Se upp för Toshiba Laptops

Permalänk

Se upp för Toshiba Laptops

Sitter nu med min jobbdator som inte ens är 10 månader gammal som har fått ett pixelfel.
En vit liten j****l som sitter mitt på skärmen.

Och som ni förstår så har den inte använts annat än till att arbeta med. (Grafik, programmering)

Datorn är inköpt på Dustin.

Dustin hänvisar till Toshiba.

Toshiba hänvisar till Dustin.

Dustin hänvisar till InfoCare.

InfoCare berättar för mig att det är 5-10 pixlars fel som gäller om man vill få skärmen utbytt på garantin.

Som företagskund känner man sig lurad att man inte får bättre support på skiten.

Dessutom känns det riktigt illa att det ska behövas 5-10 pixlars fel!!! Det är ju sinnesjukt. Detta var riktigt lågt ifrån Toshiba lägre än Glocalnet.

Så ni som vill slippa pixelfel och om det nu dyker upp vill få det på garantin håll er undan ifrån Toshiba.
Dessutom tar Toshibas laptop en hel del ifrån ramminne till en massa special processer som körs, 6st just nu till olika "smarta" knappar och annan skit.

Den här dagen började dåligt hade hoppats man kunde pusha på lite eftersom man sitter i den grafiska branschen men icke

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

det här med döda pixlar är faktiskt något man kan få leva med när det gäller tft-skärmar. en viss feltolerans finns för att hålla priserna på en rimlig nivå.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Man kan ju inte leva som en blöt säl.

Herregud, ska jag också acceptera en spricka i framrutan på min bil?

Städade invånare för all del men man ska fan inte krypa under korset för aktörer på kapitaliska marknader. Då faller hela demokratin.

Höj priset då istället så man får det man betalar för.

<ironi></ironi>

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

vilken modell ar det du har?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
vilken modell ar det du har?

Tecra A2

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Du ska inte vara missnöjd om deras felgräns är 5-10 pixlar. Vet att det på acers skärmar gäller att de delar upp skärmen i nioo lika stora delar, där varje del får ha ett visst antal döda pixlar innan de byter på garantin. Mittdelen får bara ha en död pixel medan de övriga åtta får ha 8 om jag inte minns helt fel...

Så ledes kan du ha oturen att ha 7×8= 56 döda pixlar på skärmen innan de byter...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du ska inte vara missnöjd om deras felgräns är 5-10 pixlar. Vet att det på acers skärmar gäller att de delar upp skärmen i nioo lika stora delar, där varje del får ha ett visst antal döda pixlar innan de byter på garantin. Mittdelen får bara ha en död pixel medan de övriga åtta får ha 8 om jag inte minns helt fel...

Så ledes kan du ha oturen att ha 7×8= 56 döda pixlar på skärmen innan de byter...

Ok då blir det ingen Acer heller nästa runda.

Asus och LG's nya datorer är fina men saknar tv-out på den fetaste versionen. Har för mig dom har zero dot grej?

Någon lista på pixelfelsgaranti? Man vill ju inte göra samma misstag igen liksom.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Om du enbart ska gå efter deras "dödapixlarpolicy" så kanske de inte är något för dig men om du ska se på helheten så är det bra grejer dock...

Har inte en susning om andra fabrikaters pixelpolicy, du får kanske kontakta deras support (?)

EDIT: Sorry för felet, jag skrev fel angående antalet döda pixlar som acer tillåter, snubben förklarade lite dåligt för mig men såhär är det verkligen :

Dela in skärmen i 9 delar. I den mittersta får det inte finnas någon död pixel. Sen är det så att det totalt tolereras fyra döda pixlar per miljon pixlar. Dvs har du en upplösning på 1280x1024 så har du totalt 3.932.160 pixlar och således "får" du ha ca 12-16 döda pixlar.

Permalänk
Medlem

TFT-paneler är kvalitetsklassade och klassningen finns beskriven i ISO 13406-2.
Klass I är 0 defelta pixlar, och där finns knappt någon konsumentprodukt. Klass II (ibland med vissa förbättringar) är den som alla tillverkare av skärmar följer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Japp, det är så på i stort sett ALLA tillverkare, bit ihop och sluta klaga.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Japp, det är så på i stort sett ALLA tillverkare, bit ihop och sluta klaga.

Varför ska man acceptera det menar du? Vad ligger bakom det resonemanget?
Om jag köper en laptop eller en fet TFT ifrån sony för 22000 vill jag att mina pixlar skall fungera. Jag har all rätt att klaga.

Jag förstår inte varför ni accepterar detta? Och skäl som att det skulle bli för dyrt för tillverkarna att byta ut alla räknas inte. Kan man inte leverera felfria produkter får man faktiskt utveckla tekniken.

Jag drar ytterligare en gång paraleller till en bil, om du köper en bil och du får svarta fläckar på rutan pgr av att solskyddet som finns inbyggt i glaset krackelerar.
Det är bara att bita ihop?

