Vad har man för garantier när man köper begagnade prylar via posten?

Permalänk

Vad har man för garantier när man köper begagnade prylar via posten?

Som topicen lyder. Jag ska köpa ett grafikkort av en snubbe i småland. Och jag ska skicka in pengarna innan han sänder iväg paketet. Hag jag några lagar som står bakom mig om han blåst mig?

Visa signatur

AMD athlonXP 3000+ . ASRock K7NF2-RAID. 512 MB ddr 333Mhz. Asus 6800XT 12/6 385/890 MHz. 1 st hitatchi 120 GB 1 st Segate Baracuda. Coller master 450W PSU(Sleevat) Chassi: Antec Super LANboy
#RIMY @ Qnet

Permalänk
Medlem

Tror inte det, enda du kan göra är att åka hem till honom om han blåser dig. Men sätt inte in pengarna i förskott, atingen blockets betalgaranti, eller postförskott. Aldrig förskottsbetalning enligt mig.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är snubbens villkor som gäller om han angett några i texten, har han skrivit förskottsbetalning i texten så är det endast det som gäller.

Permalänk
Medlem

oftast så går det bra att bara sätta in pengar men det finns ju (om än få) bedragare. har dock aldrig själv blivit lurad.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
oftast så går det bra att bara sätta in pengar men det finns ju (om än få) bedragare. har dock aldrig själv blivit lurad.

Det finns väldigt många bedragare. Iaf på t.ex blocket.
Är det väldigt billigt så är det oftast bluff.

Permalänk
Medlem

Betala INTE in i förskott!
Du har inga som helst garantier för att du får något graffe. Har du otur så kan du ju polisanmäla saken ,men vad fan hjälper det?
Använd betalgaranti som de ovan säger, det är åtminstone hyfsat säkert.
Besöka han vad hjälper det? Har du tur så är han hemma OCH öppnar för dig, men han kan lika väl skita i det. Då står du där, förbannad och frustrerad och bankar in dörren och smiskar killen , och DÅ lär det fan snabbt komma en liten finkefar och sy in dig på en halvsekund
Blev precis blåst på 1800 pix av en snubbe i Trelleborg, betalade in i förskott på en annons på blocket. Inga grejor kom och 3 veckor senare svarade polisen på snubbens mail. Han hade blåst 10-20 pers på blocket gm falska annonser.Att man har telefonnummer och adress hjälper ingenting för han har en stor skuld hos kronofogdemyndigheten.=inga pengar att driva in:mad:
Så kan det gå, man har lärt sig en läxa iaf

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Det finns väldigt många bedragare. Iaf på t.ex blocket.
Är det väldigt billigt så är det oftast bluff.

samma med tradera..

Köpt en PDA och den saknade batteri som förövrigt inte ens går att köpa eller tillverkas

Köpte en batteri till bärbara, lovades att den skulle hålla minst 2tim med liknande dator som jag fast snabbare CPU... 30 min sen dog den och tiden är nere på 3-5min idag efter 10 laddningar

Köpte en PS2, lite defekt skulle den vara.. moderkortet sönderlödd

Sen senaste kapet var en LG U8130, 10min hade jag den i handen innan mjukvaran crashade.. nåja, chipper.se fixar den för 250kr

Sen kan allt bero på att jag är EXTREMT otursförföljd, exempel i onsdags så var jag på sjukhuset för att få skoinlägget fixat så ringer mobilen (Nokia 3310) och jag börjar svara och just då fan ska jag snubbla och landa på mobilen som i sin tur knäcker 2 revben på mig.. telefonen höll och jag plågas av smärtor

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Sen kan allt bero på att jag är EXTREMT otursförföljd, exempel i onsdags så var jag på sjukhuset för att få skoinlägget fixat så ringer mobilen (Nokia 3310) och jag börjar svara och just då fan ska jag snubbla och landa på mobilen som i sin tur knäcker 2 revben på mig.. telefonen höll och jag plågas av smärtor

du får ursäkta men det där var hysteriskt roligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
samma med tradera..

Köpt en PDA och den saknade batteri som förövrigt inte ens går att köpa eller tillverkas

Köpte en batteri till bärbara, lovades att den skulle hålla minst 2tim med liknande dator som jag fast snabbare CPU... 30 min sen dog den och tiden är nere på 3-5min idag efter 10 laddningar

Köpte en PS2, lite defekt skulle den vara.. moderkortet sönderlödd

Sen senaste kapet var en LG U8130, 10min hade jag den i handen innan mjukvaran crashade.. nåja, chipper.se fixar den för 250kr

Sen kan allt bero på att jag är EXTREMT otursförföljd, exempel i onsdags så var jag på sjukhuset för att få skoinlägget fixat så ringer mobilen (Nokia 3310) och jag börjar svara och just då fan ska jag snubbla och landa på mobilen som i sin tur knäcker 2 revben på mig.. telefonen höll och jag plågas av smärtor

tänk positivt.. du slapp ju iaf köpa en ny (troligtvis icke-fungerande) telefon då nokian höll fallet

Permalänk
Medlem

Du var ordentligt otursförföljd bomber3

På blocket ska man ALDRIG FÖRSKOTTSBETALA!!
Och på t.ex. tradera ska man kolla att personen som säljer har något sånär många och positiva omdömen så har man iallafall en mindre "chans" att bli lurad

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Snälla ni....
Alla säger att man aldrig ska förskottsbetala. Har ni någonsin handlat på nätet? Det är ju den dominerande betalningsformen, om man vägrar förskottsbetala så finns det inte mycket att köpa!
Man får kolla upp folk så gott det går, om det verkar misstänkt så skippar man det bara. Jag har handlat mycket och aldrig blivit blåst, man märker ganska snart om något är som det inte ska...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Förskottsbetala går utmärkt, Men man får vara noga med att se till att säljaren är någorlunda seriös. Bluffmakarna ger ju sällan ut sina adresser, telefonnummer eller liknande och är oftast fåordiga i mail eller vid telefonkontakt. Ett klart varningstecken.
Jag har blivit blåst vid ett par tilfällen och det är irriterande. Dock får jag skylla mig själv då jag varit för ivrig och dum.
Men jämfört med det kanske hundratal affärer jag gjort med förskottsbetalning som gått aldeles utmärkt så är ju två små blåsningar ingenting.
Sen har jag ju bovarnas personuppgifter så dagen kommer när de inte är så glada längre.

Men posten ger ingen säkerhet tyvärr. Även om man använder postförskott så finns det inget som säger att man inte kan få en död bäver i paketet eller vad som helst.
Vill man vara 100% säker på att inte bli blåst så gäller kontant betalning vid leverans. Nja, 99% kanske, då det finns de som blåst med det också. Men det kan ibland vara värt att lägga 500:- på en resa för att veta att man får det man ska. Om man inte råkar ut för såna som jag som inte dyker upp efter att man åkt 25 mil. Då kan man hålla sig för skratt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.