar runt på en massa tveksamma sidor och installerar diverse ActiveX-kontroller som man inte har en aning om vad det är så går man ganska säker. Men jag vill inte påstå att du går mer säker om du använder t.ex. Firefox, där har vi sett flera allvarliga säkerhetshål på senare tid.

Som avicenna skriver. Det vill jag se innan jag tror på de.....