Får väl går tillbaka till CRT nu då, synd bara att det blir svårt att klämma in dom i en laptop.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Om man trycker på skärmen kan man få fler döda pixlar, men det är ju dummt.

Alltså runt 4-9 till.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Om man trycker på skärmen kan man få fler döda pixlar, men det är ju dummt.

Alltså runt 4-9 till.

Om man ristar skärmen med en kniv och sedan hoppar på den så försvinner ännu fler pixlar.:(

Permalänk
Medlem

Ska man köpa tft skärmar och är rädd för pixelfel (inte laptops då) så ska man välja tillverkare som Eizo och Samsung som har nolltollerans på döda pixlar.
Själv sitter jag på en Eizo skärm utan döda pixlar...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Ska man köpa tft skärmar och är rädd för pixelfel (inte laptops då) så ska man välja tillverkare som Eizo och Samsung som har nolltollerans på döda pixlar.
Själv sitter jag på en Eizo skärm utan döda pixlar...

Nja, nolltolerans är att överdriva..det är ju vissa restriktioner ändå (om inte Eizo ändrat sina nyligen). skulle vara t.ex. antingen vit eller svart, röd, blå eller grön räknades inte som "helt" död

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Att ha en död pixel tycker jag mer liknar vid att få ett litet stenskott på bilens front, liten men ack så jävlig...

Permalänk
Avstängd

stäng av skärmsläckaren och låt datorn stå på ett par veckor, är det inte massa döda pixlar så vette fan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
stäng av skärmsläckaren och låt datorn stå på ett par veckor, är det inte massa döda pixlar så vette fan

Va? Skulle det orsaka döda pixlar då eller? Varför?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Va? Skulle det orsaka döda pixlar då eller? Varför?

muspekaren "bräns" i skärmen och pixlar dör..

Åtminstånde var jag hört av ett par support nissar, oftast fick dom in monitorer där ungar spelat för mycket spel och siktet (kors) har bränts in i mitten av skärmen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

bomber3

En CRT skärm, alltså en bildrörsskärm kan råka ut för inbränning. Det är inte samma sak som döda pixlar.

Inbränning uppstår pga av fosfor ytan på bildröret blir ojämnt slitet genom att samma bild visas väldigt länge. T.ex. som du nämner siktet i ett spel som alltid befinner sig på samma ställe i bilden.
Det som händer är att fosforet blir mer slitet på detta stället, slitaget kommer synas som ett svagt gråaktigt kors mitt i bilden.

Döda pixlar uppstår på en LCD när pixelns transistorer felar. En pixel består av en röd, en grön och en blå punkt. En helt död pixel lyser inget alls. Den är alltid svart. Med en halvdöd pixel så lyser någon av de tre nämnda färgerna hela tiden. Transistorn stängs inte av när den skall göra det.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk

Läste i Metro 2/11, det var en snubbe som anmälde Netonnet till ARN då de vägrade byta ut en skärm med en död pixel. Enligt ARNs beslut måste säljaren stå för kostnaden om man inte informerar om att döda pixlar kan förekomma.

Alltså, en anmälan till ARN kan vara en bra idé, för det finns väl inte många butiker som i nuläget informerar om döda pixlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svolter
bomber3

En CRT skärm, alltså en bildrörsskärm kan råka ut för inbränning. Det är inte samma sak som döda pixlar.

Inbränning uppstår pga av fosfor ytan på bildröret blir ojämnt slitet genom att samma bild visas väldigt länge. T.ex. som du nämner siktet i ett spel som alltid befinner sig på samma ställe i bilden.
Det som händer är att fosforet blir mer slitet på detta stället, slitaget kommer synas som ett svagt gråaktigt kors mitt i bilden.

Döda pixlar uppstår på en LCD när pixelns transistorer felar. En pixel består av en röd, en grön och en blå punkt. En helt död pixel lyser inget alls. Den är alltid svart. Med en halvdöd pixel så lyser någon av de tre nämnda färgerna hela tiden. Transistorn stängs inte av när den skall göra det.

Det var ju detta som hände alla de gamla skärmarna som till exempel fanns på tandläkarmottagningarna när de körde dos. Men att det skulle hända med nyare tft låter inte lika troligt för mig. Är som sagt inte samma system...

Som även sagts tidigare, en pixel som lyser i konstant rött eller grönt eller blått är inte en död pixel, utan halvdöd och då är det ju inte säkert att företaget i fråga som har en nolltolerans godkänner en sådan skärm med en sådan pixel för reparation eller byte...

Sen angående anmälning till ARN, gällde det att försäljarenm skulle informera att en pixel KUNDE dö eller att det kanske skulle FINNAS döda pixlar på en ny skärm från början?

