Hitachi 7K100 vs. Seagate 7200.1

Permalänk
Melding Plague

Hitachi 7K100 vs. Seagate 7200.1

<font style="font-size: 10pt"><b>Hitachi 7K100 vs. Seagate 7200.1</b></font> <small class="small">lördag 29 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Laptop Logic har gjort en jämförelse mellan två stycken 100GB 7200 RPM 2.5” hårddiskar. Bärbara datorer blir allt vanligare även som ersättare för stationära maskiner, men hårddiskprestandan har tidigare släpat efter vilket gör att datorn upplevs som långsam. Dessutom har kapaciteten varit hopplöst efter, men nu kan man i alla fall glädja sig åt 100GB.
<br />
<br />Men nu verkar 7200 RPM diskarna äntligen vara på gång. Testet går noga igenom de här två färska hårddiskarna från Hitachi och Seagate vad gäller prestanda, men också skillnader i strömförbrukning och ljudnivåer. Intressant att testsystemet består av en bärbar IBM Thinkpad T42 – tyvärr är inte originaldisken med som referens.
<br />
<br />Hitachi drar till slut det längsta strået med ett betydligt billigare pris och bättre prestanda. Seagaten får dock beröm för låg ljudnivå och att den har 5 års garanti.
<br />
<br />Läs teset hos <a href="http://www.laptoplogic.com/reviews/gear/133/1/1/" target="_blank">Laptop Logic</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra när 2.5" diskarna börjar komma upp i ~200GB.

Permalänk
Medlem

7200Rpm i en bärbar, ja tack

Permalänk
Medlem

Hitachi diskarna i laptops är så irriterande. De klickar och låter. Har man tex en Powerbook så vill man fortsätta ha en tyst dator. Då är Hitachi inget att ha...

Dock jobbig benchmark. Mycke bläddrande...
Denna är lättare att få en överblick på.
http://www.barefeats.com/hard61.html

En lite äldre bench finns också här...
http://www.barefeats.com/hard56.html

Permalänk
Medlem

Köpte en 7200rpm Hitachi till min Powerbook G3 sommaren 2003.
Sen dess har det gått ruskigt segt med utvecklingen av 2.5"are.

Vad jag kan se så har de bara blivit 20-25% snabbare, däremot har priset halverats, de är riktigt billiga nu.

Kommer köra min nästa powerbook (kommer nästa vecka) med en 7k100.
Men den stora fördelen nu är att det både finns Firewire 400 och Firewire 800.

Så jag kan koppla in raidade 3.5"-diskar via FW800.
Då börjar det märkas skillnad!

Inget för prestanda på pendeltåget/x2000, men gott ös hemma vid skrivbordet.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk

Skulle jag köpe en bärbar dator i dagsläget så skulle jag aldrig överväga något annat än en Mac Powerbook, med en 100 Gb HDD @ 7200 rpm (om vi just pratar HDD kapacitet. Alltså, jag skulle välja en PB i alla lägen...men de ligger bra till med HDD också... ). Mac:en kostar men den smakar också!!!!

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Hitachi drar till slut det längsta strået med ett betydligt billigare pris och bättre prestanda. Seagaten får dock beröm för låg ljudnivå och att den har 5 års garanti.

Billigare pris?

lägre vore rätt.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Stod mellan Seagate och Hitachi när jag skulle köpa disk till laptopen själv, blev en Hitachi, dels för att Dustin inte hade motsvarande Seagate inne, och dels för att den var lite billigare.. 5 års garanti och lägre ljudnivå hade dock inte varit dumt.

Permalänk
Medlem

Jag är redan på 3.5" diskarna väldigt inriktad på garantin, och en sån burk är sällan / aldrig igång när man flyttar den. En lapptop och den behandlingen de får stå ut med anser jag väll snarast att garantin är ännu viktigare, och därför har det blivit Seagate här.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Dessutom har kapaciteten varit hopplöst efter, men nu kan man i alla fall glädja sig åt 100GB.

Mja 120 GB finns ju redan (seagate momentus).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

120GB finns ju nu bara i 5400rpm, de räknas inte

Vad täcker den där garantin då?
En disk som i princip ramlar isär, eller även en disk som tappar prestanda?
Är prestandan godtycklig, eller kan man hävda att man är berättigad till ett utbytesexemplar om man mäter upp att den börjar krypa över 10ns söktid?

Räcker missljud?

Jag skulle gärna byta in min gamla 7k60 mot en ny, den knackar lite högre nu än vad den gjorde 2003...

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Kör diagnos prog, kolla smart infon, klarar den hitatchis diagnos soft, och inte har en jäkla massa i "relocated sector count" är det nog "tyvärr" så att din disk klassas som frisk.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.