Zalman lanserar fläktlöst chassi för micro-ATX

Permalänk
Melding Plague

Zalman lanserar fläktlöst chassi för micro-ATX

<font style="font-size: 10pt"><b>Zalman lanserar fläktlöst chassi för micro-ATX</b></font> <small class="small">söndag 30 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
TNN-500 är ett chassi som satte företaget Zalman på kartan. Detta chassi utmärks av att det är helt utan fläktar och inte heller behöver fläktar. På grund av chassits design med enorma aluminiumplattor och värmeväxlare, kan alla komponenter i datorn kylas. Nu har en lillebror till TNN-500 sett dagens ljus och den är anpassad för moderkort i storleken micro-ATX. TNN-300 kallas detta chassi och då det delar designlösningar med TNN-500 väger det således runt 15 kg. Dock är målet samma som för storebror, ”Totally No Noise”, (TNN).<br /><br />Chassit rymmer endast en optisk enhet och en hårddisk på grund av designen, men det kanske är ett litet pris att betala med tanke på syftet. Zalman rekommenderar att man inte använder grafikkort kraftigare än x700/6600GT, då kraftigare kort blir varmare. Dock har amerikanska PC-tillverkaren VoodooPC installerat 6800GT i sina motsvarande Epic-chassin, varpå man kan anta att Zalman är försiktiga. Priset ser ut att bli runt 6000 kr, men frågan är väl om chassits tystnad ska reflektera hålet i plånboken?<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.zalman.co.kr" target="_blank" >Zalman.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hade nog hellre satsat på ett bra vattenkylningskit istället.

Permalänk
Medlem

That's hot (ursäkta uttrycket). Synd att jag inte har nytta av micro-ATX

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Ja tack!

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt med lite mer liknande chassin så att priserna kunde pressas lite grann (mycket). Känns som att det är rätt rejäla överpriser på TNN chassina.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

det roliga med dom där värdelösa chassinen är att om man betalar för den där 6000kr eller den dyrare för 9000kr så finns det plats för fläkt med galler osv. HMMM 6000kr/9000kr varför ens tänka att det "kanske" kommer behövas en fläkt då?

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

totalt värdelöst.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Som alltid en bra ide som tyvärr inte är särskilt kostnads efffektiv. Billigare att köpa ett annat chassi och investera i Zalmans egna vattenkylningskit...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Som alltid en bra ide som tyvärr inte är särskilt kostnads efffektiv. Billigare att köpa ett annat chassi och investera i Zalmans egna vattenkylningskit...

Ok, det blir billigare, men det är en del nackdelar med det också:
1. Det väger mera
2. Det är jobbigare/svårare att instalera
3. Det kan gå sönder lättare
4. Det kan läka eller krångla
5. Det tar plats, i mATX chassin så brukar det vara lite trångt

Men jag håller med, det är lite väl dyrt med 6000kr..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Discokungen

1. Det väger garanterat inte mer än TNN-serien

Dessutom kan ni ändra artikeln lite, det är inte 6800GT som är det högsta som sitter i datorn på Voodoo, det är ett 7800GTX

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
1. Det väger garanterat inte mer än TNN-serien

Uh, det ÄR TNN serien, Ta ut foten ur munneb min vän. Jag hoppas verkligen inte du tänker komma med nån vag förklaring om att du minsan jämförde med storebror, som inte är ett mATX, utan ett extremt fult Miditower, lämpat för bland anat portabla tysta serverlösningar.

Snacka om att jämföra vindruvor med meloner, eller kanske bowlingklot.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vore riktigt skönt med en helt passivt kyld dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Uh, det ÄR TNN serien, Ta ut foten ur munneb min vän. Jag hoppas verkligen inte du tänker komma med nån vag förklaring om att du minsan jämförde med storebror, som inte är ett mATX, utan ett extremt fult Miditower, lämpat för bland anat portabla tysta serverlösningar.

Snacka om att jämföra vindruvor med meloner, eller kanske bowlingklot.
B!

Ganska säker på att Flasmo menade att jämföra med vattenkylningskit. vilket yns om man läser kaptenperre inlägg. Vilket han citerar

I övrigt så verkar det som en ganska trevlig lösning.... för dem som har pengar över.

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk

Frågan är vem köper detta? De riktiga enntusianterna brukar ju vara ute efter optimal prestanda och kan lägga hur mycket pengar som helst för att uppnå detta. Att lägga (enligt mig) sjukligt mycket pengar på något som bara är helt knäpptyst känns extremt dumt. Nu vet inte jag vad zalman tycker att man ska göra med denna men jag kan tänka mig ha den som mediadator bredvid TV:n och vad har man för nytta av en HELT knäpptyst dator då? TV:n kommer ju ändå låta rätt mycket...

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Dom som köper detta är hifientusiaster som inte kan något om datorer och har gott om cash. Finns rätt många sådana.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondskan
Ganska säker på att Flasmo menade att jämföra med vattenkylningskit. vilket yns om man läser kaptenperre inlägg. Vilket han citerar

I övrigt så verkar det som en ganska trevlig lösning.... för dem som har pengar över.