Permalänk
Avstängd

jaja, jag missade som vanligt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Haha, det är så man lär sig saker ju funderar själv på en tftskärm men vet inte riktigt vad jag ska med den till...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Sen angående anmälning till ARN, gällde det att försäljarenm skulle informera att en pixel KUNDE dö eller att det kanske skulle FINNAS döda pixlar på en ny skärm från början?

Stod inget om det i Metro, men det borde rimligen gälla båda fallen. Nu finns alltså ett vägledande beslut från ARN. Har säljaren inte informerat om döda pixlar, måste han byta varan om han inte vill hamna på deras svarta lista. Detta kommer antagligen leda till att det kommer att stå med i det finstilta i avtalet/produktbeskrivningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomidoroff
Stod inget om det i Metro, men det borde rimligen gälla båda fallen. Nu finns alltså ett vägledande beslut från ARN. Har säljaren inte informerat om döda pixlar, måste han byta varan om han inte vill hamna på deras svarta lista. Detta kommer antagligen leda till att det kommer att stå med i det finstilta i avtalet/produktbeskrivningen.

Att de borde informera at det evetuellt kan finnas defekta/döda pixlar på varan redan från början kan jag förstå, men att säga att det kan ske är ju helt befängt.

Inte säger till exempel en bilförsäljare att kamremmen på bilen KAN gå av... Sjukt ju, nästan allting kan hända när det gäller elektroniska prylar, ska de då lista upp alla andra punkter med? Till exempel att en hdd kan krascha, en processor kan brännas sönder etc etc...

Permalänk

Jag förstår det som att man måste informera om att döda pixlar, vare sig de finns från början eller uppkommer inom garantitiden, inte går på garantin och inte går att reklamera. Det är ju egentligen ett fabrikationsfel som de inte vill ta ansvar för. Det är bra att problemet tas upp så att alla konsumenter blir medvetna. Kanske kommer tillverkarna att förbättra sin policy på sikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Varför ska man acceptera det menar du? Vad ligger bakom det resonemanget?
Om jag köper en laptop eller en fet TFT ifrån sony för 22000 vill jag att mina pixlar skall fungera. Jag har all rätt att klaga.

Jag förstår inte varför ni accepterar detta? Och skäl som att det skulle bli för dyrt för tillverkarna att byta ut alla räknas inte. Kan man inte leverera felfria produkter får man faktiskt utveckla tekniken.

Jag drar ytterligare en gång paraleller till en bil, om du köper en bil och du får svarta fläckar på rutan pgr av att solskyddet som finns inbyggt i glaset krackelerar.
Det är bara att bita ihop?

Får väl går tillbaka till CRT nu då, synd bara att det blir svårt att klämma in dom i en laptop.

Per definition är en skärm i klass II felfri även med några pixlar som inte lyser som de ska.

Vill du ha en skärm i klass I kan du eventuellt finna dem bland skärmar avsedda för industri, laboratorie eller sjukhus.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Som kanske framgår så tycker jag att det är överdrivet, an ju dra parallel med bil (igen hehe)

Man har rostskydd i X antal år men det gäller bara rost som kommer INNIFRÅN plåten och inte sådant som kommer på "vanligt" sätt... Och jag har aldrig hört någon bilförsäljare påpeka detta, utan alla skryter med rostskyddet som om det skulle täcka alla sorters rostningar...

Jag förstår syftet men tycker inte det är rätt att selektera ut vissa specifika produkter på marknaden, antingen ska det gälla för alla andra med eller så fortsätter de som nu...

Permalänk
Avstängd

Re: Se upp för Toshiba Laptops

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Sitter nu med min jobbdator som inte ens är 10 månader gammal som har fått ett pixelfel.
En vit liten j****l som sitter mitt på skärmen.

Och som ni förstår så har den inte använts annat än till att arbeta med. (Grafik, programmering)

Datorn är inköpt på Dustin.

Dustin hänvisar till Toshiba.

Toshiba hänvisar till Dustin.

Dustin hänvisar till InfoCare.

InfoCare berättar för mig att det är 5-10 pixlars fel som gäller om man vill få skärmen utbytt på garantin.

Som företagskund känner man sig lurad att man inte får bättre support på skiten.

Dessutom känns det riktigt illa att det ska behövas 5-10 pixlars fel!!! Det är ju sinnesjukt. Detta var riktigt lågt ifrån Toshiba lägre än Glocalnet.

Så ni som vill slippa pixelfel och om det nu dyker upp vill få det på garantin håll er undan ifrån Toshiba.
Dessutom tar Toshibas laptop en hel del ifrån ramminne till en massa special processer som körs, 6st just nu till olika "smarta" knappar och annan skit.

Den här dagen började dåligt hade hoppats man kunde pusha på lite eftersom man sitter i den grafiska branschen men icke

eftersom dom jävlas med dig kan du jävlas med dom.
tryck skit hårt på skärmen så ska du se att det blir mer en 1 pixel som är sönder

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]