Jepp, det var det jag menade

Sen är det lätt värt mellanskillnaden på ungefär 4000kr för att köpa ett TNN-500AF. Det är riktigt bra Blir dock ganska varmt när man spelar BF2 med en 4000+ och X850XT

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det dära var ju snyggt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
det roliga med dom där värdelösa chassinen är att om man betalar för den där 6000kr eller den dyrare för 9000kr så finns det plats för fläkt med galler osv. HMMM 6000kr/9000kr varför ens tänka att det "kanske" kommer behövas en fläkt då?

För att kunna ha en komplett tyst dator (med undantag för hårddiskar), förutom då man gör något som tynger datorn, då man slår på sin fläkt? Sen när man är färdig slår man av den.

Och att säga att dom är värdelösa är väl lite förhastat. Har du ett själv?

Jag håller med om att dom är onödigt dyra, och man kan bygga en i princip lika tyst dator för halva det där priset... men om man har pengar och ett intresse är det väl bra att möjligheten finns? Plus att jag tycker det är bra att sånt här utvecklas överhuvudtaget. Vem vet, snart kanske det finns chassin som presterar som det här men ligger på samma prisnivå som tex ett stacker? Jag skulle då vara intresserad isåfall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
För att kunna ha en komplett tyst dator (med undantag för hårddiskar), förutom då man gör något som tynger datorn, då man slår på sin fläkt? Sen när man är färdig slår man av den.

Och att säga att dom är värdelösa är väl lite förhastat. Har du ett själv?

Jag håller med om att dom är onödigt dyra, och man kan bygga en i princip lika tyst dator för halva det där priset... men om man har pengar och ett intresse är det väl bra att möjligheten finns? Plus att jag tycker det är bra att sånt här utvecklas överhuvudtaget. Vem vet, snart kanske det finns chassin som presterar som det här men ligger på samma prisnivå som tex ett stacker? Jag skulle då vara intresserad isåfall.

Mmmm men det jag menar är att ifall jag ska köpa ett chassi som påstås vara helt passivt, och kosta 6000kr så förväntar jag mig att det ska vara helt passivt och att det finns ett utag för en fläkt blir bara ett stort "?" för mig. Men självklart som du säger om det hade kostat som en stacker så skulle det inte spela så stor roll ifall det fanns plats för en fläkt. Och eftersom det finns plats så betyder det att man alltså kanske inte kan köra det passivt och behöver man då använda en fläkt så blir det och låta lika mkt som ett väldigt tyst fläktssytem. MEN FÖR 6000KR skandal. Köper man det så handlar det nog inte om intresse, utan mer på brist på kunskap och överflöd av pengar. Har man intresse så bygger man ett eget vilket faktiskt är väldigt enkelt om man har materialet och verktygen.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Mmmm men det jag menar är att ifall jag ska köpa ett chassi som påstås vara helt passivt, och kosta 6000kr så förväntar jag mig att det ska vara helt passivt och att det finns ett utag för en fläkt blir bara ett stort "?" för mig. Men självklart som du säger om det hade kostat som en stacker så skulle det inte spela så stor roll ifall det fanns plats för en fläkt. Och eftersom det finns plats så betyder det att man alltså kanske inte kan köra det passivt och behöver man då använda en fläkt så blir det och låta lika mkt som ett väldigt tyst fläktssytem. MEN FÖR 6000KR skandal. Köper man det så handlar det nog inte om intresse, utan mer på brist på kunskap och överflöd av pengar. Har man intresse så bygger man ett eget vilket faktiskt är väldigt enkelt om man har materialet och verktygen.

Så om det inte fanns utrymme för en fläkt skulle du tycka det var positivt? Och möjligheten att sätta in en fläkt ser du som en nackdel? Jag ser inte logiken. Jag förstår heller inte varför du påstår att en potentiell köpare är okunnig. Snarare så krävs det en insatt person för att kunna överhuvudtaget montera någon hårdvara i det chassit. Än en gång, fläktplatsen finns för att ge flexibilitet. Såvida du inte har varma saker och använder krävande applikationer behöver du nog ingen fläkt. Du kan ju inte smälla in en 3.8Ghz prescott och ett 6800 Ultra och förvänta dig att chassit ska klara att kyla det passivt när du lirar spel? Man måste ju hålla sig inom rimlighetens gränser. Tycker du att det är negativt att zalmans dubbelmacka har en fläkt som tillval också?

Sen tvivlar jag starkt på att vem som helst skulle kunna ta sin lilla toolbox och svänga ihop ett passivt chassi. Den gubben går jag inte på.

Permalänk
Medlem

Tror att i alla fall en del av sanningen är att det finns en jäkla massa nätverkskort, raidkort, och moderkort med heta chipset, och vrm's som behöver den där fläkten, för att inte tillägga att ett gäng hd's kan ställa till det. En lågvarvig stor fläkt, eller ett par, för inget oväsen, och ser till så att skiten fortsätter fungera.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Så om det inte fanns utrymme för en fläkt skulle du tycka det var positivt? Och möjligheten att sätta in en fläkt ser du som en nackdel? Jag ser inte logiken. Jag förstår heller inte varför du påstår att en potentiell köpare är okunnig. Snarare så krävs det en insatt person för att kunna överhuvudtaget montera någon hårdvara i det chassit. Än en gång, fläktplatsen finns för att ge flexibilitet. Såvida du inte har varma saker och använder krävande applikationer behöver du nog ingen fläkt. Du kan ju inte smälla in en 3.8Ghz prescott och ett 6800 Ultra och förvänta dig att chassit ska klara att kyla det passivt när du lirar spel? Man måste ju hålla sig inom rimlighetens gränser. Tycker du att det är negativt att zalmans dubbelmacka har en fläkt som tillval också?

Sen tvivlar jag starkt på att vem som helst skulle kunna ta sin lilla toolbox och svänga ihop ett passivt chassi. Den gubben går jag inte på.

Kan du läsa vad jag skriver eller? Jag säger att ifall chassit hade kostat 1000kr så hade jag funnit logiken i att det finns plats för en fläkt.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Kan du läsa vad jag skriver eller? Jag säger att ifall chassit hade kostat 1000kr så hade jag funnit logiken i att det finns plats för en fläkt.

Jag förstår mycket väl vad du skriver. Men jag ser inte vad priset har att göra med hur logiskt chassit är uppbyggt.

Om du däremot menar att du skulle kunna tänka dig att köpa chassit om det var billigare... varför inte bara säga det rakt ut? Huruvida det finns en fläktplats eller inte ska väl inte vara en variabel att ta med i beräkningen? Chassit hade inte kylt bättre om fläktplatsen inte hade suttit där.

Som jämförelse, anta att du köper en lyxjakt, men ser att det finns en livbåt. Är det något som får dig att avstå, för du tror att den kommer kapsejsa bara för att livbåten finns, eller ser du det som en räddning ifall du fyllekör den på grund?

Permalänk
Medlem

Vad finkelzvin är innepå har jag oxå pekat på, det blir lite halvsvårt att kyla allt i burken passivt, speciellt med ett par högvarviga Scsi diskar, ett raidkort med en bra ppu på, ett, eller ett par nätverkskort med värmealstrande högeffektiva kretsar (ju mer grejerna gör själv, desto varmare blir de, och desto mindre behöver cpu'n göra åt dem, vilket ger bättre totalprestanda) Eftersom det inte äns sitter en fläkt i psu't, får man absolut ingen hjälp med kall luft, utan tempen stiger så sakta, det räcker sanolikt med en fläkt du inte äns märker att den är där, med örat på en halvmeters håll, men du behöver den i alla fall.

Iofs, är du kapabel att massproducera ett chassi som inte behöver nån extra kylförmåga för att ta hand om ett par 15000 rpm scsi diskar, en 3.4Ghz Xeon, ett Tekram DC-390U4W, och ett nätverkskort baserat på Intels IXF1104 krets, så kommer du vara mer än förmögen när du är klar...
Du kommer att vara serverrummens halvgud, och Linus Torvald, kommer att ringa dig och fråga om han är värdig att få introducera dig när du tar emot en global utmärkelse för dina bedrifter...

Visst ja, Sagda serietillverkade enhet ska som sämst vara släpbar längre sträckor, tänk bara på att hjul bör vara stötdämpande, då asfalt inte är helt jämnt underlag alla gånger, och vi vill inte ha skadat våra diskar i onödan.

Lycka till.
B!

(man tycker ju att när folk citerar en, kunde de ju fixa till ett par av ens stavfel, så man slipper skämmas :- ))

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Vad finkelzvin är innepå har jag oxå pekat på, det blir lite halvsvårt att kyla allt i burken passivt, speciellt med ett par högvarviga Scsi diskar, ett raidkort med en bra ppu på, ett, eller ett par nätverkskort med värmealstrande högeffektiva kretsar (ju mer grejerna gör själv, desto varmare blir de, och desto mindre behöver cpu'n göra åt dem, vilket ger bättre totalprestanda) Eftersom det inte äns sitter en fläkt i psu't, får man absolut ingen hjälp med kall luft, utan tempen stiger så sakta, det räcker sanolikt med en fläkt du inte äns märker att den är där, med örat på en halvmeters håll, men du behöver den i alla fall.

Iofs, är du kapabel att massproducera ett chassi som inte behöver nån extra kylförmåga för att ta hand om ett par 15000 rpm scsi diskar, en 3.4Ghz Xeon, ett Tekram DC-390U4W, och ett nätverkskort baserat på Intels IXF1104 krets, så kommer du vara mer än förmögen när du är klar...
Du kommer att vara serverrummens halvgud, och Linus Torvald, kommer att ringa dig och fråga om han är värdig att få introducera dig när du tar emot en global utmärkelse för dina bedrifter...

Visst ja, Sagda serietillverkade enhet ska som sämst vara släpbar längre sträckor, tänk bara på att hjul för vara stötdämpande, då asfalt inte är helt jämnt underlag alla gånger, och vi vill inte ha skadat våra diskar i onödan.

Lycka till.
B!

Klockren .. 5 av 5 möjliga.... på han bara